• Anonym (Katarina)

Vad ska jag göra? Klarar inte att lämna barnen vv med en "dålig" pappa.

Det verkar som att ni pratat im att separera eftersom han uttryckt att han vill ha barnen v/v. Är han då ok med att ni inte separerar och du står ut med honom några år för barnens skull. Dvs finns ens det alternativet?

Jag har inga erfarenheter själv från nån liknande situation så det är bara mina allmänna tankar. Men jag tänker att om ni inte gör en stor grej av boendet vid separationen, så att han inte har något att bevisa för dig, tror du inte då att han skulle ta upp med dig om han upplevde att han inte klarade av situationen?

Sen tänker jag att du kan ju finnas för barnen även under pappaveckan, de har ju möjlighet att ringa dig för tröst osv.

Att han inte skulle sköta läxor och mat, vad beror det på tror du? Har det med okunskap att göra? En smart grej är ju att inleda separationen med ett samtal med familjerätten så kan de ge tips om hur man kan strukturera sin vardag utan att det behöver komma från dig. (får intrycket av att han mest skulle bli irriterad på råd från dig.)

Vad det gäller läxor antar jag att du också kan strukturera det ihop med barnen på din vecka även för pappans vecka så att de vet vilka läxor de har och hur de ska göra. Det går ju ladda ned en app om de har smartphones där man kan lägga in sån planering utan att det behöver bli att du "lägger dig i" på hans vecka. Om barnen kommer till pappan och ber pm hjälp så hjälper han väl dem?

Vad innebär "inte hålla mattider"? Är det att de äter middag kl 17 ena dan och 19 andra eller innebär det att han ställer fram ett paket glass på bordet för att han inte orkar fixa mat?

Svar på tråden Vad ska jag göra? Klarar inte att lämna barnen vv med en "dålig" pappa.