• Danisen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2015-02-28 08:50:33 följande:

Usch va jobbigt!! Hur har natten varit? Kram

Rent mög....!! Varje timme flera gånger och varannan. (Undra om hon är törstig ibland "bara") ammat ca 5-10 min vissa av gångerna. Vissa 20min.

Jag läste att du pumpat ur. Va det på kvällen då, hur tätt inpå amningen? Asså de här med blockamma, jag kör 3 amningar per bröst ungefär. Men det kanske är fel? Att man kör amning på ett bröst 3-4h blir ju inte många amningar trots matning ofta? Jag är nog trög efter sömnbristen... fattar inte hur jag ska göra?!
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 11:23:22 följande:

Usch va jobbigt din stackare!! Jag pumpade ut fem minuter innan läggning dvs precis innan hon skulle äta, sen ammade hon i 20 minuter och däckade (då hon släppte bröst bytte jag och sen en gång till dvs man ska låta dem amma från båda så många ggr de vill då). Sov 5 timmar till nästa gång då hon ammade 10 min från ett bröst. Sen sov hon fyra timmar till och då fick hon amma från nästa bröst. Blev också ca 10 min. Har du kvar artikeln eller ska jag leta åt dig? Vet hur det är då man är så trött. Inget konstigt att bara amma 5-10 min men om hon bara får förmjölk så står hon sig ju inte. Kan vara värt att testa iaf.

Nä det blir det inte men det viktigaste är ju att ett bröst får vila några timmar åt gången så att uppehållen blir längre. Speciellt på natten då det ju bidrar mest till att öka produktionen. Tyvärr tar det ju ett tag att minska mjölken om man bara blockammar. Får man längre uppehåll sen så blir det ju att man byter varje gång men vara ammar ett bröst. När kroppen ställer in sig på det så funkar det som bäst tycker jag. Funkade inte med bara blockamning för mig tyckte jag. Det här var mkt bättre. Nu har hon sovit 2 tim på fm. Var nog helt slut från igår.

Kram

Okej! Tack...

Men jag ammar från samma bröst nästan hela natten. Brukar byta bröst tidigt på morgonen (då det börjat spränga) så då förstår jag att hon får förmjölk bara (eller mycket iaf) . så egentligen fattar jag inte att hon blir hungrig och vaknar av det. Hon ammar jätte länge vid läggdags och jag hoppas varje gång att hon ska stå sig längre på det då. Men icke... . Tror att jag skrev ut artikeln sist T.om. så snäll du är <3.

Kram kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-02-28 14:18:44 följande:

Ja det är ju en svår balans det där. Jag tycker amningen funkar bäst när brösten liksom är inställda på att leverera det bebisen vill ha dvs aldrig blir hårda eller spränger utan känns rätt mjuka hela tiden. Lätt att tro att man inte har mjölk då men det har man - precis lagom testa det jag gjorde igår och se om det blir skillnad!! Håller tummen!! Kram

Jag har pumpat nu ikväll. 30ml på ena (som det kom gräddmjölk ifrån eftersom jag ammat 1h innan från det) andra bröstet blev betydligt mer på, jäklar med förmjölK jag har kom nästan 70ml av det. Sen pumpade jag typ 10 ml till så det verkligen kom gräddmjölk där med. Hoppas att jag gjorde rätt? Nu ammar jag, håll tummarna för att hon sover bättre i natt. Om hon gör det, ska jag göra likadant imorgon igen då?

Kram
  • Danisen
    lelle75 skrev 2015-02-28 22:19:03 följande:

Jag håller tummarna för dig! Nu borde det få vara vår tur att sova!

Hur har er natt varit vännen?

Kram
  • Danisen
    lelle75 skrev 2015-03-01 04:24:50 följande:

Till mig sa de att det inte gick att kolla allergier nu. Får kolla upp detta igen då.

Var mest ett skämt om ADHD :) men ser ju att jag uttrycker mig så konstigt.

Men hon rör sig mycket och visste inte riktigt hur jag ska förklara, men kom på nu att det är nog också för att hon kämpar med att få ut gaserna. Flax med armar och ben ser naturligt ut. Men hon ligger liksom och vrider sig med kroppen, hennes huvud åker fram och tillbaka. Hon kunde inte riktigt somna om inatt. Men som sagt, kan vara att hon kämpar med gaserna.

Kram

Maja ligger mycket så med huvudet nu med, gjort denna veckan. Inget hår kvar i nacken haha. Somnar hon vid bröstet så verkligen får jag mig hårda kängor i tutten, det gör ont haha å vaknar liksom av dunsen.

hon flaxar även med armar och ben säkert helt normalt.

Kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-03-01 06:55:20 följande:

Hur har det gått för dig Danisen? Jag har inte haft en lika bra natt som förra natten men hon sov fem timmar i sträck på kvällen iaf. Ammade 19.30 och 20.30, 01.30, 03.30 och så nu 06.30.

Kram

Tror att det varit bättre. Hon ammades vid 20, somnade. Sen skulle jag lägga ner henne i spjälsängen så fastnar hon i Säng mobilen lite m handen, så vaknade hon, givetvis mitt fel! Men jag klappade pä henne och stod där en stund. Sen blev hon klar vaken och började snacka å vart jätte glad. Jag gick ut därifrån, var i rummet intill och kollade mello. Hon gnällde lite mellan varven men blev inte ledsen så lät henne vara så hör och häpna hon SOMNADE själ. MäKta stolta föräldrar .

Vi firade hennes 4 månaders dag med att prova hennes egen säng . Hon sov till 00.15, vaknade 02.15 skulle lägga ner henne (jag hade rådäckat vid matningen vid 00) så vaknar hon ger mat, 03 tiden ska jag lägga ner henne igen hon vaknar försöker få henne att somna men hon var nog mer hungrig. Fick mat sen la jag ner henne i sin säng, hon vaknade till men jag släckte och la miG, hon somnade då . det var vid 4-4.30 hon somnade. Vaknar 6-6.30 ungefär men vi somnade ihop igen i stora sängen, haha!

Vi ska renovera vårt sovrum så vi flyttade in vår säng till Majas rum så det var perfekt övninG. Sen när vi är klara med renoveringen lär det vara dags att hon sover i eget rum. Så det kommer nog gå bra då iom hon känner rummet o.s.v (hoppas det iaf). Ööh ursäkta för ett himla rörigt inlägg . Men ja, denna natten har varit bättre sen vad det beror på vettisören .

Kram
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 05:54:12 följande:

Sömn! Underbart! Ammat 19.30, 23.30 och nu - 05.30!! Vi är tillbaka i våra gamla vanor igen. Som det var innan sista förkylningen och tanden. Hoppas det dröjer länge till nästa tand och att hon slipper förkylningar på ett bra tag.

Så glad att jag pumpade ur i förrgår kväll för stt komma ifrån ammandet varannan timme på natten. Inte kul med för mycket mjölk heller. Hoppas nu innerligt att detta håller i sig ett tag!

Hur har ni haft det i natt tjejer?

Kram

Ingen bra natt!! Så ttrött.... varannan timme. Trots amning från 1 bröst hela natten. Bytte nyss...

skönt att det funkar för er igen . Jag har bokat träff med en kompis idag som med har en liten. TveKsamt att jag orkar
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-03-02 06:23:35 följande:

Usch va jobbigt!! Stackars dig! Testa att blockamma på natten också tycker jag. T ex fyratimmarspass. Är ju risk annars att du får ökad produktion i det bröst du ammar hela natten och sen blir det andra sprängfullt med jättemycket förmjölk när hon väl ska äta från det. Kan bli ond cirkel. Hoppas du kan vila under dan. Så jobbigt att vara så trött! Kram

Har ingen koll på tiden på natten, jag kollar och tror att jag har koll men icke. Ska försöka få till det.

Ja, man känner sig förkyld och bakis på samma gång .

Jag ska till bvc idag meD. Ska prata med henne.

Kram
  • Danisen
    lelle75 skrev 2015-03-02 09:54:30 följande:

Stackare, kanske har Maja vant sig vid den rytmen också? Är du säker på att hon är hungrig varje gång? Alla bebisar vaknar väl efter ca 30 min, men kanske har Maja svårare att somna om själv. Skriker hon när hon vaknar? Har du prövat att stoppa in napp/lillfingret och pröva att lägga en hand på magen istället för att se om hon somnar om? Alice kan ju äta hur mycket som helst om jag lägger henne vid bröstet så äter hon alltid men det har även hänt att hon somnar om själv med hand på bröstet.

Kanske kan vara ett sätt att bryta matningen med. Jag spånar bara lite. Du vet säkert bäst själv och har säkert prövat allt.

Hoppas att det blir bättre för oss snart!

Kram

det är riktigt tufft att inte få sova mer. Annars är hon hur snäll som helst.

Tack för tipsen, i förrgår kväll somnade hon om själv efter lite snicksnack och lite gnäll. Lät henne vara bara. Provade nappen i början men då skrek hon hysteriskt. Sen slutade hon igen när jag tog bort den. Sen gick jag ut så somnade hon om själv. försökte göra likadant igår kväll men då blev hon riktigt ledsen efter en stund. Så fick ta upp henne. Sen fick hon somna i sin pappas famn sen låg hon där tills vi gick la oss. Sen sov hon 1h i sin säng haha... vet egentligen inte om hon är hungrig eller det är närhet hon vill ha. lagt ner henne efter varje amning i natt det har funkat bra. Önskar bara att hon sover längre pass... allt annat funkar så bra så! Vi har dock bytt rum nu när vi ska renovera vårt sovrum så kanske att hon inte känner sig trygg där inne just nu? Hur gör ni? Sover Alice själv i spjälsäng? I ert rum om jag fattat rätt?

Tänkte göra likadant ikväll å se om hon kan somna om själv om hon vaknar hehe. Även på natten å prova napp å se som du skrev.

I lördags smakade Maja på gurka, på det mjuka i mitten. Hon t.om sög på deN. Ska till bvc nu 11.15 4 månaders kontroll å lite sånt om mat . Har ni provat något (minns inte hur gammal hon är ).

Hoppas att du fått sova.

Kram
  • Danisen

Idag har Maja fått smaka på lite gröt, hon gillade det så det kommer vi fortsätta med att ge lite på en sked varje dag och givetvis andra smaker

LuLigger och ammar nu, håll tummarna för att denna natten blir lite bättre.

Kram

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015