• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Sira skrev 2015-12-09 12:09:35 följande:

Jag börjar känna mig så himla trött och sliten nu. Nätterna är inte alls så bra som de var i början. Vad mycket det gör att få sova! Vissa nätter vaknar jag 5-6 ggr och sen ska vi upp tidigt de dagar stora ska till förskolan och har jag väl gått upp blir jag pigg så jag behöver inte sova på förmiddagen utan på eftermiddagen när vi hämtat henne igen och då går det ju liksom inte... De dagar hon är hemma går det ju inte heller. Jag skulle ju rent teoretiskt kunna vila en stund de dagar hon är på förskolan men jag försöker ta en promenad då eller om jag har bvc eller andra ärenden. I början var det ju saker nästan varenda dag med mina kontroller, bvc, psykologen osv. Det har ju lugnat sig lite nu men jag vill ju ut och röra på mig också och lyssna på pod vilket jag aldrig hinner annars... 

Nu har vi ganska lång ledighet ihop i jul så jag hoppas jag kan få sova lite mer då. 

Usch, vet hur det är. Så jobbigt! Stackars dig!! Hoppas du får sova snart. Är det minsta som väcker dig?

Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2015-12-09 16:32:40 följande:

Åh nej, så jobbigt att storasyster också blev sjuk! Stackare! Var det Lovisa som smittade eller var det en ny omgång?

Det låter ju toppen med jobbet! Är det inte läskigt att vara egen? Jag tänker att det nog är skönt att vara utan chef men samtidigt har man ju då hela ansvaret själv...

Jo, det är den minsta som väcker mig. Hon sover första passet i sin säng (som står i vårt rum) och sedan mellan oss. De första nätterna i egen säng sov hon till iaf kl 02 så då var det ju inga problem, då fick jag ett långt pass. Nu har hon vaknat vid 24-01 och efter det sover jag väldigt lite för då låter hon så mycket. Jag har funderat på om hon har ont i magen men jag ser inget samband med något jag ätit riktigt. Jag brukar dricka varmt vatten med ingefära, citron och honung på morgnarna men jag testade utan det idag för att se om kanske ingefäran är för stark för hennes mage... Det är ingen fas heller just nu som kan förklara det och att hon varit mer missnöjd under dagarna.

Lovisa har ju inte haft symtom sen i lördags så tycker det vore konstigt. Vi har tvättat och städat allt möjligt sen dess men kanske har det funnits kvar här på nån leksak kanske? Annars är det mest troligt ny omgång. Förhoppningsvis samma virus så inte Lovisa kan bli sjuk igen. Första riktigt pigga dagen för henne idag. Hon har varit trött och ätit dåligt flera dagar efter hon slutade kräkas och ha diarre. Typiskt att äldsta tjejen då blir sjuk

Usch va jobbigt! Jag hade testat utan ingefära en vecka. Tror inte du ser skillnad på en dag om det är det. Ammar hon bara eller ger du även ersättning? Hur gammal är hon nu? Med facit i hand när Lovisa mest troligt blivit mjölkproteinallergisk, den andra mildare varianten, så hade jag testat mjölkfritt ett par veckor sen. Det skadar ju inte. Märker du ingen skillnad så är det ju ingen skada skedd. Jobbigt att inte få sova!! Testa öronproppar annars? Lägga tillbaka henne i hennes säng när hon somnat om? Ge mer mat på natten? Tand på g - ge alvedon? Brainstormar lite då jag lider med dig!!

Det beror nog på. Jag ska ge det ett år och jobbar ihop med en fd kollega som har en etablerad verksamhet och behöver en ny smarbetspartner att konsulta ihop med. Vill bara jobba halvtid/75% ungefär och kniper det klarar vi oss på bara makens lön. Så tänkte att det är nu eller aldrig Funkar det inte söker jag nytt till hösten. Var tio år på min förra arbetsplats, om än på olika tjänster, så det var dags för förändring.

Nu har tjejerna slutat leka och vi ska mysa lite här

Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2015-12-09 16:32:40 följande:

Åh nej, så jobbigt att storasyster också blev sjuk! Stackare! Var det Lovisa som smittade eller var det en ny omgång?

Det låter ju toppen med jobbet! Är det inte läskigt att vara egen? Jag tänker att det nog är skönt att vara utan chef men samtidigt har man ju då hela ansvaret själv...

Jo, det är den minsta som väcker mig. Hon sover första passet i sin säng (som står i vårt rum) och sedan mellan oss. De första nätterna i egen säng sov hon till iaf kl 02 så då var det ju inga problem, då fick jag ett långt pass. Nu har hon vaknat vid 24-01 och efter det sover jag väldigt lite för då låter hon så mycket. Jag har funderat på om hon har ont i magen men jag ser inget samband med något jag ätit riktigt. Jag brukar dricka varmt vatten med ingefära, citron och honung på morgnarna men jag testade utan det idag för att se om kanske ingefäran är för stark för hennes mage... Det är ingen fas heller just nu som kan förklara det och att hon varit mer missnöjd under dagarna.

Lovisa har ju inte haft symtom sen i lördags så tycker det vore konstigt. Vi har tvättat och städat allt möjligt sen dess men kanske har det funnits kvar här på nån leksak kanske? Annars är det mest troligt ny omgång. Förhoppningsvis samma virus så inte Lovisa kan bli sjuk igen. Första riktigt pigga dagen för henne idag. Hon har varit trött och ätit dåligt flera dagar efter hon slutade kräkas och ha diarre. Typiskt att äldsta tjejen då blir sjuk

Usch va jobbigt! Jag hade testat utan ingefära en vecka. Tror inte du ser skillnad på en dag om det är det. Ammar hon bara eller ger du även ersättning? Hur gammal är hon nu? Med facit i hand när Lovisa mest troligt blivit mjölkproteinallergisk, den andra mildare varianten, så hade jag testat mjölkfritt ett par veckor sen. Det skadar ju inte. Märker du ingen skillnad så är det ju ingen skada skedd. Jobbigt att inte få sova!! Testa öronproppar annars? Lägga tillbaka henne i hennes säng när hon somnat om? Ge mer mat på natten? Tand på g - ge alvedon? Brainstormar lite då jag lider med dig!!

Det beror nog på. Jag ska ge det ett år och jobbar ihop med en fd kollega som har en etablerad verksamhet och behöver en ny smarbetspartner att konsulta ihop med. Vill bara jobba halvtid/75% ungefär och kniper det klarar vi oss på bara makens lön. Så tänkte att det är nu eller aldrig Funkar det inte söker jag nytt till hösten. Var tio år på min förra arbetsplats, om än på olika tjänster, så det var dags för förändring.

Nu har tjejerna slutat leka och vi ska mysa lite här

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-12-09 20:15:36 följande:

Hej tjejer,

Bell, det är verkligen svårt när de är ledsna, som du skriver då vill man ju bara trösta...men förhoppningsvis blir det snabbt bättre och har du bestämt att du vill sluta amma så är det "bara" att hålla ut, även om det kan lätt bli hjärtskärande.

Sira, usch ja att inte få sova är verkligen en tortyr. Har inga fler tips än de du fick av vsg, som har alltid bra idéer!

Vsg, så trist att storasystern blev sjuk nu när Lovisa är pigg igen. Usch, får hålls tummarna att det är samma virus och att du och din man klarar er undan.

Vi har det fint här, Victor trivs rätt bra, och han har fullt upp med att undersöka det mesta. Han sover bra på nätterna och vi har knappt märkt av jet lagen på honom. Igår somnade han lugnt i vagnen och vi kunde njuta av vår middag på restaurangen. På det ställe vi är nu är det många små barn, jättegulligt att se alla småttingar i poolen med föräldrarna.

Kram på er!

Underbart att ni har det så bra! Härligt! Njut!

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-12-09 20:47:17 följande:

Du är modig som kör eget tycker jag. Det är en dröm hos mig att jobba som konsult och kunna styra över min egen tid. Min sambo har flera egna företag och han trivs så bra med det och det är ju många fördelar som följer med ett eget företag också.

Du är tuff och modig.

Kram

Tack vännen! Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2015-12-11 11:45:24 följande:

Hej på er!

Ett under har skett, eller det kändes nästan så imorse iaf... E sov till kl 04 (!) i sin egen säng inatt! Tänk om det var ingefäran som ställde till det så för hennes lilla mage! Vågar jag hoppas att det var en så enkel lösning? Det är ju nästan för bra för att vara sant.  Det enda är väl att jag kommer få fler förkylningar då utan ingefäran men men...

En annan, inte lika rolig grej: Jag hade TryggHansas gravidförsäkring som sedan övergick i barnförsäkring och för ett tag sedan ringde det en försäkringsrådgivare därifrån som ville gå igenom och se om jag och min man skulle tjäna på att byta personförsäkring till deras. Vi tackade ja till rådgivningen, det kan ju aldrig skada att se över det, och fyllde i hälsodeklarationen. Jag har hypotyreos, som upptäcktes vid vår fertilitetsutredning, så det förstod jag ju skulle bli ett särskilt villkor. Men, jag angav även att jag gått i samtalsterapi ett par gånger efter jobbiga händelser i livet, bl a senaste förlossningen, och att jag gör det just nu och kommer fortsätta ett tag till. Så då fick jag även undantag för "Psykiska besvär". Det kändes ganska hårt faktiskt. Är det att ha psykiska besvär att behöva gå och bearbeta svåra saker man är med om? Jag har aldrig haft någon depression eller ätit medicin utan det är bara just samtalsterapi. Hade det varit mer normalt att bara rycka på axlarna och gå vidare? Som att jag är lite psykiskt svag och instabil... Så känner jag mig inte... Jag vet ju att detta också kommer att gå över. Men hur mycket är det rimligt att gå igenom och klara att bearbeta själv utan att klassas som en som lider av psykiska besvär? Jag känner mer att det är en ganska normal reaktion på en onormal händelse... Både förlossningen och det andra jag varit med om...

Underbart!! visst kan det vara så. Och brist på sömn ökar ju också risken att bli sjuk så det går kanske på ett ut? Hoppas det håller i sig!!

Lovisa sover hela natten till 07 nu med möjligtvis ett skrik/uppvak över tappad napp då hon somnat om direkt. Mjölkfritt i drygt två veckor... Stackars liten hon har ju varit oberörd dagtid förutom ibland lite gnällig vid mat men vi har tror hon varit trött eller rastlös då. Förmodligen ätit nåt hon fått ont i magen av då Blir lite förbannad då jag ju träffade barnläkare i oktober ang hennes lösa mage och att det accelererat och ofta luktade illa och inte ett ord om att det kunde vara mjölk... Läst mig till det på forum ist från andra mammor. Alla barnläkare borde nog vara mammor själva...

Håller med!! Helt sjukt. Är inte psykiska besvär att behandla en krisreaktion. Det är ju inte psykisk sjukdom du sökt för. Oprofessionellt av Trygg Hansa. Hade jag varit du så hade jag inte valt TH och var inte lika ärlig nästa gång Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2015-12-11 15:00:19 följande:

Ja, jag hoppas på att ingefära + sömnbrist blir samma som sömn + ingefärabrist... 

Vad skönt att hon sover hela nätter nu. Men du, var inte för hård mot dig själv. Det är läkaren som missat här, inte du. Du har gjort vad varje ansvarsfull förälder gör; tagit ditt barn till läkare när du misstänkt att något varit fel. Läkaren skulle ha upptäckt det, inte du. Mjölkproteinallergi är såpass vanligt att det är väldigt anmärkningsvärt att inte läkaren kollade upp det. Förstår att du är förbannad.

Nej, känns inte så kul att välja TH nu så jag stannar nog hos mitt gamla bolag. Men ska skriva till handläggaren vad jag tycker. Jag har ju gått i samtalsterapi för att _inte_ få psykiska besvär senare... Aldrig någonsin när jag sökt har jag fått känslan av en enda person att jag sökt i onödan eller att jag borde klarat det själv eller hört någon antyda att mitt psyke är lite svajigt. Däremot att jag kanske skulle sökt tidigare (inte denna gången - nu tog jag emot hjälp direkt för att alla på förlossningen och bb sa att det förmodligen kommer en reaktion efter ett par veckor), att det var väldigt mycket jag hade med mig och såna saker så deras bedömning känns väldigt hård. Av alla jag träffat har jag fått uppfattningen att jag reagerar helt förväntat och normalt på en svår händelse, inte att jag har psykiska besvär. Känns ju inte så kul att vara kund där då. Hur bedömer de om det händer nåt liksom? Fast jag måste säga att deras gravidförsäkring var väldigt bra och inte några som helst problem att få ersättning. Jag fick ju för både havandeskapsförgiftningen och snittet.

Tack vännen! Du har rätt. Ska inte anklaga mig själv men är så lätt att vara efterklok. Hon sov ju super i somras men slutade amma i juli och i augusti började det bli oroligare på nätterna till och från. Jag får ju dålig hy av mjölk så detta kom nog när hon började med ersättning. Innan åt hon bara mjölkprodukter i form av smör ibland eller lite ost. Ja, ja... Var ett riktigt pucko till läkare jag träffade i oktober (enligt honom är kolik ett tillstånd och handlar inte om smärta hos bebisen och det är normalt att även 10-månaders/ettåringar har kolik ibland och gallskriker pga ont i magen på kvällen????). Vad säger ni om den? Var på väg att be honom dra men bet ihop och fick iaf då ett glutentest gjort. Mjölk kunde det inte vara eftersom hon inte hade eksem. Ska träffa en läkare jag har förtroende för i mellandagarna istället.

Bra att du pratar med dem. De är ju helt ute och cyklar med ditt resonemang. Jag har också gått i terapi. Är inget konstigt med det alls. Är ju därför jag är frisk och mår bra trots att jag gått igenom en del tuffa saker.

Hoppas det håller i sig med sömnen nu!!

Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2015-12-11 16:03:06 följande:

Kelsson: Förstår hur både du och Vsg menar med att inte vara så ärlig men det finns ju i min journal så jag kunde ju inte utelämna det...

Så galet egentligen att känna sig nästan utvilad av att få sova "ända" till 05-nånting. Det hade jag aldrig trott för några år sen.

Men har du godkänt att de får ta del av din journal? Och är det samma system? Det är ju inte överallt man har sammanhållen journalföring. Jag gick ju i terapi privat så det finns inte en chans att nått försäkringsbolag någonsin kommer att få reda på det. Eller är det noterat i t ex BB- journalen? Då är det såklart ett annat läge.

Kram
  • villsågärna38

Hej Irma!

Hoppas ni mår bra och har det underbart på semestern!!

En liten fråga. Hittar inte ditt inlägg om Bordeaux och hyra hus osv. Skulle du kunna inboxa mig lite tips vid tillfälle? Tack på förhand!

Kramar

• villsågärna38
    Citrona skrev 2015-12-11 18:52:40 följande:

Hej!

Jag har sneglat på denna tråd länge men vågade inte skriva här fören jag fått min egen guldklimp ;)

För ett par veckor sedan fick jag min efterlängtade pojke på IVF-försök nr 2.

Vi har ett barn sedan innan som kom till utan.

Amningen som inte funkade alls med stora barnet funkar faktiskt ganska bra denna gång ;) Ännu så länge verkar han vara en lugn och nöjd kille-hoppas verkligen det håller i sig.

Oh va underbart att läsa! Välkommen hit Hur gammal är sonen nu? Gick förlossningen bra? Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015