• Förtryckt

Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?

Det där låter som en självklar "betala själv - operation".

Helt givet.

Jag tar för givet att de som röstat för betalning är väl medvetna om hur det ser ut på våra sjukhus och akutmottagningar nuförtiden. Och att de bara går mot strömmen på skämt. Tufft å va ball på internet så att säga.

• Förtryckt
    Dr Mupp skrev 2015-01-22 08:34:06 följande:
    Ja självklart ska de betala och kvinnor som fött barn och trasat sönderunderlivet ska också betala själva och de som tvingats amputera kroppsdelar ska fan inte få skattefinanserad protes. Sjukvården ska hjälpa sjuka, inte ge folk livkvalité, de får de betala själva.
    Ursäkta?? Hur kan du ens jämföra dessa tre saker?
    "Sjukvården ska hjälpa sjuka" - ja precis då är vi överens. Sjukvården ska INTE ingripa i självinducerade skador. Det får folk faktiskt betala själva.

En person som blir extremt tjock pga sjukdom, får sen medicin och går ner i vikt en masse, får sedan korvar av löst skinn där magen varit. Den personen får betala kosmetisk kirurgi helt på egen bekostnad = själv.

En kvinna som får bröstcancer och måste operera bort sitt ena bröst kan i vissa fall få en statligt SUBVENTIONERAD bröstoperation för att ersätta bröstet som försvann.

En person som är med i en voodookult som styckar delar av könsorganen "för att alla andra gör det" ska då inte heller få betalt av staten. Möjligen har staten kanske råd med en mindre SUBVENTIONERING, men de ska absolut betala det mesta själva, anser jag.
  • Förtryckt
    ölburk2 skrev 2015-01-22 13:10:41 följande:
    Och vem ska bestämma vilken vård du ska få?
    När du ger dig ut i trafiken å begår ett misstag å behöver vård, då vill du alltså betala själv, för det är ju du som själv, som helt å hållet vållat behovet av vård..

Nä du, ditt sätt att resonera är urbota dumt å ogenomtänkt, dessutom skulle det leda till gigantiska samhällsekonomiska försluter, som inget land skulle kunna hantera.
    Nu hänger jag inte med. Du har citerat mitt inlägg och svarat extremt lösryckt och i affekt. Försöker bena ur det.

FRÅGA. - vem ska bestämma vilken vård man ska få?
    TILLBAKAFRÅGA - Vem bestämmer det idag?
    Något sånär svar - Samma som bestämmer det idag.

Jag drog upp två exempel på kosmetisk kirurgi eftersom en snipoperation anses vara kosmetisk, den är till största delen utvärtes och därmed kosmetisk, hudbetonad.
    DU DRAR UPP TRAFIKSKADEOFFER.
    Ska jag tolka dig rätt alltså?
    ANSER DU ATT EN RELIGIÖST STYMPAD SNIPA ÄR ATT JÄMFÖRA MED TRAFIKSKADEOFFER?

Bara så vi är på det klara med det hela!
  • Förtryckt
    Anonym (hmm) skrev 2015-01-22 13:13:45 följande:
    Könsstympning är inte självinducerat.
    Menar du det? Om det inte är religiöst självinducerat, säg mig, hur kommer det sig att inte en drös muslimska kvinnor sitter i fängelse för att ha begått grov misshandel?
    Om det är brottsligt - lika brottsligt som grov misshandel - då ska dessa personer vittna inför tingsrätt.
    Men jag är av uppfattningen att de allra flesta lägger sig under kniven såsom vissa andra går och tar hål i öronen.

Har jag fel?

När ska vi börja operera om alla judiska och muslimska pojkars penisar som blivit av med en bit skinn från förhuden?

Förklara gärna hur detta fungerar i Sverige och hur det kommer sig att folk inte sitter fängslade för dessa BROTT eftersom du menar att så många människor tvingas till mutilering
  • Förtryckt
    puss skrev 2015-01-22 13:18:33 följande:
    Att återställa en sönderskuren snippa är inte kosmetiskt.
    Bleka rövhålet är kosmetiskt.
    Hur många kvinnor födda i Sverige har råkat ut för detta brott och varför är förövarna inte i fängelse?
  • Förtryckt
    Anonym (Way out) skrev 2015-01-22 13:23:57 följande:
    Men du vet ju inget om detta alls. Läs på lite, allvarligt menat, om kvinnlig könsstympning.
    Så du menar att INGEN gör det frivilligt, alltså. WOW.
    Jag tror det här problemet är kulturellt och religionsssamhörighet-betonat och därför anser jag att svenska staten ska hålla sig utanför detta getingbo.
  • Förtryckt
    Anonym (Lugna ner dig) skrev 2015-01-22 13:26:19 följande:
    Du anser alltså att en 25-årig kille som kört för fort och krockat med ett träd ska få vård, medan en kvinna som blivit utsatt för stympning inte ska få vård?

Bara så jag vet vad du menar...
    Nej båda ska få vård. Men om kvinnan har blivit "stympad" för säg +10 år sen så bör hon betala för den hudplastiska skönhetskirurgin själv.
  • Förtryckt
    puss skrev 2015-01-22 13:27:16 följande:
    Folk som kör fulla borde inte få vård alls.
    Nu var personen ifråga inte full.
  • Förtryckt

Ingen som bryr sig om alla pojkar med stympade penisar i Sverige?

• Förtryckt
    Anonym (Fritzygirl) skrev 2015-01-22 21:19:43 följande:
    Omdu inte et vad Thailand har med saken att göra har du inte läst det jag svarat på och då är mitt svar till dig "facepalm"
    Du menar att sjukvården inte är gratis i Thailand, eller hur? Det är den inte i många länder.

Folk kan säga vad de vill, jag tycker ÄNDÅ inte att svenska staten ska ge sig in i ett veritabelt ormbo och slåss mot något som är genetiskt och religiöst betingat, och som FORTSÄTTER HÄNDA VARJE DAG, även med svenska medborgare!
  • Förtryckt
    Anonym (Fritzygirl) skrev 2015-01-22 21:37:58 följande:
    Det där som den ickeläskunniga personen svarade på var ett direkt svar till en som hävdade att bara för att man själv anser sig ha rätt att flytta till t.e.x. Thailand ska svensk sjukvård finansiera kreti och pleti pga globaliseringen. Så då menar jag att jag, som svensk, kan inte bara flytta till ett annat land och förvänta mig att mitt uppehälle och min sjukvård finansieras. Jag kan säkert flytta men jag får pröjsa själv. DEt är skillnaden. Medan vi i Sverige ska betala för varenda en som vil flytta hit och utnyttja oss. ENbart vänsterfascister kan försvara något sådant. Och andra idioter.

Exakt. Jag ska berätta nåt som du säkert redan vet:

Det är så jävla lätt att vara generös med andras pengar.

• Förtryckt
    Anonym (Hej) skrev 2015-01-23 12:55:07 följande:
    Om du är höginkomsttagare ja,

Annars räcker dina skatte-pengar inte ens till för att betala för dina egna kostnader i livet.
    Precis.
  • Förtryckt

Jag vill inte vara med och betala för denna halvt onyttiga operation så länge som det finns svårt sjuka cancerpatienter som får avslag på sin sjukskrivning av Försäkringskassan med mottot att det går att jobba framför datorn trots att man mår fruktansvärt!!!

• Förtryckt
    Anonym (anonym) skrev 2015-01-30 18:11:20 följande:
    Fast nu har ju inte försäkringskassans sjukskrivningsregler för cancersjuka ett endaste dugg med operationer för könsstympade att göra.
    Det är la för fan klart att det har. Bor du under en sten?
  • Förtryckt

[quote=74785205][quote-nick]Dorian Ertymexx skrev 2015-02-02 07:33:13 följande: sd sd sd sd.... [/quote] Tre inlägg efter varann med snack om "SD". DEN HÄR TRÅDEN HANDLAR INTE om SD. Vänligen håll dig till topic

Svar på tråden Klitorisoperation för könsstympade invandrare, vill du betala?