lelle75 skrev 2015-02-22 21:54:18 följande:
Hur lång tid tar det för er /eller hur lång tid tog det vid tre månader att natta era små?
Idag lade vi oss i sängen runt 20:00, Alice på bröstet för att amma. Det brukar ta minst två timmar innan hon sover så djupt så att jag kan lägga henne i hennes egen säng. Lade precis över henne men hon vaknade till. Tidigare funkade det att stoppa lillfingret i munnen och min hand på hennes bröst men det funkar inte sedan ngn månad tillbaka. Hon vill tillbaka till bröstet. Hon somnar om fort vid bröstet men vaknar till ibland för att sutta lite.
Tar nattningarna kortare tid så småningom? Eller tar det ca två timmar för alla (ibland längre om hon har ont i magen).
Det där är ju jättesvårt att jämföra...alla barn är ju olika. Vi var tvungna att ändra våra rutiner när Victor blev för uppspelt för att amma i lugn o ro innan läggning, det var kanske när han var 3,5-4 månader. Han tittade runt i stället för att äta, nu ammar jag honom innan han går upp för ombyte och nattning. Ofta är det pappan som tar nattningen, och oavsett fungerar det på samma sätt. Vi lägger honom i spjälsängen, han är trött men vaken, vi säger god natt och gör ut ur rummet. Han somnar väldigt snabbt. Skulle han skrika så går en av oss in och visar sig, lägger en hand på magen och lugnar så går vi ut igen. Det händer dock nästan aldrig.
Men han har aldrig varit i behov av bröstet för att somna, så det är ju lättare. Sedan har vi varit noga med att inte t.e ta upp honom så fort han låter lite, men avvakta och se om han kör i sömnen eller somnar om själv.
Sedan har sömnen varit varierande beroende mest på de utvecklingsfasen han har och går igenom. Men för det mesta sover han en lång pass först (från kl 19 till allt mellan 23 och 01.), och sedan vaknar han varje tredje eller fjärde timme. Förutom i de värsta delar av en fas då han kan vakna varann timme. Ammar och somnar om i sin egen säng.
Så nej, hör har nattningen aldrig tagit 2 timmar och därför har jag svårt att säga när det blir bättre.
Kanske en ide att prova att amma innan läggning och ändra rutinen om du tycker att det är jobbigt? Kanske amma och sedan låta pappan natta henne och se hur det fungerar? Bars spånar lite.
Hoppas ni får en god natt sömn iaf!
Kram