• Nixe

vad väger tyngst i barns boende?

Brumma skrev 2015-01-20 22:14:13 följande:

Lagen säger att om föräldrarna är oense om var barnet skall vara skrivet (om ni har vv) så skall barnen vara fortsatt skrivna på den ursprungliga adressen om ngn av föräldrarna bor kvar. Har båda flyttat så blir de skrivna hos den förälder som bor närmast (fågelvägen) barnets skola (förskola?).

Vid flytt på heltid brukar man titta på var barnet får ha kvar sitt invanda sociala liv. Dvs så om barnet går i förskola/skola, har sina vänner och släktingar kvar så får även ofta föräldern som bor kvar boendet.

Varför skulle du få kommande bebis boende? Skall han inte vara föräldraledig?

Om de nu kommit överens om att bo där de bor men HAN har ändrat sig så tolkar just jag det som att det är mannen som tänker flytta därifrån. Varför skulle han då få boendet för en nyfödd menar du? Eh...
  • Nixe
    Brumma skrev 2015-01-20 22:32:11 följande:

Eftersom han har förskolan kvar där han skulle bo så uppfattar jag det som om TS skulle vara den som isåfall flyttar. Att de skulle bo några år för att sedan flytta men att han nu inte vill flytta..

Lätt sätt att få svar på det dock - TS, vem av er planerar att flytta?

Får han boendet för syskonet kan han självklart få boendet för en nyfödd... Man särar sällan på helsyskon. Men självklart beror det på när separationen skulle ske. Flyttar de isär innan barnet är fött så får ju rimligtvis TS boendet iallafall första tiden. Skall pappan vara föräldraledig sedan så kan ju dock han lika gärna passa som boendeförälder.

Mjo, separerar de innan eller vid födseln så kommer mannen inte få heltidsboendet, det kan jag nog lova ganska säkert. Och det oavsett var syskonet bor. Men om de separerar senare när båda föräldrar knutit an osv så är det ju inte lika självklart. Som sagt, beror lite på vem som flyttar och hur långt det blir emellan dom.
  • Nixe
    Brumma skrev 2015-01-21 10:40:38 följande:

Fast det var ju ungefär det jag skrev, eller hur..

Du skrev att mannen självklart kan få boendet för den nyfödda. Vilket nog är helt omöjligt om inte mamman är direkt farlig för barnet.
  • Nixe
    Brumma skrev 2015-01-21 12:52:50 följande:

Ja. Vilket han kan få om de bor tillsammans när barnet föds och han är föräldraledig. Jag skrev att om separationen sker INNAN barnet är fött så får rimligtvis mamman boendet.

Vilket var precis det du skrev...

Fast alltså. Dels vill pappan inte ens vara föräldraledig och dessutom kommer de ändå inte dra en månadsgammal bebis från mamma (speciellt inte om denne ammas) bara för att pappa också var hemma allra första tiden. Syskonet hör dessutom till mamma så mej, mannens chanser är minimala för att få heltidsboendet. Dessutom är ju pappan extremt sällan hemma den första perioden och det låter inte på ts som att hon tänkt stanna kvar i över ett halvår efter förlossningen direkt. Så nej, inte alls samma.
Svar på tråden vad väger tyngst i barns boende?