• Anonym (osams)

vad väger tyngst i barns boende?

Jag har ett barn sen tidigare, vi har ett gemensamt och ett till på väg, i början var vi överens att bo här i några år men nu har han ändrat sig.
    Om det skulleL bli separation, då kommer vi bo in olika kommuner, vad väver tyngst i vårt gemensamma barns boende?

Jag kommer leva på studiemedel, bostadsbidrag och det jag får för barnen, jag kommer ha mitt barns boende och vår kommande bebis boende, han kommer ha ett jobb och övrig släkt hos sig och förskola.
    Vem tror ni skulle få vårt första gemensamma barns boende???. 

• Svar på tråden vad väger tyngst i barns boende?
  • Anonym ()0)

Jag tror den som bor kvar på adressen kommer att ha större chans att få ha kvar boendet om ni bedöms som lika goda föräldrar. Man särar också ogärna på syskon så om andra barnet bor hos dig så är det också större chans att stora barnet också får göra det.

Men därmed inte sagt att ni inte kan ha barnet varannan vecka även om barnet är skrivet hos dig.

• Anonym (men)

Vill han inte ha något att göra med det kommande barnet? Eller är det för att det är så litet?

• Brumma

Lagen säger att om föräldrarna är oense om var barnet skall vara skrivet (om ni har vv) så skall barnen vara fortsatt skrivna på den ursprungliga adressen om ngn av föräldrarna bor kvar. Har båda flyttat så blir de skrivna hos den förälder som bor närmast (fågelvägen) barnets skola (förskola?).

Vid flytt på heltid brukar man titta på var barnet får ha kvar sitt invanda sociala liv. Dvs så om barnet går i förskola/skola, har sina vänner och släktingar kvar så får även ofta föräldern som bor kvar boendet.

Varför skulle du få kommande bebis boende? Skall han inte vara föräldraledig?

• MxMeNow

Hoppas han får barnet/barnen. Egentligen borde han få vårdnaden om ditt första också så det barnet slipper ytterligare en flytt.

• Nixe
    Brumma skrev 2015-01-20 22:14:13 följande:

Lagen säger att om föräldrarna är oense om var barnet skall vara skrivet (om ni har vv) så skall barnen vara fortsatt skrivna på den ursprungliga adressen om ngn av föräldrarna bor kvar. Har båda flyttat så blir de skrivna hos den förälder som bor närmast (fågelvägen) barnets skola (förskola?).

Vid flytt på heltid brukar man titta på var barnet får ha kvar sitt invanda sociala liv. Dvs så om barnet går i förskola/skola, har sina vänner och släktingar kvar så får även ofta föräldern som bor kvar boendet.

Varför skulle du få kommande bebis boende? Skall han inte vara föräldraledig?

Om de nu kommit överens om att bo där de bor men HAN har ändrat sig så tolkar just jag det som att det är mannen som tänker flytta därifrån. Varför skulle han då få boendet för en nyfödd menar du? Eh...
  • Brumma
    Nixe skrev 2015-01-20 22:22:16 följande:

Om de nu kommit överens om att bo där de bor men HAN har ändrat sig så tolkar just jag det som att det är mannen som tänker flytta därifrån. Varför skulle han då få boendet för en nyfödd menar du? Eh...

Eftersom han har förskolan kvar där han skulle bo så uppfattar jag det som om TS skulle vara den som isåfall flyttar. Att de skulle bo några år för att sedan flytta men att han nu inte vill flytta..

Lätt sätt att få svar på det dock - TS, vem av er planerar att flytta?

Får han boendet för syskonet kan han självklart få boendet för en nyfödd... Man särar sällan på helsyskon. Men självklart beror det på när separationen skulle ske. Flyttar de isär innan barnet är fött så får ju rimligtvis TS boendet iallafall första tiden. Skall pappan vara föräldraledig sedan så kan ju dock han lika gärna passa som boendeförälder.
  • Nixe
    Brumma skrev 2015-01-20 22:32:11 följande:

Eftersom han har förskolan kvar där han skulle bo så uppfattar jag det som om TS skulle vara den som isåfall flyttar. Att de skulle bo några år för att sedan flytta men att han nu inte vill flytta..

Lätt sätt att få svar på det dock - TS, vem av er planerar att flytta?

Får han boendet för syskonet kan han självklart få boendet för en nyfödd... Man särar sällan på helsyskon. Men självklart beror det på när separationen skulle ske. Flyttar de isär innan barnet är fött så får ju rimligtvis TS boendet iallafall första tiden. Skall pappan vara föräldraledig sedan så kan ju dock han lika gärna passa som boendeförälder.

Mjo, separerar de innan eller vid födseln så kommer mannen inte få heltidsboendet, det kan jag nog lova ganska säkert. Och det oavsett var syskonet bor. Men om de separerar senare när båda föräldrar knutit an osv så är det ju inte lika självklart. Som sagt, beror lite på vem som flyttar och hur långt det blir emellan dom.
  • Anonym (osams)

Äldsta barnet är mitt, jag tänkte flytta, jag har ingenting kvar här om vi separerar, dig jag tänkt flytta har jag vänner och närmare till min äldsta dotterns pappa, härifrån har jag inte möjlighet att enkelt ordna umgängesresorna, vi delar, skulle bli jag flyttar innan nya syskonet kommer, som är mellanbarnets helsyskon. Kort sagt jag har automatiskt boendet om äldsta när det är hans bonusbarn och det nya för den ligger kvar i magen under flytten, då är frågan var kommer ft gemensamma barn bo? Med sitt äldsta halvsyskon eller pappan? Då förskolan och övrig Hans släkt blir kvar,
    Vi hade kommit överens att flytta efter några år men han har ångrat sig och jag ser ingen framtid här för varje sig barnen eller mig! Jag har inget emot att bli helg förälder men jag tycker synd om barnen om de ska bo på olika håll för att han ljugit för mig!

• Anonym (osams)

Han vill inte vara föräldraledig för vårat andra barn, jag ska ta hand om alla 3 på egen hand och då vill jag inte bo här, mådde nog dåligt med vår första gemensamma när det var bebistid.

• Brumma
    Nixe skrev 2015-01-20 23:17:37 följande:

Mjo, separerar de innan eller vid födseln så kommer mannen inte få heltidsboendet, det kan jag nog lova ganska säkert. Och det oavsett var syskonet bor. Men om de separerar senare när båda föräldrar knutit an osv så är det ju inte lika självklart. Som sagt, beror lite på vem som flyttar och hur långt det blir emellan dom.

Fast det var ju ungefär det jag skrev, eller hur..
  • Nixe
    Brumma skrev 2015-01-21 10:40:38 följande:

Fast det var ju ungefär det jag skrev, eller hur..

Du skrev att mannen självklart kan få boendet för den nyfödda. Vilket nog är helt omöjligt om inte mamman är direkt farlig för barnet.
  • Brumma
    Nixe skrev 2015-01-21 11:02:26 följande:

Du skrev att mannen självklart kan få boendet för den nyfödda. Vilket nog är helt omöjligt om inte mamman är direkt farlig för barnet.

Ja. Vilket han kan få om de bor tillsammans när barnet föds och han är föräldraledig. Jag skrev att om separationen sker INNAN barnet är fött så får rimligtvis mamman boendet.

Vilket var precis det du skrev...
  • Nixe
    Brumma skrev 2015-01-21 12:52:50 följande:

Ja. Vilket han kan få om de bor tillsammans när barnet föds och han är föräldraledig. Jag skrev att om separationen sker INNAN barnet är fött så får rimligtvis mamman boendet.

Vilket var precis det du skrev...

Fast alltså. Dels vill pappan inte ens vara föräldraledig och dessutom kommer de ändå inte dra en månadsgammal bebis från mamma (speciellt inte om denne ammas) bara för att pappa också var hemma allra första tiden. Syskonet hör dessutom till mamma så mej, mannens chanser är minimala för att få heltidsboendet. Dessutom är ju pappan extremt sällan hemma den första perioden och det låter inte på ts som att hon tänkt stanna kvar i över ett halvår efter förlossningen direkt. Så nej, inte alls samma.
  • Brumma
    Nixe skrev 2015-01-22 07:11:34 följande:

Fast alltså. Dels vill pappan inte ens vara föräldraledig och dessutom kommer de ändå inte dra en månadsgammal bebis från mamma (speciellt inte om denne ammas) bara för att pappa också var hemma allra första tiden. Syskonet hör dessutom till mamma så mej, mannens chanser är minimala för att få heltidsboendet. Dessutom är ju pappan extremt sällan hemma den första perioden och det låter inte på ts som att hon tänkt stanna kvar i över ett halvår efter förlossningen direkt. Så nej, inte alls samma.

Men snälla.. att pappan inte ville vara föräldraledig framkom EFTER mitt inlägg..

och jo, skulle pappan vara hemma första åter tex så skulle boendet mkt väl kunna gå till honom. Speciellt som han bor kvar där det äldre barnet går i förskolan och har sin släkt på pappas sida runt sig.

Du skrev att mamman kommer få boendet om de separerar innan födseln, vilket jag också skrev. Du skrev ÄVEN att om de inte separerar direkt utan senare och om då båda knutit an lika mkt så är det inte lika säkert. Vilket är ungefär samma som jag skrev - att om pappan varit föräldraledig så kan han även passa som boendeförälder.

Exakt VAD är skillnaden mellan våra inlägg? Att det kom annan information efter att vi skrivit? Det ändrar liksom inte det du skrev först....
  • Anonym (osams)

Han är rolig! Han säger han ska ha boendet för vår första gemensamma och för bebisen, men han ska INTE vara föräldraledig, så man får ta med barn till jobbet? Tungan ute

Försökt prata med han igen men han bara gråter och säger han vill inte förlora barnen. Jag ber honom att ge mig chansen att bli lycklig men han stenvägrar och tycker jag är en häxa som vill sära på oss alla. Vadå jag? Är HAN som har ljugit för mig i alla år!

• Brumma
    Anonym (osams) skrev 2015-01-22 09:45:31 följande:

Han är rolig! Han säger han ska ha boendet för vår första gemensamma och för bebisen, men han ska INTE vara föräldraledig, så man får ta med barn till jobbet?

Försökt prata med han igen men han bara gråter och säger han vill inte förlora barnen. Jag ber honom att ge mig chansen att bli lycklig men han stenvägrar och tycker jag är en häxa som vill sära på oss alla. Vadå jag? Är HAN som har ljugit för mig i alla år!

Av vad du beskriver så mår han ganska dåligt över att du tänker ta barnen ifrån honom...

Visst skall du få vara lycklig men jag tycker inte det är i barnens bästa att frånta dem möjligheten att bo med sin ena förälder på minst halvtid. Jag har sett hur illa det kan skada barnet - inte bara relationen barn och förälder utan barnet i sig..

Och ja, jag tycker man försöker att undvika det...

Men visst. Du kan ju skratta åt hans vånda när du tar barnen ifrån honom... du låter väldigt sympatisk...
  • Anonym (osams)

Jag vill inte ta barnen ifrån han, men jag har gett hans plan för livet en chans, är det enda jag begär, prova om mitt gör oss båda lyckliga, jag tycker barnen förtjänar två lyckliga föräldrar, inte att den ena är deppig och bara skriker för att det känns som man är låst.

• Brumma
    Anonym (osams) skrev 2015-01-22 10:08:33 följande:

Jag vill inte ta barnen ifrån han, men jag har gett hans plan för livet en chans, är det enda jag begär, prova om mitt gör oss båda lyckliga, jag tycker barnen förtjänar två lyckliga föräldrar, inte att den ena är deppig och bara skriker för att det känns som man är låst.

Jo. Jag förstår egentligen det.. Jag blir bara leden o arg eftersom jag just nu sitter ned konsekvenserna av en mamma som flyttade och tog barnet med sig.. både barnet och pappan har mått mkt dåligt av det under lång tid. Och nu har det liksom brakat fullständigt. .. Därför kan jag nog vara lite obstinat när det kommer till liknande situationer. Ber om ursäkt för det och skall försöka vara mer konstruktiv hädanefter ;) Det brukar ge mer i längden "D

Vad ger han för skäl till att inte göra som ni bestämt innan?

Arbete? Känslomässigt?

Vi har för många år sedan pratat om att flytta utomlands. Nu när barnen är några år känner jag att jag inte kan göra det längre, pga deras relationer till far o morföräldrar och övriga nära släktingar. . Min man känner sig nog lite sviken när det gäller det.. men det går bara inte .

Om jag förstått saken rätt vill du flytta för att studera? Är det helt orimligt att göra det närmre. Eller på distans?

Ett förslag är ju att han får lova att ta barnen mer när den minsta är ngt år, så kan du pendla?

Det bästa vore ju om ni kunde prata och komma till ngn slags kompromiss ni båda kan vara nöjda med. Just nu låter det som om ni låst er - dditt enda alternativ är att flytta så långt att han förlorar barnen, han å sin sida har låst sig vid att inte flytta...
Svar på tråden vad väger tyngst i barns boende?