• Brumma

underhållsbidrag och avdrag

Anonym (glader) skrev 2015-01-27 11:15:09 följande:

Bonus är 15 år.

Lär barnet att ta på sig sina ytterkläder så de inte fryser.

Jag förväntar mig att en normalt utvecklad 15åring kan ta på sig sin ytterjacka själv och ta med sig de saker som de behöver själv utan att en vuxen behöver hjälpa dem.

Om de inte gör så - så lär dem det så de lär sig ansvar om sina egna saker, det är en 15åring helt kapabel till att ansvara för.

Ok. Så under hösten så skall hon ta med både vinterjacka och termobyxor om det kommer snö, regnkläder om det regnar, kängor om det är snö/slask samt lättare skor om det är uppehåll och en finare vårdag... mmm
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 11:16:50 följande:

Strunta i mamman. Lägg ner den konflikten.

Ta eget ansvar och lär barnet!

Hur svårt ska det vara?

Men det GÅR inte att strunta i att mamman berättar för bonus hur hon skall göra. Vi har försökt i femton år.... Hon är otroligt påverkad av vad mamma säger..

Vi har ju lagt ner konflikten - genom att köpa dubbelt. ..
  • Brumma
    BioBonus skrev 2015-01-27 11:17:10 följande:

Det är väl klart att barnen själva packar. Men det blir ju inte så mycket att släpa emellan eftersom vi har dubbla garderober. Förutom träningskläder bla.

Vi behöver inte säga till bonus att hon ska ha samma kläder med sig tillbaka till mamman som hon kom i. Det har hennes mamma sagt, så bonus lägger mammakläderna i en egen hög när de är tvättade och så tar hon dem på sig.

Som hon själv säger - det är lättare att göra så än att behöva släpa kläder hon "glömt" som mamma vill ha tillbaka till skolan.

Vissa kläder tycker inte mamman att bonus ska använda. Senast var det ett par kängor som bonus själv valt med oss och som var flermönstrade, och då behåller mamman helt enkelt kängorna och skickar med ett par som hon anser att dottern ska ha. Det är inte tal om vad dottern vill...

Självklart tar de stora barnen på sig/med sig vilka kläder de vill - de får ju också själva ordna/lösa om de har glömt vinterjackan hos pappa när de kommer till oss, eller om favoritjeansen stannat hos oss.

Detta innebär ju fortfarande inte att vi delar på alla kostnader som barnen medför.

Det är ju även den aspekten :) Bonus går i en skola där inga skåp finns. De bär runt sina väskor under hela skoldagen... Vilket innebär att hon få skall släpa en resväska full med kläder som passar för alla eventualiteter..

Hade vi bott närmre hade det gått att lösa om hon glömt ngt. Men med en väg som tar fyra timmar tur o retur MED bil så är det inget alternativ. . Skall hon lösa det själv kan hon lika gärna åka hem till mamma igen för det tar hela dagen ;)
  • Brumma
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-27 12:00:36 följande:

Håller med.

Hjälp bonusen så hon lär sig packa och planera när hon är hemma hos er. Och förklara för henne att hon kommer att frysa hemma hos er om hon inte packar med kläder hemma hos mamman också.

Så på fullt allvar skall hon dra runt en stor resväska i skolan - som hon inte kan ställa ifrån sig - med packning för alla olika väder?

Tycker faktiskt inte det är helt sjysst....
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 13:51:01 följande:

Men varför ska föräldrarna tvinga barnet äga 2 datorer för att få träffa sina föräldrar lika mycket??

Den som gett en dator till barnet ser inte alls till barnets bästa med att förvägra barnet att ta med sig sin dator till den andra föräldern (eller vilken pryl som helst) .

Ni lägger ju fokus på föräldrarnas konflikter och att hålla liv i den och inte på barnets bästa.

Ja det är ju mkt bättre att tvinga barnet (som i det här fallet är nio år) att släpa på sin dator samt ytterkläder för alla eventualiteter (antar ni även anser att vanliga kläder ska med?) en hel dag i skolan. Ta ansvar för att passa den varje minut. Inte kunna gå ut på rasten utan att släpa med datorn eller resväskan. Dra med den till lunchen, gympan (hur funkar det - ska de ha med väskan in i gympan? !?)... Om de har lektion ute - jamen då kommer lilla frida släpande på sin resväska...

Jättebra.

Det är VERKLIGEN att utgå från barnets bästa. Absolut. Speciellt bra är det att ändra på en situation som fungerar och försvåra för barnet som är helt nöjd med nuvarande situation - för att några på FL fått för sig att de vet bättre vad som fungerar i barnets familj än barnet och familjen själva. .

allvarligt?!
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 14:03:58 följande:

Det är synd om barn som har en förälder som för ett krig mot den andra föräldern med barnen som vapen.

Visst kan barn vara glada över att ha 2 datorer under rätt förutsättningar. men under den förutsättningen att de inte får ta med sin egna (om de har en egen laptop) och inte får ta med sig sina egna saker utan måste ha dubbel uppsättning av det för att föräldrarna inte klarar av att fokusera på barnet och sätta sin egna konflikt åt sidan.. det är tragiskt anser jag.

jag anser att ett barn behöver ha minst en förälder som klarar av att se det ur barnets synvinkel.

När båda gör det.. då är det synd om barnet. Barndomen blir präglad av ständiga konflikter.

Återigen. man kan inteckompensera för föräldern som gör allt för att försvåra. Det spelar ingen roll vad du lär barnet för föräldern kommer ändå att förstöra för barnet. Ju mer du tvingar barnet att ta ansvar för förälderns tillkortakommanden (vilket är PRECIS) det som föreslås som lösning desto sämre kommer barnet må.

Om iallafall EN förälder tar ansvar för att barnet skall må bra oavsett hur idiotiskt den andra föräldern beter sig, att barnet inte skall påverkas - eller iallafall påverkas så lite som möjligt - så är det det bästa som kan göras.

Här i tråden så ges glra lag till mig själv och BioBonus att BARNET skall klä skott för förälderns oförmåga att samarbeta. BARNET skall ta konsekvenserna. Det är inte ok och inte en chans att jag låter min bonus lida i onödan för att hennes mamma är självisk och egocentrisk och vägrar allt vad samarbete heter så länge det inte är på hennes villkor.

snacka om att inte se barnperspektivet..
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 14:08:58 följande:

En 9åring har kanske inte behov av egen dator som en 16åring har.

I 9årngens fall kanske du  kan byta ut ordet "dator" till  "termobyxor" för att förstå sammanhanget.

Men jag säger samma sak fortfarande.. ..  du verkar ju vilja hålla liv i konflikten.

Lägg ner för barnens skull.

Du läser verkligen in vad du vill..

tro mig - jag håller inte liv i ngt.. Dessutom var det ju inte min nioåring jag skrev om....

Men du läser ju inte så det var väl lätt att missa kanske..
  • Brumma

En fråga då...

Vad får barnen ha dubbelt?

Deo? Skridskor? Underkläder? Wii? Bandyklubba? Ritblock?

Eftersom kläde, ytterkläder , dator osv "måste" släpas för att barnet ska "må bra"... exakt var anser ni gränsen går?

Jag är ärligt intresserad för jag förstår verkligen inte hur man tänker när man vill försvåra för ett barn på det sätt ni föreslår...

• Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 15:00:43 följande:

Barnet måste ju fritt kunna få ta med sig de av sina saker de önskar ta med sig

Då tolkar jag det som om det är ok att de har allt dubbelt och aldrig ta med sig något om de trivs med att ha det upplägget?
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 16:07:13 följande:

Men givetvis får barn ha dubbelt upp.

Men barnen ska inte tvingas till det genom att en förälder förvägrar dem deras saker på den andras tid.

Det ska inte vara så att barnen inte får ta med sig saker som de fått hos den ena till den andra.

Men givetvis kan de få likadana hos den andra.

Om barnen vet att det är helt upp till dem och helt öppet att de får ta med sig vad de vill till den andra föräldern av sina saker som de vill.. och att man visar sig positiv till att de tar med sig saker.. då är det klart att barnen själva får välja vad de både vill och inte vill ta med sig.

Känns som om du missade poängen här. att låta barnens saker få tillhöra barnen och att det ska vara ett fritt val för dem.

Fast det BLIR inte ett fritt val om alla saker barnet tar med sig hem till den ena föräldern går sönder eller försvinner. Det innebär bara att alla saker finns enbart hos den andra föräldern tillslut.

Jag tror du missade poängen att om den ena föräldern bestämmer sig för att försörja så hamnar barnet emellan och får ta smällen..

Fick aldrig svar på det - hur kan man anse att det är ok?
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 18:49:55 följande:

Brumma det är precis det jag säger hela tiden

Kan man inte samarbeta med barnet i fokus så ska inte barnet heller bo vv.

Hur tror du barnet mår av att inte få ta med sig sina saker??

Barnet har dubbla uppsättningar av allt

Därför så anser jag det aldrig ok att barn bor vv om man inte kan samarbeta om bla barnets personliga saker, när man förvägrar barnen att ta med sig sina saker.

För även om man sedan som du säger, "löser" det på sin egna tid så drabbar det ju barnen och de mår dåligt av vv.

Nu är det ju så att jag redan i mitt första svar till dig påpekade att vi har vh och inte varannan vecka. Och måste ändå köpa dubbelt för att det inte kommer med saker från mamman.... Hon fick ta med saker till mamman ända tills mamman började se till att de aldrig kom tillbaka. Nu är hon tonåring och klarar av att ta med en del menvissa saker fungerar helt enhet inte att hon tar med till mamma.. saker försvinner hekt enkelt.

Allra helst hade jag sett att det fungerade men vi väljer liksom inte mammans beteende..

Men jag undrar då... I BioBonus fall är det ju mamman som vägrar att hon får ta med saker till pappan. Hon behåller även saker som barnet fått ta med sig hem till mamman och skickar med annat för att hon inte gillar färgen på skorna tex.

Vem i det fallet skulle du anse vara bäst lämpad som boendeförälder?

Och hur får man det att bli så när man har vv fastställt i domstol?
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 19:44:05 följande:

Och jag skrev ju inte om dig utan att kan man inte samarbeta så ska man inte ha vv boende heller.

I biobonus fall så kan man stämma om på nytt för att upphäva det växelvisa boende pga den ena vägrar att samarbeta.

Om det är tydligt att barnet blir lidande, inte får gå på sin aktivitet på bådas veckor, inte får ta med sig sina personliga saker där de kommer vara.

Man kan påpeka vilka slitningar barnet får utstå för att bo växelvis på detta sätt.

Fast verkligheten ser ju inte ut så. om föräldern i övrigt är välfungerande och det funkar bra med de lösningar man gjort så är det mkt viktigare för barnet att ha lika mkt tillgång till båda sina föräldrar än att kunna ta med sig sina kläder i en resväska...

Domstolen set efter barnens bästa och en förälder klassas betydligt högre än materiella ting..

Jag ser fortfarande inte hur ditt sätt är bäst för barnet..Speciellt inte om det faktiskt fungerar och barnet mår alldeles utmärkt med att ha dubbla uppsättningar som "bor" hos mamma och pappa.

Ibland undrar jag inte om en del vuxna försvårar genom att lägga ena värderingar och åsikter om hur barnen "borde" känna... När de hekt enkelt kan låta barnen må bra med olika lösningar istället.

Min bonus har mått alldeles utmärkt med kläder o saker hos båda föräldrarna. BioBonus vittnar om att hennes nioåring oxå mår alldeles utmärkt med den lösning de har.

Är det du verkligen i barns bästa att ta bort den ena föräldern? Förstår inte hyr ngn kan sitta och påstå att de vet hur alla barn mår och fungerar. Alla är inte lika. Det går liksom inte att upprepa tillräckligt många gånger..

BARNETS bästa ska gå först. O Sorry - det du förordar är inte barnets bästa...
  • Brumma
    Anonym (m) skrev 2015-01-27 20:23:49 följande:

nu har jag tonåringar men de bestämmer helt själva vad de ska ta med sig. De har varsin rygga, de tar med sig sin laptop (!), sin mobil, kanske sitt DS, skolböcker, sen har de ytterkläderna på sig (vi delar på jackor, skor, cykel) Dock släpar de inte med allt till skolan utan kommer hem efter skolan på bytesdagen och tar det de ska ha. Då hinner vi också säga hejdå utan att de bara försvann efter skolan.  Jag förstår att det är skillnad på att ha lite yngre barn som kanske inte är lika självständiga som tonåringar, men grundprincipen är väldigt bra, om båda föräldrarna klarar det. 

Absolut. Om båda föräldrarna klarar det är det ju önskvärt :)

Skönt att det funkar för er ;)
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 20:39:10 följande:

Att få ha en aktivitet och kunna delta på bådas veckor räknas till ett normalt barns liv och faktiskt rätt.

Att en förälder blir umgängesförälder är inte att ta bort denna föräldern.

barn mår aldrig bra av slitningar. Det blir slitningar när barn tex får ha en aktivitet hos den ena föräldern men inte hos den andra.

Det blir slitningar när barn inte får ta med sig sina personliga saker.

Din bonus bor inte vv utan vh som du själv påstår..  denna bonus behöver inte stå mellan föräldrarnas osamarbetsförmåga.

jag håller med att att barnets bästa ska gå först.

Det är inte att till varje pris ha vv.

Vi ser det helt klart annorlunda. Det behöver inye nödvändigtvis bli slitningar för att saker inte tas mellan hemmen. Och i det läget är det garanterat sämre för barnet att gå efter ditt förslag.

Jo. Man tar bort den andra föräldern på ett sätt när det blir vh. Det kommer aldrig bli samma naturlighet med en förälder man träffar fyra dagar i månaden som det blir om man träffar samma förälder 14 dagar i månaden.

Min bonus blir väldigt utsatt av hennes mammas oförmåga att samarbeta även vid vh. Det försvinner liksom inte..

Jag tror jag sätter stopp för att fortsätta diskussionen med dig. I mina ögon så ser du inte alls till barnets bästa utan hävdar att saker är viktigare än föräldern. En fullkomligt förkastlig åsikt enligt mig... Att oavsett om barnet mer bra eller inte med vv så passar det sig inte eftersom dessa materiella ting tydligen är viktigare för dig än barnets mående. ...
Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag