• Letitia

Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?

Anonym (hmm) skrev 2015-01-23 08:17:43 följande:
    Det är, som vanligt i dina argumentationer, din egen åsikt och ingenting annat. Du anser att det är marginellt.
    De sammanfaller nästan inte helt, det beror på i vilket område i Afrika det gäller.

Och nej det kan inte kallas muslimskt, bara för att det är muslimer i området som plockat upp seder som äldre än islam. Det är återigen din åsikt-så som sagt, håll dig till fakta.Om du nu kan kan skilja dessa åt.
    Om det bara var svarta i Afrika söder om Sahara som omskar sina döttrar, så skulle man kunna tro det, ja. Att det var en del av deras gamla stamreligioner, som bara fått följa med efter islamiseringen. MEN frågan är då hur det hamnade hos araberna i Nordafrika och Mellanöstern? Det är ju inte direkt så att araberna har beundrat de svarta och velat ta efter deras seder, utan utvecklingen har alltid gått åt andra hållet. Dessutom undrar man varför seden stannade just i de muslimska länderna, om det nu inte hade samband med islam, och inte fortsatte uppåt de katolska länderna i sydeuropa, eller till de buddhistiska i Asien ifrån Mellanöstern..?

Nä, vad du än vill tro, så är den kvinnliga omskärelsen något som distinkt hör hemma i den muslimska världen...
  • Letitia
    Anonym (på plats) skrev 2015-01-23 07:27:39 följande:

Suck, även om vi hjälper folk på plats så kostar det också pengar... De har inte i närheten av den sjukvård som vi har i sverige och därför är det bättre att de kommer hit och får större chans till hjälp.

Jag betalar gärna för det, då jag har något som kallas för empati.

Sen ylar gärna SD:are om att hjälpa på plats, men har någon enda sd:are någonsin åkt till ett krisdrabbat land för att hjälpa???

Fast vad jag fattade, så var det inte tänkt att muslimska kvinnor ska flygas hit för operationen, och sedan flygas hem igen. Utan att vi skulle erbjuda operationen till kvinnor som redan bor här i Sverige.

Med "på plats" menade jag nu inte operationer av dom som redan är omskurna (det är avancerad kirurgi som kostar massor per patient, i länder med brinnande behov av mycket mer basala saker som kan hjälpa MÅNGA, typ latriner, vattenrening, antibiotika, vacciner och utbildade barnmorskor). Utan först och främst upplysning och information, påverkan, påtryckningar - så att de slutar göra ingreppet på NYA flickor.
  • Letitia
    KillBill skrev 2015-01-23 09:18:00 följande:
    Det är du som ska sluta tro och som har fel.

Enligt UNICEF: unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning

"Vad håller sedvänjan vid liv?

Traditionen att könsstympa flickor har troligen existerat i tre tusen år. Det finns olika teorier om var och varför sedvänjan uppstod, men inget har med säkerhet kunnat fastställas. Människor som är angelägna om att bevara traditionen med kvinnlig könsstympning betraktar den ofta som ett religiöst påbud. Sedvänjan förekommer bland katoliker, protestanter, kopter, falasher, muslimer och animister. Det finns dock inget skriftligt stöd i någon religion för könsstympning"

Det där har citerats förut, men det är fortfarande ingen som har kunnat länka till ett konkret exempel på någon katolsk eller protestantisk flicka som blivit omskuren. Det borde ju finnas, även bland dem, sådana som gick ut och pratade om det som vuxna. OM de finns överhuvudtaget.

Jag vet ETT enda fall i den kristna världen som jag läst om, och det var ett par galningar i USA som hade fått en läkare att göra klitorisektomi på deras fyraåriga dotter. Detta hände på 1940- eller 50-talet. SÅ ovanligt är det.
  • Letitia
    KillBill skrev 2015-01-23 10:00:49 följande:

Så du tycker att vi bör ifrågasätta FN:s barnfond  eftersom du inte tror på dem?

Är det inte mer rimligt att du lägger fram bevis för din tes? Här duger självklart inte dina spekulationer eller länkad information från exv. Avpixlat. Jag ser fram emot att du lägger fram (vetenskapliga) bevis  för din tes.

Det är grundläggande att den som vill bevisa ATT något finns har bevisbördan. Inte den som anser att något INTE finns. Det är väldigt svårt att bevisa att något INTE finns, men OM det finns så är det väldigt lätt att hitta åtminstone NÅGOT exempel!
  • Letitia
    Anonym (Fritzygirl) skrev 2015-01-23 09:45:06 följande:
    Eftersom det tydligen är väldigt svårt för dig att förstå innebörden i en text där det står "snipa" istället för "fitta" ska jag skriva om så att t.o.m. du förstår. Och så ett litet tips - ett ord kan ha flera olika betydelser. Vilken klass går du i undrar jag, eftersom du verkar inte ha kommit så långt i svenskan där det behandlas.

Här är inlägget, där jag ersatt "snipa" som du trodde var en båt med "fitta" som du då inte kan tro är en båt. Lycka till.

"Kompromiss. Vi betalar för dem som anmäler brott, vem som utsatt dem för det och den personen döms och ska betala skadestånd. En summa som täcker kostnaden för operation. Resten får bestämma vad de vill prioritera. Fittan eller skyddandet av brottslingar"
    Din kompromiss är bra, men sannolikheten att det ska finnas inkomster att utmäta hos kvinnans far, mor eller vem som nu beslutade om detta, är ju väldigt liten.
  • Letitia
    Anonym (Fritzygirl) skrev 2015-01-23 17:19:51 följande:
    Det är därför jag inte längre arbetar i Sverige. På det här viset är det enbart en mindre procent av mina inbetalda skattepengar som går tillbaka till Sverige. Men jag använder vägarna, sjukvården och andra skattefinansierade förmåner. Jag är nämligen lika mycket värd som andra som vägrar arbeta och därför tänker jag inte hålla dem med pengar. Jag är ingens slav. Ser till att göra mit bästa för att ha pengar själv men också at bidra till att landets frikostiga bidragspolitik och invandringspolitik havererar. Det är nämligen enda sättet som folk kommer att förstå att vi inte har råd. Nämligen när det inte blir mer barnbidrag, bostadsbidrag, socbidrag, de får betala för vården, inget subventionerat dagis, o.s.v.

DÅ som först, när vanlige svennebananen får känna på verkligheten och upptäcka att där inte finns någon bottenlös skattkista kommer det att bli ändring. Problemet är dock den mänskliga naturen. Svenskarna är av naturen avundsjuka och då kommer de att vilja hitta en syndabock. Så DÅ kommer man att få se på riktiga rasister. Jag kommer bara att sitta och skratta åt eländet och tänka "vad var det vi sade? Vi som bara skulle ha en förnuftig invandrings- och integrationspolitik utan att för dess skull vara rasister". Knock yourselves out mina vänner och pröjsa för hela världens problem. Det blir säkert så bra så.
    Bravo! Helt rätt tänkt!
  • Letitia
    YokohamaNr2 skrev 2015-01-23 11:41:27 följande:

Gärna! sen kan vi skära ner på onödiga bröstförstoringar eller andra skönhetsopoerationer som folk verkar få genom skatten!

Det är mycket svårt att få skönhetsoperationer genom landstinget. Det är nästan alltid så, att det måste vara något med FUNKTIONEN som stör dessutom - t.ex. att brösten är så tunga att kvinnan får ont i axlarna, eller att det finns så mycket lös hud på och ovanför ögonlocken, att den skymmer sikten för personen. Dock vet jag att HELT plattbystade kvinnor kunnat genomdriva en förstoring, med hjälp av en psykolog som intygat att det finns suicidrisk om hon inte får den.

Jag har träffat flera mammor som absolut, i min mening, borde få bukplastik p.g.a. att magen hänger ner på ett väldigt fult sätt (efter många graviditeter eller tvillinggraviditeter), eller att det finns ett fult överhäng över ett kejsarsnittsärr. Men de har bara fått höra att det är naturligt att se ut så efter X antal graviditeter/kejsarsnitt, och är de inte nöjda får de betala ur egen ficka...

Det finns även svenska kvinnor som blivit felaktigt ihopsydda i stressen efter en förlossning där de spruckit mycket, och som fått bråka i flera år för att få detta tillrättat av en kirurg... Men jag antar att DERAS problem med urin, avföring och sex är mycket mindre behjärtansvärda än en somalisk kvinnas problem med desamma...
  • Letitia
    Anonym (Hej) skrev 2015-01-23 12:55:07 följande:
    Om du är höginkomsttagare ja,

Annars räcker dina skatte-pengar inte ens till för att betala för dina egna kostnader i livet.
    Exakt. Det där är också något jag irriterar mig väldigt mycket på: vänsterpacket som vill vara så generösa med våra skattepengar, bidrar oftast inte med mycket (om ens något) själva...
  • Letitia
    Morsan 027 skrev 2015-01-23 13:02:39 följande:
    Jag har tyvärr ingen länk, men jag har träffat en handfull eritreanska kvinnor som blivit omskurna.
    De är kristna kopter.
    Ja, och jag VET det. Det var därför jag skrev "katolsk eller protestantisk flicka". Kopterna har ju precis som de kristna syrianerna en väldigt speciell form av kristendom, som till stor del är influerad av islam.
Svar på tråden Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?