Anonym (glader) skrev 2015-01-26 09:35:35 följande:
Jag har haft vv.. men ett ex som vägrade samarbeta om precis allt.
Domslut om vv som höll några år sedan ändrades det av domstolen då vv togs bort pga det dåliga samarbetet kring barnet.
I detta fall klagar ts på sin ekonomi och hon vill köpa en pop overall och pappan en hm. Jag förstår inte varför hon då inte går med på att köpa en hm overall och dela inköpet av den med pappan.
Så får hon lite mer pengar över...
kängor kostar... mina barns kängor kostar 1000 kr st.. men de är varma och täta och mycket slitstarka. Utöver dessa har de fler vinterskor.
OM man inte ser pengarna i det hela.. utan kan föra ett resonemang om fördelarna.
Kanske kan man vinna att säga.. ok om jag lägger en tusenlapp för overallen på 3000.. kan den andra lägga 2000 då.. så har man delat på det - kanske efter förmåga.
Kanske ÄR det en jättebra overall.
Varför måste någon ha fått nåt hårt i huvudet för att anse att ett funktionellt plagg (även om det kostar mer) kan vara värt att satsa på?
Mina barn tar med sig själva från exet det som de själva vill ha med sig. Det går inte att hindra den längre de packar sina termobyxor där och hindrar exet dem så klagar de på exet. De har nämligen lärt sig av mig att man får ta med sig sina egna saker som man vill ha.
Dina vänner kommer få erfara att det kommer en dag då ett domslut inte längre kan bestämma över barnet.
Då man måste lyssna på barnet.
Du vet - bara för att du haft det på ett sätt innebär inte att det är likadant för alla...
Med tanke på ditt "så här är det" så kan jag förstå att samarbetet inte fungerar friktionsfritt...inträda är också att du antar att jag inte vet att bra vinterkläder kostar - jag tummar inte på kvalitet men jag betalar inte överpris när det går att få samma kvalitet till halva priset med lite framförhållning och lite letande.
Men det jag sätter mig emot är att den ena föräldern bara ska kunna gå o köpa o sedan kräva pengar. ..
Ditt nästa stycke om vad du lärt barnen går nästan inte att kommentera utan att vara otrevlig så jag tror jag låter bli...
Mina vänner kommer säkert få erfara att barnen sätter sig upp mor mamman ja. Tyvärr är jag ganska säker på att barnet ifråga kommer skadas av mammans sätt att vägra samarbeta och se barnets bästa. Hekt klart hade barnet mått bättre av att bo heltid hos sin pappa och bonusmamma.
Mamman kommer inte att helt magiskt börja lyssna på barnet utan säkerligen använda sig av "det är så synd om mamma"kortet och det enda det kommer leda till är att barnen får dåligt samvete.