• Morsan 027

Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?

Letitia skrev 2015-01-23 09:24:14 följande:
    Det där har citerats förut, men det är fortfarande ingen som har kunnat länka till ett konkret exempel på någon katolsk eller protestantisk flicka som blivit omskuren. Det borde ju finnas, även bland dem, sådana som gick ut och pratade om det som vuxna. OM de finns överhuvudtaget.

Jag vet ETT enda fall i den kristna världen som jag läst om, och det var ett par galningar i USA som hade fått en läkare att göra klitorisektomi på deras fyraåriga dotter. Detta hände på 1940- eller 50-talet. SÅ ovanligt är det.
    Jag har tyvärr ingen länk, men jag har träffat en handfull eritreanska kvinnor som blivit omskurna.
    De är kristna kopter.
  • Morsan 027
    Letitia skrev 2015-01-23 18:37:47 följande:
    Ja, och jag VET det. Det var därför jag skrev "katolsk eller protestantisk flicka". Kopterna har ju precis som de kristna syrianerna en väldigt speciell form av kristendom, som till stor del är influerad av islam.
    Så spännande! Har du någon extern källa till hur den koptiska kyrkan influerats av islam?
  • Morsan 027
    Letitia skrev 2015-01-24 07:05:12 följande:
    Du kan ju börja med att fundera på i vilken del av världen den håller till, och vad majoriteten av invånarna i det landet har för religion...
    Nej, inte dina egna slutsatser. En extern källa, tack. Eller finns det ingen?
  • Morsan 027
    Letitia skrev 2015-01-24 08:28:16 följande:
    Jämfört med katolska kyrkan, anglikanska kyrkan eller Svenska kyrkan t.ex.. Etablerade stats- och folkkyrkor i Europa. 

Som sagt - jag är inte så insatt i koptiska kyrkan, och ämnar inte diskutera den vidare. Det var ett sidospår i den här tråden.
    Nej, du är ju inte det. Insatt i den koptiska kyrkan, alltså.
  • Morsan 027
    Anonym (Oi) skrev 2015-01-24 09:56:34 följande:
    Hon är inte värst insatt i förlossningskomplikationer heller :)
    Nej, det har jag knappt vågat på mig på att läsa, eftersom jag är barnmorska i botten ;)
    Bra inlägg du skrivit om detta, dock.
Svar på tråden Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?