• lelle75

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

glader skrev 2015-02-10 21:11:01 följande:

Alla bebisar är nog helt unika tror jag, se det inte som att du har ett ovanligt barn, du har ett unikt barn! smile1.gif Bara för att allt inte är lätt betyder det inte att hon är ovanlig. Ovanlig i betydelsen unik, men det är ju alla!! smile1.gif

Hedda är också extremt glad, hon ler och skrattar jämt, särskilt när det kommer nya männsikor eller männsikor hon inte ser så ofta. Men det ändras nog smile5.gif

Underbart att Alice är så glad med tanke på hur ni kämpat!

Har ingen aning om detta med fuktiga händer och fötter men kanske vet någon annan? Har inte märkt det på Hedda.

Klart jag menar unik :) Bra glader med dina fina ord. Kanske är det lite unikt att Alice började att skratta med magen så tidigt, kanske redan för en månad sedan. Frågat ett par andra mammor men deras har inte börjat ännu. Ja, det är verkligen underbart att hon kan vara så glad i allt kämpiga. Tur är det så att man lätt glömmer tröttheten.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-10 21:26:19 följande:

Lovisa har fuktiga fötter smile1.gif Skrattar också jättemycket. Och pratar så gulligt. Vet flera bebisar som inte gillat vagn i perioder så inte ovanligt. Kan gå och komma så behöver inte vara konstant. Alla är ju unika som Glader skriver smile1.gif Lovisa kan vara gnällig och skrika en stund i vagnen om hon är lite övertrött. Hon tar ej heller napp. Men brukar gå över efter några minuter om hon är mätt och ätit innan. Då somnar hon. Hon skrek ju som besatt i babyskyddet i julas men det funkar bra nu igen. Så det kan vara faser som går över smile1.gif Kram

Skönt att höra att Alice inte är unik angående fuktiga händer :)

Nu verkar hon i varje fall tycka att det är ok att åka bil så ska inte ge upp vagnen. Senast var vi ute 25 min, hon hade sovit innan och var kanske inte trött eftersom att hon gnällde hela promenaden. Kram
  • lelle75
    lelle75 skrev 2015-02-11 02:17:03 följande:
    Skönt att höra att Alice inte är unik angående fuktiga händer :)

Nu verkar hon i varje fall tycka att det är ok att åka bil så ska inte ge upp vagnen. Senast var vi ute 25 min, hon hade sovit innan och var kanske inte trött eftersom att hon gnällde hela promenaden. Kram
    Funderar på om jag ska vara uppe med Alice ett par timmar på morgonkvisten. När jag byter blöja på henne så vaknar hon ändå till liv. Tänker att nästäppan kanske släpper lite då också kan man sen göra ett nytt försök till sammanhängande sömn. Känner ju att det är ingen ide att försöka få henne att sova (vilket iof är lätt) då hon ändå vaknar så ofta av täppan. Funderar bara på hur länge jag måste vara uppe (sen kanske det inte går att hålla henne vaken ändå). Nu snurrar det i skallen på mig, usch så kämpigt det här är. Det är så förfärligt synd om henne! Hoppas att ni andra har fått en underbar natt! Kram
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-02-12 13:53:57 följande:

Hej alla mammor,

Undrar om ni vill ge lite tips gällande väskan man packar till förlossningen.

Vad var onödigt, vad användes inte, vad användes mest och fanns det nåt som inte packades som ni önskar ni hade packat ner?

Lämna gärna feedback om ni vill och har tid. Går in i v 34 imorgon och börjar att tänka på förlossningen mer och mer. När värkarna sätter igång vill jag gärna slippa tänka på om jag glömt att packa nåt viktigt osv.

Vi tog med babynestet vilket var väldigt skönt att ha där så man kan ha dem nära och de slipper sova i baljan. Inneskor är ju bra att ha. Detta var viktigast för mig, det mesta finns ju där så man klarar sig bra tycker jag, tog nog med lite i överflöd..
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-12 14:18:00 följande:
    Du har ju två barn så du har säkert koll på det mesta men förutom allt basic som kläder (myskläder och tofflor), babykläder, kamera och necessär så tycker jag att goda juicer typ Brämhults, godis och iPad var toppen smile1.gif Maken hade även med sig en halvflaska champagne smile2.gif

På BB Stockholm och BB Sophia har de ju babynest så det behöver man ju inte ta med. Men bärsjalen var bra att ha. Och glöm inte babyskyddet!! Och en mysig filt till bebisen eftersom man ligger mkt hud mot hud.

BB-tiden är ju underbar!! Snart är du där och får träffa din lille kille smile1.gif

Kram
    Ok, visste inte att de hade babynest, fanns inte på sunkiga sös :)
  • lelle75
    Bengalen skrev 2015-02-13 05:52:21 följande:

Stor kram till dig hoppfulla Fia! Snart är det helg om det kan vara någon tröst.

Jag är så glad att äntligen få skriva att Leo har klarat sig utan ersättning nu i 1,5 dygn i sträck. Tänk att man fick liv i den här gamla kossan till slut ändå.

Grattis Kossan! :) Minns själv hur skönt det var att slippa ersättningen då Alice fick ont i magen av den. Dessutom finns det så himla många fördelar med att kunna amma när man vill. De blir ju så plötsligt hungriga och då är det skönt att slänga till bröstet och slippa hålla på att ta fram ersättning, värma, flaskan mm. Sen ska den sköljas ur och steriliseras. Och när man dessutom vet att bröstmjölk är det bästa för dem så känns det toppen att det går att amma. Skönt att ngt funkar här i varje fall.

Alice sätter ofta i halsen när hon äter, är det ett tecken på att det har kommit ännu mer mjölk tro?

Inatt blev det 1 x 2 h sömn för min del. Varit vaken sedan 3:45. Undrar hur länge till man orkar med detta. Kram
  • lelle75
    Bengalen skrev 2015-02-13 09:06:18 följande:

Och jag tyckte det var smidigast att bara ha pyjamaser med dragkedja och hel fot. Leo bodde i pyjamas den första tiden. Tänkte att pyjamas har man när man sover och sover är ju det enda en alldeles nyfödd gör.

Det bästa! Pyjamas med dragkedja och fot, annars blir det så krångligt att byta på natten.

Lillan gillar inte när man trär tröjor överhuvudet så här är det omlottbodies som funkar bäst också :)
  • lelle75

När är det dags att få de små mer självständiga när de ska sova? Bvc säger att nu är det närhet som gäller och att sova på bröstet är bra. Tror att Alice är rätt så självständig men att det är varmt o skönt på mammas bröst och där finns även tutte att sutta på.

Hur ska man vänja dem att sova själva på dagen? (Dumma är att hon vaknar lätt när man lägger ner henne och då blir hon ledsen för att hon är trött och vill sova, också får man börja om igen.

När brukar de börja sova längre pass?

Jag fick sova en timme till nu på morgonen, mellan 8-9, så sköööönt!

• lelle75
    glader skrev 2015-02-13 12:07:17 följande:

Skönt att du fått sova lite på morgonen! En timme kan göra så mycket smile1.gif

Ja du, det är ju säkert väldigt olika, dels hur självständiga de är och när de kan sova själva, alla har ju olika behov. Jag kan ju bara tala för hur det varit för oss och det kanske är svårt att jämföra eftersom vi flaskmatar. Vi upptäckte att Hedda gärna somnade själv för annars blev hon distraherad av oss och kunde inte slappna av och så stördes hon/vaknade av att vi kom in i rummet när vi skulle lägga oss så hon fick eget rum för några veckor sedan då hon vara ca 3,5 månad. Nu sover hon bättre och längre.
    På dagen när hon ska sova middag lägger jag henne också i hennes eget rum och då vet hon att det är vilostund och hon störs inte av mig, tv eller annat "kul".
    Hedda började sova längre pass ganska exakt efter tre månader då dygnsrytmen också kom.
    Håll ut, du ska se att Alice snart är där!!

Tack glader, skönt att höra och hoppas på ett längre första pass innan hon hinner bli täppt i näsan. På morgonkvisten så funkar det inte ändå då hon vaknar av täppan. Låter otroligt bra att hon somnar själv så där, har svårt att tro att Alice ngnsin kommer att göra det.
  • lelle75
    Bell13 skrev 2015-02-13 16:28:20 följande:
    Hade tänkt skippa pyjamas för jag hört att det är onödigt, att en sådan liten bebis ändå inte vet vad den har på sig.

Såg jättegulliga pyjamasar på Lindex idag och tänkte jag ska köpa men gjorde inte det. Ska köpa imorgon för det är klart att en nyfödd ska ha pyjamas på sig när den sover smile1.gif
    Om man bara är hemma så är det skönt med pyjamas på dagen på de små också, blir enklare att byta blöja då :kr
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015