Lady Godiva skrev 2015-01-24 16:48:35 följande:
Det är möjligt att det finns folk som tycker vi ska betala för sådana som kommer hit och utnyttjar oss, men det tycker inte jag. Däremot anser jag att vi ska ge flyktingar och andra som kommer hit vård vid behov. Det är inte extremistiskt på något sätt, det är vanligt jäkla hyfs och anständighet att man tar hand om dem som kommer hit från hemska förhållanden i sina hemländer.
Däremot är det jäkligt extremt att inte vilja ge somliga människor vård och behandling bara för att de inte är födda i Sverige eller har betalat skatt, men SD är ju ett extremistiskt parti så det är inte förvånande att du hyser de åsikterna. Med tanke på att väldigt många SD-sympatisörer är arbetslösa eller låginkomsttagare borde de ju föregå med gott exempel och inte kräva vård när de blir sjuka - de har ju inte gjort sig förtjänta av det. De kostar bara samhället pengar.
Dock tycker ju jag inte att det man har betalat (eller inte betalat) i skatt ska styra om man får vård eller ej utan behovet ska styra, men eftersom SD-sympatisörer tycks ha så starka åsikter om att endast de som betalat skatt hela sitt liv har gjort sig förtjänta av vård borde de som sagt också föregå med gott exempel. Men att många SD:are är hycklare vet ju alla.
Förtryckt skrev 2015-01-22 23:21:57 följande:
Exakt. Jag ska berätta nåt som du säkert redan vet:
Det är så jävla lätt att vara generös med andras pengar.
Nu är det ju inte dina pengar det handlar om utan allas pengar. Svenska folket har vart fjärde år möjligheten att rösta fram en regering som inte vill hjälpa flyktingar, men eftersom de/vi ständigt röstar fram samma politik; den solidariska politiken, tycks problemet inte vara så stort för de flesta.Finns det källor som stöder detta antagande? I så fall kan du väl vara vänlig och presentera dem. Jag har inte hört talas om att det skulle vara på det sättet, men jag kan ju ha missat något.
Letitia skrev 2015-01-23 05:04:06 följande:
Jag antar att du är ironisk nu och svarar utifrån det. Man kan inte jämföra en olyckshändelse med ett bruk som förekommer allmänt i större delen av den muslimska världen. Med något som personens egna åsamkat henne, enligt gamla traditioner. ÄVEN om det är en högst beklaglig tradition, naturligtvis. Men det kan inte vara VÅRT ansvar - ett litet kargt land vid polcirkeln - att rätta till bruk som görs allmänt i ökenländerna... Däremot tycker jag absolut att vi ska ha vara med på ett hörn, i att arbeta för att bruket upphör. PÅ PLATS.
Alltid detta "hjälpa till på plats". Konstigt nog ser jag inga SD:are (som ju brukar vara de som förespråkar hjälp på plats) vallfärda till dessa länder, beredda att hjälpa till. Istället häckar ni vid era datorer och spyr galla över invandrare, för SD är ett rasistiskt parti och dess sympatisörer är till största delen rasister. Ni vill inte hjälpa någon alls, men det har ni inte stake nog att erkänna, utan ni pratar om att hjälpa på plats och inbillar er att folk ska gå på "Vi är inte alls rasister!"-snacket.
Det är jäkligt lätt att snacka, ord är ju gratis.
SD glömmer att det finns de som är födda i ett flyktingläger och är kvar där 20 år senare. Men SD saknar all basal mänsklighet.