• omjaghinner

Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?

Jag är beredd att betala när även pojkar får det alternativet. 

• omjaghinner
    Lady Godiva skrev 2015-01-28 17:00:56 följande:
    Omskärelse av pojkar får inte samma konsekvenser som könsstympning av kvinnor, så det är en rätt dum jämförelse.

Men om det kommer hit pojkar som fått klitoris och blygdläppar bortskurna är jag säker på att de också erbjuds operation.
    öh jo, det är just det det får. 

Sen är det klart att det finns skillnad på könsstympning och könsstympning. Att bli omskuren är inte samma som att få penisen avskuren är jag medveten om men de allra flesta omskärelser på flickor är ytliga, dvs. samma som på mannens penis. 

Men penisar är ju inte lika mycket värda som slidor som alla vet.
  • omjaghinner
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-28 17:28:25 följande:
    Vilka är dessa "alla", menar du?
    Samhället i "all"mänhet. 

Male disposability heter grundtanken. I  dagens Sverige könsstympa pojkar men inte flickor för att pojkar inte är lika mycket värda. Lätt som en plätt. 
  • omjaghinner
    Anonym (Lugna ner dig) skrev 2015-01-28 18:21:44 följande:
    Men flytta till ett land där pojkarna är värda mer.
    haha. är det så man ska se på det? Existerar det inte orättvisor pga kön så är det fan inget land att bo i. eller?

Om man ser starkt på jämställdhet så har man inte i Sverige att göra. 

Eller? 
  • omjaghinner
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-29 08:24:27 följande:
    Ehm, det var en intressant feltolkning. Könsstympandet är från början ett tecken på högre värde, inte lägre. Sedan vet vi ju nu att det är ett korkat drag, men traditioner är svåra att mota i grind, till och med bland sekulära.

Och det finns folk som är emot det också, ska du se.
    det finns uppenbarligen en kultur för att könsstympa flickor också, ska vi ändra på lagen så att även denna kultur respekteras? 

Anledningen för att det är lagligt för pojkar men inte för flickor är för att det är mer synd om flickor. 
  • omjaghinner
    HerrKonfunderad skrev 2015-01-30 20:10:26 följande:

Det enkla svaret är ja. Kvinnlig omskärelse är inte att jämföra med manlig omskärelse, du skär av klitoris, vilket är att jämställa med en amputering av penisen.

Enligt mig är det självklart att kvinnor som vill få klitoris återställt ska få det.

MVH

Undrande

Att skära av klitoris är en ovanlig form av könsstympning. De flesta är mer ytliga, precis som omskärelser av penisen. Att skära av klitoris är absolut inte samma som att skära av hela penisen. 
Svar på tråden Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?