• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2015-12-05 07:36:56 följande:

Krya på er både Villsågärna och Irma! Hoppas ni kommer iväg på er resa Irma. Här på västkusten har det blåst rejält! Vår flaggstång blåste ner och på gården jag rider lossade en väl förankrad studsmatta och flög in i hagen plus en massa träd som fallit över vägen.. Men människor och djur mår bra och vi ska försöka komma iväg och titta på hus idag igen.

Kram på er!

Piggare Lovisa här idag och övriga friska. Peppar, peppar!! Hon sov 17-07 med ett par uppvak. Fick lite mjölkfri sexmånaders välling vid 22 och sov sen som en stock. Druckit bra och ätit bröd idag plus lite välling.

Men hu vad det blåser hos er!! Bara soptunnan som blåste omkull här Lycka till med husen! Gud va spännande! Här är vi lite sugna på sommarhus men nestämtr oss för att vänta nåt år till. Blir nog lite crazy med ett hus till redan nu. Barnen är så små.

Kram

Ps. Be dina vänner ta in studsmattan på vintern. Gummit förstörs av kylan. Vi har bara ställningen kvar. Men var kanske den du menade?
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-12-04 18:36:02 följande:

Om man tänker att grejen med julen är att vara tillsammans och umgås och inte stressa. Mina barn kommer inte bli gladare för jag stressade ihjäl mig och stod i kö i en timme för att köpa nåt. I söndags satte jag upp stakarna och hängde stjärnorna och min sambo bakade lussekatter med de stora barnen under tiden, tog 2 h och mer än så blir det inte. Vi tog upp granen i veckan och ska klä den nästa vecka för mellandottern vill så gärna hjälpa till och hon är hos sin pappa till på söndag.

Julgodis kommer vi köpa typ ischoklad och kommer göra som vsg - baka en plåt pepparkakor så räcker det så.

Vi åker alltid skidor i mellandagarna, vi har ett hus i skidanläggningen, Branäs och det är så mysigt.

Försök släppa stressen dina barn vill inte ha en mamma som inte orkar med för att hon skulle vara duktig.

Stor kram

Klok mamma Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-12-04 22:33:02 följande:

Irma: Skönt att det är över och att du hinner återfå krafterna innan resan.

VSG: Stackars små, hoppas det är över nu och skönt att din make kommer hem ikväll.

Här är det födelsedagskalas i helgen, dottern som fyller år. Så det är full rulle.

Det är nackdelen när man har barn som fyller år i december, man har nog med att fixa mys för julen men måste orka och hinna ordna födelsedagskalas också.

Dessutom finns risk för att vi inte kan hålla kalas för henne eller att gäster inte kan komma just för att hon fyller år när vinterkräkisen börjar gå. Har man otur som vi hade ett år så ligger någon av oss o kräks o då är det inte riktigt läge för att få hem gäster...

Oh stora tjejen!! Grattis Hoppas ni slipper bli sjuka!! Kram
  • villsågärna38

Piggare Lovisa idag men hon har ändå sovit middag 2 ggr. Totalt 4 tim. Och till lunch åt hon en halv fiskpinne och en (!) ärta. Inte riktigt som det brukar. Men vi får i henne vätska och lite mjölkfri välling iaf. Och hon har lekt och busat. Ingen mer har insjuknat ännu. Brukar vara upp till 48 timmars inkubationstid. Hoppas så att vi slipper!! Varit så hygieniska som vi bara kunnat. Man kan ju inte göra mer än så.

Irma - hur är det med Victor? Är han ok nu? Man kan behöva ta det lugnt med mjölkprodukter ett tag efter en magsjuka om han skulle reagera och bli lös i magen. Även om han inte varit känslig förrut. De små kan tillfälligt bli känsliga mot laktos då de varit magsjuka. Kan sitta i någon/några veckor.

Kram

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-12-05 18:48:21 följande:

Hej vännen,

Skönt att det verkar gå åt rätt håll och att ni håller er friska än så länge, håller alla tummar!

Victor mår bra, tror vi, han har varit sig själv helt idag, ätit både lunch o middag men vi har medvetna hållit undan för frukt, mjölk och fullkornsprodukter. Vill inte riskera något nu...

Tack för tipset, det sa de på 1177 också så vi tar det lugnt och låter det gå en vecka iaf innan vi kör igen.

Nu måste jag packa det sista!

Kram

Skönt att det gick bra med resan. Ja galet med trafiken här. Hur svårt kan det vara att bygga bort tycker man? Alla andra lika stora städer (så stor stad är ju Stockholm inte i jämförelse) i Europa klarar det ju bättre än oss iaf. Måste vara allt vatten gissar jag...

Lycka till med allt nu och lyckosam resa!

Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-12-06 11:32:09 följande:

Irma: Tack

Håller tummarna för att resan går bra.

Om julstök, vi handlade julklapparna på Ullared när vi var där i oktober så det är avklarat som tur är. Sedan har vi för länge sedan lagt av med att baka till jul (blir en plåt med pepparkakor från färdig deg med dottern men inget annat) men däremot så lagar vi all julmat från början (finsk julmat), det gör vi den 23 så det är nylagat till julafton.

Granen hade vi tänkt ta fram o pynta idag så att dottern får njuta länge av den (hade vi inte barn skulle den inte komma fram än på länge ).

Spännande med finsk julmat. Vi ska ha med en person här med finsk släkt i år. Nåt bra tips på god rätt? Hörde talas om mån sorts kålrotsgratäng/låda? Kan det vara nåt?

Kram
  • villsågärna38

Här bävar vi för granen. Lovisa kommer att behöva passas 24/7. Så den kommer upp 23/12 i vanlig ordning. Då är vi fler här som kan hålla koll

• villsågärna38

Barnens julklappar är klara här Ska köpa till maken också men vet vad och så till några syskonbarn. Känns inte jobbigt alls i år, ammar ju inte non stop och är hemma så det finns gott om tid. Vi vuxna har avvecklat julklappar till varandra på julafton förutom i det egna paret. För att undvika för mycket stress kring detta. Äldsta tjejen har gjort julklappar till sin farmor och farfar som vi firar med i år, såklart viktigt att även ge, inte bara få Beställer nog på nätet till syskonbarnen. Alt Disneystore i Mall oå Scandinavia. Om vi vågar dit igen... Var nog där Lovisa blev smittad

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-12-07 03:04:08 följande:

Så där var vi äntligen på plats! Nu orkar vi ju inte att hålla oss vakna längre...

Resan gick fint, var lite lätt stressade i Frankfurt då vi bara hade en timme på oss men det gick galant. Victor var lite ledsen på första flyget, inte så konstigt när man blir väckt kl 4 på morgonen...

Annars har det gått bra över förväntan. Vi hade världens tur och tre platser för oss själva, vi hade betalat för en bassinett och det var värt det. Totalt sov han väl 2,5 till 3 timmar av den 10 timmars flygning mellan Frankfurt o Miami men när han inte sov var han rätt enkel att underhålla och skrek kanske 10 minuter på hela resan. Kan verkligen inte klaga! Kändes rätt skönt att det var tre andra barnfamiljer med småttingar på samma rad, man har ju lite bättre förståelse för varandra. Vi försköt dagen under resan, så nu har han somnat runt halv nio Miami tid, få se när han vaknar. Hoppas det inte blir kl 3 i natt!

När det gäller julstöket så är jag nästan klar med presenter, tänker köpa lite god fisk hos Melanders och be familjen hjälpa till med matlagningen. Kan faktiskt vara kul att göra lite grejer ihop också. Vi bävar också för granen, men då min brorsdotter kommer vill vi ha en riktigt en och inte vår fuskvariant i plast... Ja ja, två små och två hundar, det lär bli spännande att se vem som orsakar vad...

Ha det gott!

Oh underbart! Njut nu allt ni kan.

Själv ska jag jobba idag. Kundmöte ii stan 8.30-14 så känns inte så tufft. Bara kul faktiskt

Kram
  • villsågärna38

Kräksjuka här igen Storasyster kräktes tre ggr i natt. Maken hemma som tur är så delad börda. Inget mer idag än så länge så vi hoppas det inte blir mer. Jag och tjejerna sov ihop alla tre på fm i dubbelsängen. Skönt! Värre för maken som knappt sovit och är på jobbet. Han blev nedspydd i natt med stackaren. Huga!!

Tack för pepp ang jobbet ni som skrivit Gick jättebra! Börjar ju eg i februari men ströjobbar några halvdagar i dec och januari. Väldigt schysst. Blir liksom bara kul. Är ju egen nu med så har ingen chef. Ha, ha!! Däremot en samarbetspartner som också är egen. Verkar kunna bli hur bra som helst det här!! Ska jobba imorgon också så då är maken hemma istället.

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015