• Irma01

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Tessie77 skrev 2015-02-21 15:32:16 följande:

Hej tjejer

Får man hoppa in här? Har en 3,5 mån tjej som vi fick på 3:e IVF försöket. Jag kikade lite på er gravid tråd men vågade aldrig hoppa in, har missfall och MA i bagaget, så ville inte jinxa något... Men nu är hon här!

Grattis till dottern o välkommen hit!
  • Irma01
    Judda skrev 2015-02-21 15:29:21 följande:

Lelle - Usch så jobbigt det låter! Stackars lilla Alice, och stackars er! Jag blir förtvivlad när Doris inte går att trösta efter ngr min skrik, kan bara föreställa mig hur ni har det. Hoppas det blir bättre snart. Kram

Själv känner jag känner mig helt knäckt. ???? Har ju kämpat som en tok med amningen sen förra helgen nu. Trappat ner ersättningen ganska mkt vilket resulterat i att Doris legat vid bröstet timme efter timme, framför allt på kvällarna. Känner att mjölken ökat, (brösten spänner.) kanske mina 4-5 koppar amningste om dan har hjälpt. Men Doris bara somnar (tack för era tips, men jag har redan testat allt) eller blir frustrerad och rycker och sliter och kastar med huvudet. Jag känner mig värdelös som inte kan få det att funka och har gråtit i tre dagar nu. ????

Fick nog och bokade ny tid på amningsmott igår och som jag befarade har hon börjat gå ner i vikt igen. ????

Tycker så fruktansvärt synd om henne. Känner mig hemsk som svälter henne bara för att jag vill amma.

Vägde henne före o efter amning också och efter 25 min (ovanligt vaken) amning hade hon bara gått upp 15 g.

BM sa att jag gör allt jag kan, Doris har bra tag och BM tyckte att hon jobbade rätt när hon suger men det finns ju inget jag eller ngn annan kan göra för att få henne att ta i mer.

Så BM sa att vi inte har ngt val. Vi måste ge henne ersättning regelbundet igen och så får jag ställa in mig på att "hobbyamma" som hon sa. Amma utan press när det känns bra och avslappnat. Jag bröt ihop. ????

Pumpa går inget vidare heller. Jag är väl en sån som har svårt att släppa mjölk till pumpen. Så det är väl "bara" att försöka ställa in sig på att hon kommer att bli en ersättningsbebis och amma för mysets skull bara och om polletten helt plötsligt trillar ner för henne en dag så gör den det. Känns som det totala misslyckandet. ???? Vill kunna njuta av att äntligen vara mamma men just nu känner jag mig bara deppig.

Låter jobbigt, men om det nu är så att det finns ingen annan sätt så är det ju absolut inte en sämre mamma för att du måste ge Doris ersättning! Jag förstår att du är ledsen för att du så gärna ville amma, men du ska verkligen inte känna dig misslyckad. Det är sådant som händer och det går utmärkt att växa upp med ersättning också. Kanske som du skriver trillar polletten ner för henne men det viktigaste nu är att hon går upp i vikt.

Du kan inte göra så mycket mer än vad du har gjort, med tanke på att du har kontakt med amningshjälpen. 

Jag vet att det bara är en klen tröst med tänk på att det finns vissa fördelar med ersättning också, som t.e att pappan kan engagera sig mer och tidigare på ett annat sätt, och att du kan få mer avlastning. Doris kommer att behöva ha närhet oavsett, så även om hon inte ammas kan ni så klart ha många mysiga stunder hud mot hud osv iaf. 

Det kanske är lätt att säga när man själv inte ha haft några bekymmer med amningen, men jag var från början inställd på "vi får se" och skulle absolut inte ha fått dåligt samvete om amningen inte hade fungerat. Man kan bara göra sitt bästa och ibland fungerar det helt enkelt inte. Du är fortfarande den viktigaste person i Doris liv, och den bästa mamma hon kan ha.

Kram!
  • Irma01
    Jenkis skrev 2015-02-22 09:06:39 följande:

Hej!

Sådär 500 olästa inlägg... Typ, så jag är inte med i matchen.

MEN jag håller med om ersättning/amning som Glader skriver.

Minifom innehåller konserveringsmedel Lelle, så det kan hon också reagera på. Särskilt om man ger stora mängder.

Vi ger smakportioner här. Han är så intresserad av mat, så därför har vi börjat. Dessutom vägrar han ta flaska numera, så det enda sambon och ev. barnvakt kan mata med är gröt... Har provat olika flaskor, nappar, sked, kopp och pipmugg. Så det får väl vara så just nu. Han äter ju 99 % tutte.

Vet inte om man skulle kunna blanda ersättning till grötkonsistens i stället? Har inte vågat då det står att det är supernoga med proportionerna vatten/pulver.

Hoppas ni andra mår bra!

Vad roligt att höra från dig Jenkis

Här har vi lite samma grej, han vill inte dricka ersättning alls, tar inte flaskan men älskar sina smakportioner. Ska faktiskt försöka pumpa nu för att se om han åtminstone tar bröstmjölk i flaskan. Tänker så vi vet om det är ersättning har bara inte vill ha. Isf tänkte jag testa med att blanda några sked bananpure i ersättningen och se om han gillar det då. Jag ammar fortfarande, men det vore skönt om han också kunde ta ersättning. Bara att testa lite. Annars går det som sagt bra med Smakportioner och banan är en stor favorit!

Skulle inte heller ändra på proportioner i ersättningen, precis som vsg skrev kan det ju gr förstoppning osv.

Kram!
  • Irma01

I natt fick vi en härlig långpass från kl 22 till kl 04. Så skönt! Pigg o glad runt halv sju och snackade en halv timme själv i sin säng. Lät riktigt roligt

Idag ska vi träffa några kompisar på "kakslottet" aka Taxinge slott, perfekt utflykt med detta tråkigt väder!

Hoppas ni får alla en bra dag!

Johjen, hur mår du? Är det bättre med huden?

Lelle, hur sov ni i natt? Tror att Glader har rätt, det låter mer som om Alice är arg o frustrerad och inte att hon har ont. Vad säger de på Amningshjälpen?

Vsg, hoppas ni har en härlig helg med svärisarna.

Kram alla mammor!

• Irma01
    johjen skrev 2015-02-22 10:53:00 följande:
    Tack för din omtanke Irma! Mår bättre men känner mig fortfarande risig. Sambon kom hem till lunch på fredagen och fick sova några timmar då och tog Adam mycket igår så jag kunde vila. Känner mig dock jetleggad och som jag kan sova hur mycket som helst! Huden är något bättre, kört mjölkfritt sedan i fredags och tycker även Adam spyr mindre men det kan vara en tillfällighet. Adam har inte heller varit i form, gnällig och klängig samt lite hostig. Sambon ska gå långpromenad med hunden och Adam idag så jag kan få sova ostört idag med.

Mysigt med utflykt! Kakslottet låter ju underbart!

Kram
    ja, i allt elände är det iaf skönt att det är helg och att du verkligen kan få avlastning! Vad skönt att Adam spyr mindre, det verkar som att det går åt rätt håll åtminstone. Hoppas du får en lång och ostörd vila idag och att du känner dig piggare i morgon. 

Kram!
  • Irma01
    Tessie77 skrev 2015-02-22 10:55:41 följande:

Hej alla

Vad gulliga ni är här! Mysigt att läsa era inlägg!

Koliken har varit kämpig, när det var som värst skrek hon em/kväll i ca 5 tim nästan varje kväll. Men vissa dagar kunde det starta redan på eftermiddagen. Hon har ont när hon ska fisa, så mycket gaser i magen. Oftast hade Tyvärr har inte miniform hjäpt alls, snarare ännu värre. Vi ger henne Semper magdroppar. Det enda som har hjälp är strikt diet för min del plus mycket sjal/bärsele så raparna kommer upp. Jag har även bara ammat henne liggande, då kommer mjölken saktare, hon sväljer mindre luft och sen dubbel rapat henne.

Det låter mycket som en tjej i min mammagrupp. Barnet gillar mest bärselen/babybjörnen, skrek mycket tills hon insåg att det var allergi då hon också fick eksem. Nu har hon uteslutit alla spännmål, och barnet är som förbytt! Antar att det är den typen av diet du har? Hoppas verkligen ni snart slipper det!

Kram,
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-22 19:34:02 följande:

Stor dag idag, Lovisa har fått sin första tand smile1.gif

Nej men oj! Stora tjejen
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-22 20:27:04 följande:
    Ja, stora tjejen!! smile1.gif En liten gadd har brutit igenom i underkäken. Hon har varit orolig och lite gnällig idag och ammade mkt i natt. Misstänkte att det kanske var nåt på g då hon stoppade fingret i munnen, bet till och började storgråta. Och mycket riktigt, där var den första tanden smile2.gif så hon har fått alvedon till kvällen nu. Var lite orolig under middagen men somnade lugnt sen vid 20 så hoppas på lugnare natt i natt. Ammade varannan timme förra natten smile5.gif

Är det bra med er? Kram
    Bara bra här, lite gnälligare än vanligt och fingrarna i munnen så vem vet, kanske något på gång här med...

Just nu sover han, hoppas han sover en stund till!

Önskar er en härlig söndag kväll!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-22 21:54:18 följande:

Hur lång tid tar det för er /eller hur lång tid tog det vid tre månader att natta era små?

Idag lade vi oss i sängen runt 20:00, Alice på bröstet för att amma. Det brukar ta minst två timmar innan hon sover så djupt så att jag kan lägga henne i hennes egen säng. Lade precis över henne men hon vaknade till. Tidigare funkade det att stoppa lillfingret i munnen och min hand på hennes bröst men det funkar inte sedan ngn månad tillbaka. Hon vill tillbaka till bröstet. Hon somnar om fort vid bröstet men vaknar till ibland för att sutta lite.

Tar nattningarna kortare tid så småningom? Eller tar det ca två timmar för alla (ibland längre om hon har ont i magen).

Det där är ju jättesvårt att jämföra...alla barn är ju olika. Vi var tvungna att ändra våra rutiner när Victor blev för uppspelt för att amma i lugn o ro innan läggning, det var kanske när han var 3,5-4 månader. Han tittade runt i stället för att äta, nu ammar jag honom innan han går upp för ombyte och nattning. Ofta är det pappan som tar nattningen, och oavsett fungerar det på samma sätt. Vi lägger honom i spjälsängen, han är trött men vaken, vi säger god natt och gör ut ur rummet. Han somnar väldigt snabbt. Skulle han skrika så går en av oss in och visar sig, lägger en hand på magen och lugnar så går vi ut igen. Det händer dock nästan aldrig.

Men han har aldrig varit i behov av bröstet för att somna, så det är ju lättare. Sedan har vi varit noga med att inte t.e ta upp honom så fort han låter lite, men avvakta och se om han kör i sömnen eller somnar om själv.

Sedan har sömnen varit varierande beroende mest på de utvecklingsfasen han har och går igenom. Men för det mesta sover han en lång pass först (från kl 19 till allt mellan 23 och 01.), och sedan vaknar han varje tredje eller fjärde timme. Förutom i de värsta delar av en fas då han kan vakna varann timme. Ammar och somnar om i sin egen säng.

Så nej, hör har nattningen aldrig tagit 2 timmar och därför har jag svårt att säga när det blir bättre.

Kanske en ide att prova att amma innan läggning och ändra rutinen om du tycker att det är jobbigt? Kanske amma och sedan låta pappan natta henne och se hur det fungerar? Bars spånar lite.

Hoppas ni får en god natt sömn iaf!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-23 14:31:56 följande:

Får nog vara glad att Lovisa sover mkt idag. Hon har sovit 4 tim sen hon gick upp vid 07. Grymt missnöjd och gnällig då hon är vaken. Absolut inte kolikskrik så allt är ju såklart relativt smile5.gif men brölar och gnäller och är allmänt frustrerad. Säkert tanden!

Här har jag inte sett någon tand och känner inget heller men vad gnällig han här. Skriker och är mest missnöjd hela tiden...säkert en tand som spökar ändå!

Han var som tur är snäll på gymmet, men ingen solstråle sedan vi kom hem

Nåväl, man kan inte jämnt vara på topp!

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015