• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-02-20 17:18:14 följande:

Håller med Irma!! Och träffa en läkare som kan kolla att Alice inte har nåt annat som spökar. Tycker så synd om dig! Stora kramar

De säger ändå att hon är för liten för att kunna göra en utredning och för att kolla allergier samt operation om det skulle krävas, därför får man ingen hjälp..
  • lelle75

Alice har haft väldigt mycket kråkor på sista tiden. Ngn som vet varför? Kanske för att hon gråter så mycket.. Har ni några tips för att få bort kråkor, koksalt funkar inte alltid. Tar ett hårt papper som jag viker till en spets som funkar men tänkte om det fanns npgra färdigs "stickor" att köpa?

Och dessa naglar som jag sällan har tid att fila då man tröstar, vaggar osv eller gör andra saker man aldrig hinner med. Finns det några enkla knep för naglarna, bra fil etc?

Kram på er!

• lelle75

Tänkte köpa hem vätskeersättning som man har vid behov för Alice. Funkar Semper eller kan ni reka ngn annan?

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-20 20:52:38 följande:
    Va bra att du fick träffa en öron näsa hals doktor. Trist med täppan men gissar att hon inte skriker pga den. Det har iaf aldrig Lovisa gjort vid förkylningarna och nu vet du ju att hon inte skriker pga att hon har ont i öronen eller halsen. Var primärt det jag tänkt på då jag menar att hon skulle till läkare, förutom bråck eller liknande Hänger inte med ang operation, vad tänker du på då? Sen på sikt träffa läkare för att utreda allergi också tycker jag men det brukar man hu iaf göra när man uteslutit någit och misstänker en allergi.

Outvecklade tarmar låter som väldigt slö slutledning av Bvc. Hon är ju tre månader och skriker hon flera timmar per dag är det ju kolik vilket kan ha flera orsaker. Det kan ju va sånt man inte kan göra något åt men kan även vara allergi. Klart det måste utredas men nu har du ju börjat med att utesluta vilket är toppen. Helt normalt att man isf kan behöva stöd av dietist. De ska de ju kunna hjälpa dig med. Tar de inte dig på allvar, byt Bvc!! Hade fått krupp om jag hade så oförstående Bvc-sköterska. Min höll ju med om att jag skulle testa MP då vi endast hade haft problem med kolik i drygt en vecka.

Hoppa jordgubbssaften och kör vidare med Minifom tycker jag. Har du nya D-droppar?

Du behöver inte ge vätskeersättning så länge som du ammar. Bröstmjölken är det allra bästa. När hon inte ammar längre är Sempers bra. Tänker du utifall att hon blir magsjuk?

Kram
    Hon störs av täppan och gnäller av den, när hon inte kan äta blir hon arg och skriker. De misstänkte förstorad körtel bakom näsan som går att operera bort, typ sådan OP.

Allergi vet jag inte när man kan utreda.

Bvc är toppen men har tjatat så om nästäppan så känner att de inte riktigt fattar hur illa det är med magen nu också. Senast jag ringde kände jag att hon var "trött" på mig, vilket jag iof kan förstå.

Japp, bytte på en gång till de d-dropparna som du rekade.

Skrik fram tills nu, äntligen sover hon..

Kram
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-02-20 22:23:58 följande:
    Hon störs av täppan och gnäller av den, när hon inte kan äta blir hon arg och skriker. De misstänkte förstorad körtel bakom näsan som går att operera bort, typ sådan OP.

Allergi vet jag inte när man kan utreda.

Bvc är toppen men har tjatat så om nästäppan så känner att de inte riktigt fattar hur illa det är med magen nu också. Senast jag ringde kände jag att hon var "trött" på mig, vilket jag iof kan förstå.

Japp, bytte på en gång till de d-dropparna som du rekade.

Skrik fram tills nu, äntligen sover hon..

Kram
    Ja precis, bvc rekade att man har vätskeersättning hemma om det skulle hända.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-21 07:12:56 följande:
    Ja barn är ju så olika. Lovisa har ju varit jättetäppt då hon varit förkyld men kämpat på med ätningen. Hon pausar och andas och äter igen osv men hon har ätit mindre då överlag vilket ju inte är konstigt då man är sjuk, man blir mindre hungrig. Funderar lite över om Alice däremot kan vara hungrg på kvällarna? Får hon i sig tillräckligt om hon har svårt att andas? Alla barn kan ju krångla vid bröstet i perioder men för Lovisa räcker det t ex att jag går upp i sovrummet och dimrar ner ljuset. Hade jag suttit i vardagsrummet på kvällen med andra människor och kanske tv på så krånglar och skriker hon, kommer inte till ro. Hon är så stor och medveten nu ovh nyfiken. Igår började hon gnälla redan vid 18 ( är ju fort förkyld) så jag gick upp och ammade vid 18.30 och en kvart senare sov hon. Förra veckan somnade hon runt 20 så infektionen gör sitt. Men om Alice en lång period inte kunnat äta ordentligt kanske hon på kvällen även är så superhungrig att det liksom slår slint? Bara en tanke. Har hon svårt att suga kan ju t ex koppmatning som komplement vara en idé? Braimstormar lite, vet att jag hade testat allt i din sits. Kram
    Tack för din brainstorming, man behöver ju olika inputs men det är inget sådant tyvärr. Hon har inte svårt att suga och är inte hungrig. Hon får ju ont så fort hon börjar äta, skriker en stund sen lägger man henne vid bröstet, samma sak igen. Efter måååånga försök så kan hon äta utan att det gör ont.

Hon skrek från och till igårkväll till 00:00. Och sov själv 00:30 och det började igen kl. 9:00 imorse. Vet att hon vaknade 5:30 inatt men var så slut så minns inte om hon vaknade mellan 00.30 och 5:30. Känns inget bra i huvudet idag och känner mig absolut inte utvilad så gissar att hon vaknade där emellan också för amning, kanske ammade jag henne i sömnen.

Med andra ord, hon är väldigt glupsk och ger sig inte förrän hon har fått mat. Ibland kan det hända att hon somnar innan hon har ätit men då sover hon oftast bara en halvtimme.

Så fort hon blir gnällig på kvällen så får hon sitt bad, ca 19:30. (Nu är hon ju ledsen nästan jämt). Sen är det mörka sovrummet som gäller utan TV, vid 20:00 ca.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-21 07:12:56 följande:
    Ja barn är ju så olika. Lovisa har ju varit jättetäppt då hon varit förkyld men kämpat på med ätningen. Hon pausar och andas och äter igen osv men hon har ätit mindre då överlag vilket ju inte är konstigt då man är sjuk, man blir mindre hungrig. Funderar lite över om Alice däremot kan vara hungrg på kvällarna? Får hon i sig tillräckligt om hon har svårt att andas? Alla barn kan ju krångla vid bröstet i perioder men för Lovisa räcker det t ex att jag går upp i sovrummet och dimrar ner ljuset. Hade jag suttit i vardagsrummet på kvällen med andra människor och kanske tv på så krånglar och skriker hon, kommer inte till ro. Hon är så stor och medveten nu ovh nyfiken. Igår började hon gnälla redan vid 18 ( är ju fort förkyld) så jag gick upp och ammade vid 18.30 och en kvart senare sov hon. Förra veckan somnade hon runt 20 så infektionen gör sitt. Men om Alice en lång period inte kunnat äta ordentligt kanske hon på kvällen även är så superhungrig att det liksom slår slint? Bara en tanke. Har hon svårt att suga kan ju t ex koppmatning som komplement vara en idé? Braimstormar lite, vet att jag hade testat allt i din sits. Kram
    Det har bara varit på två mornar där hon inte kunnat äta pga av täppan. Inatt sov vi med en glipa öppet fönster, kanske blev näsan ngt bättre av det, hon kunde äta i varje fall till slut. Verkar som om att hon får mest ont i magen precis när hon börjar äta..

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-21 10:55:35 följande:

Usch och fy Lelle! Gud så jobbigt. Låter ju onekligen som att nåt verkligen är fel om hon skriker mkt även dagtid och alltid skriker då hon ska äta. Som att hon får ont i magen som du skriver. Jag hade slutat med ägg också om du inte redan gjort det (då även majonnäs, bullar och kakor med ägg, maträtter med ägg osv) och ja övriga gasbildande som kaffe (även om du verkligen hade behövt det), choklad, juice, jordgubbar, kål, lök, starka kryddor osv.

Ja du vet och har säkert redan slutat med allt det. Och lägger det sig inte på några dar så måste du få hjälp av Bvc. Hon är ju tre månader och ska ju inte skrika dygnet runt. Stackars, stackars er!!

Kan hon sova på dan? Hur funkar det?

Kram

Majo är det enda jag äter nu av det du skriver. Hon sover på bra på dagen och på natten. Det är just vid amning som hon skriker och ibland ett bra tag efter det. Konstigt nog så hade hon bara ont i morse och resten av dagen har varit ok, lite gnäll i samvand med pruttar.

Funderar på om det kan vara så att hon får för mycket minifom (har läst om de som gav 60 droppar vid varje tillfälle) så jag tänkte att det kanske inte är så noga. Har sprutar direkt i munnen på henne då mycket hamnar utanför (men är aldrig säker på hur många droppar) Men sen igår började jag att dosera på sked istället, undra om detta kan ha haft ngn betydelse. De tillfällen hon har mått bra i magen så kanske hon har fått "rätt" dos då. Vad tror ni andra?
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-21 15:05:48 följande:
    Det påverkar säkert inte mycket men vi sover alltid med fönstret lite öppet, då det blir alldeles för varmt annars.

När det gäller att hon skriker direkt när hon börjar äta, om hon gör det varje gång kan man undra om det är något med tarmarna?

Har hon fortfarande gaser?

Är hon glupsk? Får hon i sig mycket luft när hon äter? Det låter kanske helt galet men du kanske ska prova mata henne med sked i början bara för att se om hon också får ont då? (Alltså bröstmjölk som du har på en sked). Bara för att utesluta att det är t.e att hon äter för fort. Det är ju jättesvårt att veta vad det beror på.

Jag kan bara säga att vi blev tvungna att ändra lite på våra rutiner då Victor blev för trött/upp i varv efter badet för att äta. Nu ammar jag honom innan vi går upp och byter om till pyjamas. Funkar bra. Det hände när han började bli mer medveten om sin omgivning, då fick han svårare att bara koncentrera sig på bröstet! Det gäller att anpassa rutiner också med deras utveckling, inte helt lätt!

Bara spånar lite, förmodar att ni har testat det mesta.

Hoppas hon har skrikit mindre idag.

Kram!
    Har också börjat med öppet fönster nu när det inte är minusgrader. Första natten igår. Hon blev täppt ändå tyvärr.
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-21 15:05:48 följande:
    Det påverkar säkert inte mycket men vi sover alltid med fönstret lite öppet, då det blir alldeles för varmt annars.

När det gäller att hon skriker direkt när hon börjar äta, om hon gör det varje gång kan man undra om det är något med tarmarna?

Har hon fortfarande gaser?

Är hon glupsk? Får hon i sig mycket luft när hon äter? Det låter kanske helt galet men du kanske ska prova mata henne med sked i början bara för att se om hon också får ont då? (Alltså bröstmjölk som du har på en sked). Bara för att utesluta att det är t.e att hon äter för fort. Det är ju jättesvårt att veta vad det beror på.

Jag kan bara säga att vi blev tvungna att ändra lite på våra rutiner då Victor blev för trött/upp i varv efter badet för att äta. Nu ammar jag honom innan vi går upp och byter om till pyjamas. Funkar bra. Det hände när han började bli mer medveten om sin omgivning, då fick han svårare att bara koncentrera sig på bröstet! Det gäller att anpassa rutiner också med deras utveckling, inte helt lätt!

Bara spånar lite, förmodar att ni har testat det mesta.

Hoppas hon har skrikit mindre idag.

Kram!
    Tycker att det låter som en bra ide det där med skeden för att kolla om hon blir bättre. Men det är ju inte varje gång hon äter som hon får ont så då blir det ändå svårt att veta..

Tycker inte att det verkar som om att hon får luft i sig men hur vet man det egentligen?

Tack och lov så har inte haft ngt mer ont sedan imorse.

Tänk om det är feldosering av minifomem spm orsakar detta, så dålig man känner sug i sådana fall..
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015