Lady Godiva skrev 2015-01-24 05:38:05 följande:
Oj, vad fint det låter. Hur kommer det sig att SD inte ville rösta för skattelättnader för de här människorna som vi är skyldiga så mycket...?
Om vi slutar operera könsstympade kvinnor i morgon kommer inte grå starr-operationerna nå all time high på tisdag, så sluta med det där ohederliga argumentationssättet nu.
Du är en självutnämnd expert på både samhällsekenomi och hur vården fungerar, men när du skriver som du gör bevisar du bara din okunskap.
Med din "logik" kan vi genast avskaffa all sjukvård för barn och ungdomar. De har inte betalat ett öre i skatt och förtjänar därmed, enligt ditt sätt att "tänka", ingen vård.
Man måste också ha betalat skatt i ganska många år för att man ska kunna säga att man betalat för sin vård, så vi får nog göra så att alla som har arbetat i färre än förslagsvis 20 år omedelbart ska nekas vård. Dessutom ska man ju, som jag tidigare varit inne på, nekas vård om man orsakat sjukdomen/skadan själv. Jag tror vi kan spara in en h-es massa pengar här - ingen förtjänar någon vård!
Och när vi nu kommit fram till att de flesta inte förtjänar vård kommer vi få en jäkla massa pengar över varje budgetår. Då kan vi öka invandringen istället...
Fast våra egna barn och ungdomar kommer ju att betala skatt SEDAN, ett långt liv, som kompensation för den vård, skolgång och utbildning de får under uppväxtåren. Så ser ju ALLA samhällen ut. Även i en stam i Amazonas djungler gäller, att det tar tid att få fram en storviltsjägare - han är förmodligen minst 18 år innan han drar in mer till stammen än han förbrukar.
När det gäller flyktingarna, så kommer många av dem ALDRIG i arbete - så de deltar inte i kontraktet mellan generationerna. Och gör de det, så är det oftast någon form av "åtgärd", genom Af eller kommunen, som inte är självbärande utan till större delen drivs med skattepengar. De somaliska kvinnor jag vet som arbetar överhuvudtaget, gör det i typ kommunala systugor, second hand-butiker eller caféer. Men då får de ingen lön utan fortsatt försörjningsstöd, och kommunen måste dessutom betala för själva verksamheten som absolut inte går ihop.