• Brumma

underhållsbidrag och avdrag

Anonym (glader) skrev 2015-01-23 08:55:48 följande:

Det känns som om ts sitter fast i ett mellanting.

Pappan vill liksom både ha vv och inte.. vilket faktiskt försvårar för ts.

Mitt förslag är att hon drar det till sin spets... och ställer ultimatum till pappan.

Antingen har han umgänge med barnet 11 dygn/månad och gör endast avdrag för dessa 11 dygn -  och sedan tar ts över barnomsorgsfakturan.

Eller så får pappan ha vv boende och tar barnet halva tiden..  han ska dela på barnomsorgsfakturan och ALLA andra fakturor för barnet, de ska DELA på inköp av i varje fall ytterkläder och dyrare skor som vinterkängor.

Helst ska de dela efter förmåga men 50/50 kan också vara bra.

Ts ansöker om underhållsstöd via fk för vv boende och de delar på barnbidraget.

Fast nej... Man måste inte alls dela på ALLA fakturor för att man har vv. Man kan dela på sådant man är överens om, men det är inte givet eller nödvändigt. Inte heller måste man köpa ytterkläder ihop. Det är bra om det fungerar men väldigt ofta gör det intw det.. Dels så kanske man har olika syn på vad det bör kosta eller vad som behövs. Dels kanske man delar föräldraskapet med ngn som inte ser till att kläderna kommer med vid byte av vecka..

Vi har vh - och måste ändå köpa eget ställ med vinterkläder , kängor, regnkläder osv till bonus. Då har mamman både barnbidraget och underhåll..

Så det där är som sagt inte alls ngt måste..

det räcker att de delar på barnbidrag och barnomsorg - resten är hekt upp till varje förälder vad de vill samarbeta om.
  • Brumma
    Anonym (Tankevurpa) skrev 2015-01-23 09:01:10 följande:

Ts kommer att förlora ekonomiskt för det men det är nog det som är mest lämpligt att göra.

Det är möjligt. Men det vore mer rättvist...
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-23 15:42:18 följande:

Jag förstår att det kan vara så... men då man har växelvist boende räknas föräldrarna ha större samarbetsförmåga.

Det handlar inte om en strid om kläderna ska köpas på hm eller pop utan att kunna dela på kostnaden.

Tar man strid om vart inköpen sker så kanske man inte ser till samarbetsförmågan man borde ha utan hänger upp sig på detaljer.

Öh.. nä... det räknas inte att man kan samarbeta med bara för att man har vv.. jag har vänner som sköter ALL kommunikation genom mail. Där domstol bestämt VARJE dag tills barnet fylle 18 just för att den ena föräldern inte kan samarbeta.

Nu var det inte jag som skrev om pop eller HM, men visst kan det vara så. Det hade aldrig fallit mig in att betala 3000:- för en overall eller 1500 för ett par kängor. Hade mitt ex köpt det och krävt hälften hade jag undrat om han fått ngt hårt i huvudet... sådana saker är inte "små detaljer" utan gör ganska mkt i det stora hela ekonomiskt.

Har man inye samma åsikter om sådant eller om det inte fungerar pga andra orsaker (vi fick tex aldrig med termokläder på vintern, regnkläder på hösten osv..) så är det betydligt bättre att varje förälder sköter sådant själv.

Har du vv? Eftersom du "vet" hur det "ska" vara?
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-23 15:43:48 följande:

Det problemet borde gå att lösa vid vv boende... om föräldrarna är oförmögna till det så får de var och en skylla sig själva om de får köpa sina egna overaller till barnen.

Precis. Det löser sig genom att de fixar själva. Så det du skrev att ALLA räkningar skall delas och ytterkläder och kängor SKA köpas ihop - det är inte så längre?
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-26 09:24:16 följande:

Självklart ska alla räkningar delas vid vv boende..

Varför ska bara en förälder betala då barnet har 2 boföräldrar och ingen av dem betalar underhåll för barnet till den andra?

Om föräldrarna är oförmögna att komma överens om de ska köpa en pop eller hm overall så får de antingen straffa sig själva genom att betala en helt egen overall fullt pris..  Båda förlorar på det ekonomiskt.

Jag hade ansett att bara barnet får en bra overall som man kan dela på så är det bra.

Klarar jag inte av att argumentera för ett dyrare inköp så blir det ett eget val.

Nej, alla räkningar behöver inte delas. Om man kommit ÖVERENS om en kostnad så delar man på det efter överenskommelse, men om ena föräldern tex skriver in barnet på läger, hockey, ridskola osv utan att ha förankrat det med förälder nr 2 så får man räkna med att betala själv.

Vårt problem var inte vilket märke overallen, stövlarna, kängorna osv var utan att sakerna ifråga aldrig skickades med hem till oss.
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-26 09:35:35 följande:

Jag har haft vv.. men ett ex som vägrade samarbeta om precis allt.

Domslut om vv som höll några år sedan ändrades det av domstolen då vv togs bort pga  det dåliga samarbetet kring barnet. 

I detta fall klagar ts på sin ekonomi och hon vill köpa en pop overall och pappan en hm.  Jag förstår inte varför hon då inte går med på att köpa en hm overall och dela inköpet av den med pappan.

Så får hon lite mer pengar över...

kängor kostar... mina barns kängor kostar 1000 kr st.. men de är varma och täta och mycket slitstarka. Utöver dessa har de fler vinterskor.

OM man inte ser pengarna i det hela.. utan kan föra ett resonemang om fördelarna.

Kanske kan man vinna att säga.. ok om jag lägger en tusenlapp för overallen på 3000.. kan den andra lägga  2000 då.. så har man delat på det - kanske efter förmåga.

Kanske ÄR det en jättebra overall.

Varför måste någon ha fått nåt hårt i huvudet för att anse att ett funktionellt plagg (även om det kostar mer) kan vara värt att satsa på?

Mina barn tar med sig själva från exet det som de själva vill ha med sig.  Det går inte att hindra den längre de packar sina termobyxor där och hindrar exet dem så klagar de på exet. De har nämligen lärt sig av mig att man får ta med sig sina egna saker som man vill ha.

Dina vänner kommer få erfara att det kommer en dag då ett domslut inte längre kan bestämma över barnet.

Då man måste lyssna på barnet.

Du vet - bara för att du haft det på ett sätt innebär inte att det är likadant för alla...

Med tanke på ditt "så här är det" så kan jag förstå att samarbetet inte fungerar friktionsfritt...inträda är också att du antar att jag inte vet att bra vinterkläder kostar - jag tummar inte på kvalitet men jag betalar inte överpris när det går att få samma kvalitet till halva priset med lite framförhållning och lite letande.

Men det jag sätter mig emot är att den ena föräldern bara ska kunna gå o köpa o sedan kräva pengar. ..

Ditt nästa stycke om vad du lärt barnen går nästan inte att kommentera utan att vara otrevlig så jag tror jag låter bli...

Mina vänner kommer säkert få erfara att barnen sätter sig upp mor mamman ja. Tyvärr är jag ganska säker på att barnet ifråga kommer skadas av mammans sätt att vägra samarbeta och se barnets bästa. Hekt klart hade barnet mått bättre av att bo heltid hos sin pappa och bonusmamma.

Mamman kommer inte att helt magiskt börja lyssna på barnet utan säkerligen använda sig av "det är så synd om mamma"kortet och det enda det kommer leda till är att barnen får dåligt samvete.
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 08:34:34 följande:

Säger det sig inte självt att man inte kan ha vv boende om en skriver in barnen på aktiviteter utan att samarbeta?

Men det finns fakturor som uppstår ändå utan aktiviteter som tex barnomsorg.

Det är ju tråkigt att en del anser att barns kläder är deras privata egendom.

Fast... Det sker ju även om man har vv. Även vid vv.

Barnomsorgsräkningen och liknande har jag redan sagt att man självklart delar - eller får varsin del av baserat på sitt eget behov. Jag ifrågasatte inte det, utan att du påstod att man skulle dela ALLA räkningar, annars kunde man inte ha vv. Det stämmer inte.

Det är barnets saker, men om de tas med till mamman så kommer de inte tillbaka. Efter många år med kläder och saker som "försvinner" eller byts ut till trasiga liknande varianter så fick vi säga stopp. Det går mer ut över barnet om hon aldrig har några kläder/saker hos oss än om hon får ta med sig allt och det samlas hos mamman..

som sagt, det är inye likadant för alla. Det FUNKAR inte alltid med att ta sakerna mellan hemmen.
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 08:38:53 följande:

Vem har pratat om att bara gå och köpa och sedan kräva pengar?

Det är din tolkning.

Tråkigt att du inte anser hålla god ton..  Om båda föräldrarna drar på sig offerkoftan så blir det säkert som du beskriver.

Min tolkning? Vad menar du då med dela på allt?

Varför skulle båda föräldrarna behöva ta på sig offerkoftan? Det räcker alldeles utmärkt att enbart ena föräldern använder barnet som slagträ eller för att spela ut den andra föräldern. Eller för att ge barnet dåligt samvete..

Man har själv ansvar för sina handlingar och kan inte ta på sig att ens ex beter sig illa. Det krävs inte alltid två för en konflikt, vid vissa tillfällen räcker det alldeles utmärkt att en person bestämt sig för att inte samarbeta eller "uppföra sig"..
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 10:11:23 följande:

Ja små barn tvingar man gärna till vv boende under dessa förutsättningar. Då går det att klä barnen i vilka kläder som helst..  och man kan säga nej till vad de ska göra på sin fritid efter skolan. VI kan prata omkull dem så de blir medgörliga.

Men snart är barnen äldre..  de packar sånt de vill ha med sig. Mamma eller pappa kan inte längre förmå klä dem inte i slitna kläder för de vägrar ha på sig sånt som de skäms över inför sina kompisar. De vill se snygga hela rena moderna ut.

Försök klä en 12årig tjej i slitna för små kläder och säga att de nya fina hela moderna kläderna som man köpt får inte tas med till den andra.

Försök att säga till ett barn på 12 år att de INTE får utöva den aktivitet som du älskar och gör på den andra förälderns vecka.

Pröva ha den ståndpunkten genom hela deras tonår och pubertet så får man sedan utvärdera hur bra barnet själv tycker det ha fungerat med att bo vv.

För jag förutsätter här att vi inte pratar vv om små barn.. utan genom hela deras tid då de behöver en förälder.

Barnen utvecklas och med det kan inte vi vuxna sätta våra egna konflikter i fokus för barnen kommer säga ifrån.

Inte ens säkert man kan tvinga dem till vv boende när de bestämmer med sina kompisar vad de ska göra på helgen... Framför allt är de vet att den andra föäldern tar deras fina kläder ifrån dem och förvägrar dem att göra den redan betalada aktiviteten de tycker om att göra där de dessutom (förmodligen) har en hel del kompisar.

Du ber mig lyfta blicken.. jag ber dig att se framåt flera år i barnens liv.

Saker fungerar på ett annat sätt än på föräldrarnas sätt. Med tiden blir det barnens sätt.

Min bonus är 15.

Och jo, tyvärr så går det att påverka även en femtonåring.

Det spelar ingen roll att man inte vill ha konflikter med den andra föräldern om den andra vägrar. .

Än en gång - är det VERKLIGEN så svårt att inse att alla inye är likadana. Varken tonåringar, småbarn eller föräldrar. Det FINNS ingen mall som passar alla.

Varför är det så fruktansvärt att varje familj får hitta den sätt som passar deras situation bäst?

Det är ju inte så att vi vill lägga flera tusen extra varje år på kläder, ytterkläder, kängor osv. Hade det fungerat hade det varit fantastiskt. Men nu GÖR det inte det och skickar vi med ngt till mamman innebär det att bonus får frysa nästa gång hon kommer.

Men det kanske är ok?
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 11:06:16 följande:

Jag förstår inte problematiken.

Det är väl barnen som ska bestämma över sina kläder och sin egendom (saker, presenter) efter en viss ålder oavsett hos vilken förälder.

Det borde man lära barnen att de packar själva både här och där.

Barn som nått en viss ålder bestämmer själva vilka kläder de vill ha på sig och med sig.

Inte frågar väl en 16åring vilka kläder de får ta på sig på morgon. De klär sig själva.

Jo, som sagt borde det funka. Men när det inte gör det? Hur tycker du då att man skall göra?

låta barnet gå naket för att det inte längre finns några kläder kvar? Frysa för att jackan är hos mamma? Bli blöt om fötterna för att kängorna är hos mamma o just den dagen man åkte därifrån så var det lite varnare så det räckte med converse?

Släpa all packning i skolan (de har inga skåp). På bussen med två byten?

Upplys mig GÄRNA om ett sätt att få mamman sluta påverka bonus gällande kläderna....

DET ÄR INTE GIVET ATT ALLA HAR DET LIKADANT!!!!!

Ja, nu skrek jag. Men ärligt - hur svårt kan det vara att se iallafall liiiiite utanför sin egen lilla sfär?
Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag