• Tocopherol

Jag är så hungrig!

Jag har börjat på en "ny" diet, eller snarare en kaloribegränsad diet. Jag äter ca 1600 kcal per dag fördelat på 3 huvudmål (400 kcal) och 2 mellanmål (200kcal). Jag har bara gjort så här i två dagar hittills och har redan gått ner nästan ett kilo (men förmodligen en hel del vattensvullnad). Första dagen gick jättebra och jag kände att det här är inga problem alls! Andra dagen var svårare och jag fuskade lite på kvällen och hamnade något över mitt dagliga intag. Jag var även sur och retlig. Idag, tredje dagen, känns det som om jag ska svimma av hunger, fastän jag precis ätit. Jag orkar ingenting och jag vet inte vad jag ska göra. Med den här kosten ska jag gå ner ca ett halvt kilo i veckan, alltså helt hälsosam viktnedgång. Men hur ska jag klara av att äta såhär i flera månader? Vänjer man sig?

• Svar på tråden Jag är så hungrig!
  • Lillalilla1987

Dricker du ordentligt med vatten?

äter du rätt? deg är stor skillnad på matens olika mättnadsnivåer, men jag är tyvärr inte så bra på det.

Just nu är kroppen så van vid vad du brukar äta så den får kanske "panik" när du minskat maten(drastiskt?) men det borde gå över när kroppen vant sig

• Meus Veritas

Vad äter du?

För olika saker kan du ju äta olika mycket av, så att du äter det som ger mest mättnadskännsla och inte bara är gott

Jag har levt på 1600 om dagen och tyckte i början att det var skit svårt, men när man lär sig vilken mat som är kalorisnål så får man isället kalorier över efter dagens skul. Kolla över maten som sagt o det blir lättare jag lovar lycka till

• Fjärilslarv

när jag var med i viktklubb så tog det väl en två veckor tills jag inte var vrålhungrig konstant.

• rere88

Ät kalorifattig mat så kan du äta mer.

Om du blir yr o orkeslös behöver du dricka mer vatten.

Jag började också räkna kalorier för 2,5 v sen o första veckan var jag tvungen o dricka mycket för att kroppen skulle orka med.

• Nyfiken gul

jag äter så som du gör och jag har inga problem

det gäller att man äter rätt sorts mat som mättar länge och inte driver med blodsockret till låga nivåer. 

Riktigt frukost och riktig lunch är mina huvudmål där flest kalorier finns.  Frukosten och lunchen är ett måste för att arbetsdagen ska fungera. 

Dricker givetvis mycket vatten och en del kaffe och te.  

Dom minsta kalorierna tar jag på kvällen och kompletterar med att dricka mycket (citronvatten är gott och känns som att man dricker något mer än bara vatten, bubbelvatten är också en bra sak)    Och kör "efterrätt" med att dricka te eller kaffe. 

Funkar hur bra som helst. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Carpe Noctum

Sluta räkna kalorier. Har du huvudvärk så öka på med salt. Inget bröd eller andra mjölprodukter och ta bort all socker.
    Ägg, avocado, kött/fisk, smör.... Det är din bas. Salta duktigt.

• Juno

Beskriv vad du äter per dag så kan vi lättare hjälpa dig.

Tränar du? Träningsdagar behöver du kanske äte lite mer, om du kör hårda pass

Jag ligger på ca 1300 kcal (lite mer träningsdagar) och min matdag ser ut så här, tex

Frukost: naturell yoghurt med osötad musli och hallon (300 kcal)
    Mellanmål: en apelsin (50 kcal)
    Lunch: rester från dagen innan, idag: kött, ugnspotatis, rostade grönsaker och lite pepparsås (400 kcal)
    Middag:  fiskgratäng med en potatis, marinerade morötter och blandad sallad
    (400 kcal)
    Mellanmål: knäckemackor med magert pålägg + ägg eller keso om jag tränat (150+80 kcal)

Om du är hungrig kan du äta grönsaker som morötter eller bönsallad. Proteiner som ägg och keso mättar, liksom nyttiga fetter i avocado och nötter. Ät alltid mycket grönsaker till maten, helst 50% av tallriken och drick mycket vatten 

Svar på tråden Jag är så hungrig!