• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-01-24 06:53:53 följande:
    Finns från ett år. Ta den!! Hade bara tagit den till natten för att inte riskera att överdosera.

Ni får nog testa er fram med rutinerna. Börja 21.30 kanske? Det viktigaste är ju att ni gör samma varje kväll och att det är lugnt och relativt mörkt i rummet då ni lägger henne. Sen spelar det ju även roll om hon är pigg och glad och inte vill sova för att hon vänt på dygnet och sover för mkt på dan eller om hon är ledsen och övertrött? Är det det senare så lägg henne när hon börjar bli gråtig och gnällig på kvällen. Kan vara tidigt isf t ex 19.

Låter jättejobbigt! Hoppas du sover nu och sov allt du kan på dan!!

Kram
    Tack fick sova ett par timmar till. Har märkt att hon har sovit bättre ett par mornar, att täppan är bättre, trodde att det kanske var luftfuktaren, men nä, när jag lägger huvudet mot henne märker jag att det kommer varm luft från munnen. Hon är alltså så täppt att hon har gått över till munandning, och det är inte alls bra har jag läst. Vet inte vad jag ska göra nu :(

Hon är inte alls pigg och det är tydligt att hon vill sova. Hon kan knappt hålla ögonen öppna, usch vad jag tycker synd om lillan.

Kram
  • lelle75
    Jenkis skrev 2015-01-24 07:51:43 följande:
    Nezeril från 1 månad som bekant avregistrerad. Läkarna kan kan skriva en annan sort på licens vilket är krångligt ( så de gör de inte...)

Däremot brukar BB ha en generell licens för hela avdelningen, så har du tur kan du du få några doser av dem (alternativt att deras läkare kan skriva ut eftersom de redan har en godkänd licens och sjukhusapoteket borde ha hemma). Det rådet fick jag av dem.

Styrkan på dem var 0,1 mg/ml och de från 2 år 0,25 mg/ml. Doseringen för en tvååring är 2 droppar i varje näsborre, så om du tar EN droppe får du halva dosen och kommer nära den rätta dosen från 1 månad. Så ja! Du vågar ta dem! Bättre än att köpa en nässpray från 1 år eftersom dosen blir lägre med en droppe av tvåårsNezeril.
    Ringde till Apoteket, de sa att det bara finns nässpray från 2 år. Tack då kör jag ett sprut i varje näsborre.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-24 08:53:36 följande:
    Låter smart!! Ettåringssprayen är 0,5 mg/ml (har den till stora tjejen) så näsdroppar låter mkt bättre. Bra att veta. Tack för infon Jenkis!! Kram
    Så det finns för ett år, får kolla upp det, tacl!
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-24 09:33:29 följande:

Det här med näsdroppar och nässpray är ju förvirrande. Finns spray både från 1 och 2 år men de från 2 år är svagare så det bästa är att kolla styrkan om man vill ge spray istället för droppar.

Otrivin från 1 år har styrkan 0,5 mg/ml:

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Nasin från 2 år har 0,25 mg/ml:

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Verkar konstigt men men...

Jag personligen hade gjort som Jenkis rekommenderar dvs gett näsdroppar men bara en droppe i varje näsborre.

Vad gullig du är. Köpte Nezeril igår men var så disträ när jag var på Apo då jag pratade i telefon så det blev en spray. Får köpa nytt imorgon. Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-24 19:37:46 följande:

P

Hade jag varit du hade jag gett en spray i varje näsborre inför natten. Och sen droppar imorgon. Sen tror jag inte du behöver vara orolig om Alice andas genom munnen. Det är nog bara ett tecken på att hon blivit större. Ibland sover Lovisa med halvöppen mun också, även då hon inte är täppt, och så andas hon ju även genom munnen. Det farliga är ju om bebis är jättetäppt och inte kan andas genom munnen. Om hon inte har hög feber och/eller väsande/pipig andning så är det ingen fara. Jobbigt men inte farligt. Hoppas på bättre natt!! Kram
    Ngn som vet varför man loggas ur FL? Har appen i mobilen. Dessutom hänger sig min mobil så jobbigt att skriva.

Tack vsg, det blev ett sprut i varje näsborre.

Imorgon köper jag nezeril för 1 år, en kapsel i varje borre, var det bäst Jenkis?

Är så sjukt trött så orkar knappt läsa o skriva här, det svider i ögonen..

Resa, vilken dröm, orkar inte tänka på sånt heller.

Danisen, håller tummarna för oss inatt!
  • lelle75
    Jenkis skrev 2015-01-24 14:35:36 följande:
    Otrivin och Nezeril/Nasin har olika substanser. Nezerils är svagare och har en högre dosering generellt, men nu såg jag att Fass inte skrivit så på barnen...

Om man kollar på vuxnas styrka och dos är det dubbel dos på Nezeril/Nasin mot Otrivin.
    Vilket blir bäst tror du att köpa imorgon för Alice?
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-24 19:37:46 följande:

P

Hade jag varit du hade jag gett en spray i varje näsborre inför natten. Och sen droppar imorgon. Sen tror jag inte du behöver vara orolig om Alice andas genom munnen. Det är nog bara ett tecken på att hon blivit större. Ibland sover Lovisa med halvöppen mun också, även då hon inte är täppt, och så andas hon ju även genom munnen. Det farliga är ju om bebis är jättetäppt och inte kan andas genom munnen. Om hon inte har hög feber och/eller väsande/pipig andning så är det ingen fara. Jobbigt men inte farligt. Hoppas på bättre natt!! Kram
    Läste att de kunde få sömnapne, adhd osv av munandning, har du läst ngt om det? Kan det stämma?
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-25 07:13:43 följande:
    Jag tycker inte du ska läsa sånt som gör dig orolig smile5.gif Inte bra om man är pigg och def inte bra om man är trött.

Alice är liten och förkyld och täppt i näsan. Der betyder inte att hon har kronisk nästäppa och obstruktiv andning osv. Du har inte haft något avsvällande att ge henne förrän nu. Ge detta nu ett tag så hoppas vi att hon snart blir bättre. Som jag uppfattat det är det om man får kronisk nästäppa, barnet börjar snarka då det blir större (2-3 år) osv som det bör kollas upp. Alice täppa räknas inte som kronisk och snarkar man lite som förkyld är det inte samma sak.

Du ska köpa Nezeril näsdroppar från 2 år och ge en droppe i varje näsborre.

Kram och hoppas ni haft en bättre natt!!
    Tack snälla vsg, vet inte vad jag skulle ta mig till utan dig!

Nezeril hjälpte inte ett smack, men det kanske tar några dagar?

Har varit väldigt observant inatt och testat en massa saker.

Så fort man lägger henne på rygg (bara efter ett par minuter) så blir hon täppt (när hon sover). Detta händer inte på dagen när hon tex ligger på skötbordet. Inatt har jag använt Delta sidokudden, när hon ligger på sidan så blir hon inte alls täppt, tyvärr så kan hon lägga sig på rygg ändå vilket händer ibland, den funkar bättre när hon sover djupt, tidigare blev hon störd av den då hon kände sig trängd

Tror inte att hon är förkyld, då skulle hon varit det i över en månad, hon visar inga andra tecken och då borde väl läkaren ha sagt det, eller kan de vara förkylda ändå?

Så fort hon blev gnällig igår så fick hon sitt bad och efter det vid 23 så sov hon (om hon låg på sidan) och har sovit tills 9:00 så det känns underbart, (med två amningar). Tyvärr så har jag inte sovit lika bra då hon vaknar till så ofta och jag måste då lägga henne på sidan. Tidigare har jag tagit upp henne och spolat näsan, men det känns skönt att jag har kommit fram till att det enda som hjälper är sidoläge.

Nu ska jag fundera på hur man kan få henne att sova på sidan (men då blir det väl ökad risk för psd).

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-25 07:13:43 följande:
    Jag tycker inte du ska läsa sånt som gör dig orolig smile5.gif Inte bra om man är pigg och def inte bra om man är trött.

Alice är liten och förkyld och täppt i näsan. Der betyder inte att hon har kronisk nästäppa och obstruktiv andning osv. Du har inte haft något avsvällande att ge henne förrän nu. Ge detta nu ett tag så hoppas vi att hon snart blir bättre. Som jag uppfattat det är det om man får kronisk nästäppa, barnet börjar snarka då det blir större (2-3 år) osv som det bör kollas upp. Alice täppa räknas inte som kronisk och snarkar man lite som förkyld är det inte samma sak.

Du ska köpa Nezeril näsdroppar från 2 år och ge en droppe i varje näsborre.

Kram och hoppas ni haft en bättre natt!!
    Hon andades aldrig genom munnen inatt, tror att det kommer efter ett bra tag då hon ligger på rygg och inte får luft. Men jag hann ju lägga henne på sidan varje gång.
  • lelle75

Jösses så jobbigt med förkylda barn, de små stackarna!

Undrar hur det skulle gå för Alice om hon blev förkyld, när hon är så täppt ändå, huga, hoppas inte..

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015