• setfire

PCOS- många tankar.

Känner mig lite deppig. 

Slutade med p-piller början av 2013, konstaterade PCOS i slutet av året, då jag fick Provera utskrivet för att försöka kicka igång mensen. Tog de inte, utan ville se om min kropp lyckades blöda utan hjälp. Fick mens december 2013, mars 2014 och maj 2014. Sen kom den inte mer och jag tog tre kurer Provera. 

Och nu har den inte kommit av sig själv ännu. Känner mig uppgiven. Vill inte ha barn än, men om en sådär två år kommer det vara mer aktuellt, så jag är deppig inför framtiden. Dessutom vill jag att min kropp ska fungera som den ska helt enkelt! Har hört av mig till min gynekolog och hoppas på att få en undersökning igen. 

Sambon och jag har senaste året varit helt oskyddade. Vi har ju inte försökt aktivt med att få barn, men å andra sidan har det ju gått ett år vilket brukar vara en gräns innan man kan göra en utredning. 

Har dock svårt att ta upp detta problem med min sambo, då jag vet att han inte vill försöka få barn "på riktigt". Missförstå mig rätt, han vill ha barn, och är införstådd i riskerna med att köra oskyddat, men jag vet att han inte kommer vilja göra en stor grej av det nu redan- även om jag menar att det är i ett förebyggande syfte, inför framtiden, då vi förmodligen kommer få kämpa för ett barn snarare än ta det som det kommer.

Jag vet inte ens om jag får någon ägglossning, men 3 blödningar på 2 år ser ju inte särskilt ljust ut. 

Jag är inte överviktig, men funderar på om LCHF-kost ändå vore något? 

Sen har drabbas jag emellanåt av små dalar, där jag inte mår så bra, är otroligt trött i dessa perioder. Dessutom kan jag få svettningar och huvudvärk får jag varje dag. Känns som det är hormonerna som styr alla dessa besvär, kroppen "behöver mens" men kan inte framkalla någon, det borde ju ge en del problem, och vara ganska uttröttande för kroppen... Hade inte detta när jag åt p-piller. Är symtomfri från detta till och från, men under de perioderna det varar har jag ingen motivation till någonting och är lättirriterad. Någon mer som blir deppig/trött/svettig/irriterad/huvudvärk av PCOS? Personligen tror jag att det kan finnas ett samband.

Sen om någon mer vill skriva av sig/känner igen sig är det välkommet! Man har mycket tankar som snurrar. 

• Svar på tråden PCOS- många tankar.
  • Pimpinellan

Prova ät munkpeppar/agnuscastus. Man vet aldrig,det har hjälpt vissa få bättre menscykel och bättre äl. D-vitamin är aldrig fel heller i största allmänhet. Rosenrot,men jag tror mer på munkpepparn i så fall.

• Anonym (PCO)

Har själv PCO och påbörjade utredning i slutet av 2014. Man påbörjar utredning och får hjälp osv, när man vill ha barn. Eftersom ni inte vill skaffa barn nu, kommer ni inte heller att få göra en utredning - nu.

Du har konstaterat PCO och om du vill att mensen ska fungera, så tycker jag absolut du ska ringa din gynekolog. När jag konstaterades med PCO fick jag ppiller utskrivet (Yasmine) för att på så sätt få till en blödning varje månad eftersom det inte är bra att vara helt utan mens.

• Anonym (Anonym med pco)

Hej

Försökt inte o deppa ner dig för mycket, förstår dig och känner igen mig i allt du säger, och klart man önskat att kroppen kunde sköta allt själv. Men om det speciellt är barnlöshet du är orolig för så finns det många hjälpmedel, personligen har pergotime funkat på första kuren varje (två) gång för mig och har förstått att det hjälper många med Pco att bli gravida.

Lchf har jag också hört ska hjälpa till.

Intressant grej jag upptäck då jag är enäggstvilling och vi har båda alltid haft samma kassa menscykeln (dvs 2-3 ggr per år om vi har tur) men sen några år tillbaka då vi båda funnit männen i våra liv så äter vi numera väldigt olika. Min syster är med en vegetarian och äter därefter, väldigt nyttigt, långsamma kolhydrater, mycket ost etc. Min man är från Storbritannien och jag äter mer pasta/bröd/ris/ etc än jag någonsin gjort.. Syrran har nu haft en regelbunden om än lite längre menscykeln ända sen hon träffade sin man!! Om det har med kosten att göra vet jag ej men hon är helt klart närmare lchf än jag är och det är väl den största skillnaden jag ser i våra liv som skulle kunna påverka...

Så med det sagt, tror personligen att lchf kan funka! Nu är jag kanske lite lat då jag vet att pergotime funkar för mig och fick veta detta om lchf rätt nyligen så har inte satt igång med det.

Hoppas allt går bra för dig!

• innebandytjej

Hej, 

Jag och min fästman påbörjade vår utredning om ofrivillig barnlöshet i fredags 16/1-15. Jag slutade med p-ring i feb 2014 och har haft oregelbunden mens sen dess och vi har inte blivit gravida. Jag har ca 35 - 78 dagars cykler så det är vääldigt långa. Anledningen till att vi ville utredas var för att jag hade så oregelbunden mens men också för att vår barnlängtan är så stor. På vårt första besök så gjorde de vaginalt ultraljud och på den såg man väldigt tydligt att jag hade PCO. Helt chockad och aldrig hört om det tidigare men så skönt att få en "diagnos". På andra besöket undersökte de igen med vaginalt ultraljud men även med kontrastvätska för att se ifall vätskan gick runt i äggledarna och i äggstockarna så att det inte stannar upp någonstans. Det positiva sa läkaren att vi är så pass unga (jag är 24) men sjukt ändå att ha denna åkomma. Lite jobbigt att när man googlar på det så står det "kronisk sjukdom".. Min älskade ska nu lämna spermaprov och jag ska invänta en nästa mens och under dag 2 eller 3 bege mig till en mottagning och lämna blodprov. Om jag inte fått mens nu inom 6 veckor så ska jag ta gulkroppshormon tror jag det var (ligger som e-recept från vår läkare) och kick-starta igång kroppen. Vi längtar så efter barn och det känns som att vi får bra hjälp nu! Dock så står det även när man googlar att om man får hjälp med att sätta igång en ägglossning så är det lättare att få flerbarns-graviditet. Min fästman fick väldigt stora ögon när jag berättade det :p

Är det någon som tagit dessa hormontabletter och kan dela med sig av erfarenhet, blir man ett känsligtmonster? 

• idaaa93

Hej! Jag har precis samma sak som dig förutom att jag är överviktig o har alltid lidig av de sen barndom tyvärr. Men jag vill ha barn nu så att få den hör diagnosen idag ch vara 21 år känns inte kul alls..

jag är jätte ledsen över de här. Och vet inte om de kanske är löjligt. Hur reagerade du när du fick veta?

• Dakine
    Hej, 

2010 föddes våran första son, som blev till direkt utan problem. Vägde då 64 kg. 
    2013 började vi försöka få ett syskon, men märkte snabbt att ingenting hände trots mens och positiva ägglossningstester. 

Väger nu 80 kg, så tror att vikten kan spela in ganska mycket och försöker aktivt gå ner men pendlar väldigt mycket just nu! 
    Fick efter utredning på privatklinik veta att jag har PCO/PCOS. 
    Har inte haft någon mens sedan oktober 2014, så nu har jag fått utskrivet Provera för att få igång mensen och sedan efter detta påbörja pergotime. Är det någon annan här som går igenom samma/liknande resa? 

Vad har ni för erfarenheter kring provera och pergotime? 

Är inne på försök nr 19. 1 år & 7 mån... 
  • setfire

Tack för alla era svar! Hade nästan glömt denna tråd då det hänt lite sedan jag skrev.

När jag fick veta att jag hade pcos blev jag ledsen, och såg framför mig att jag och sambon skulle få det tufft om vi ville ha barn.

Den 23 januari i år tog jag graviditetstester då jag mått knasigt, haft dålig aptit, yrsel & illamående några dagar. Efter 13 månader utan att aktivt försöka, men ändå kört oskyddat & vetat vad det kunnat leda till, var jag gravid! Vi var livrädda men ändå glada och med tanke på att vi inte vet hur många chanser vi kan få fanns ingen tvekan att behålla trots att vi trott att det skulle ta längre tid och tajmingen inte är den bästa (men är den någonsin det när man inte har chans att "bestämma"?).

Det gick alltså. Kanske hjälpte provera till lite grann, kanske fick jag ägglossning ändå, det vet jag inte. Men det jag vet är att för alla er, liksom jag, oroar sig över det här med att kunna skaffa barn- det behöver inte vara kört! :)

• Pandamamma79

Ja. Tycker att du kan testa lchf. Vi ska inte ha fler barn och jag har ätit lchf sedan ett år. Första året jag har regelbunden mens utan påverkan av hormonintag (p-piller, pergotime, provera) Har alltså aldrig haft regelbunden mens av mig själv hela livet...är 36 år nu.

Våra barn blev till tack vare pergotime.

Men, med facit i hand kanske vi sluppit utredning och allt om jag börjat med lchf redan för flera år sedan.

• Dakine
    Pandamamma79 skrev 2015-02-22 18:21:46 följande:

Ja. Tycker att du kan testa lchf. Vi ska inte ha fler barn och jag har ätit lchf sedan ett år. Första året jag har regelbunden mens utan påverkan av hormonintag (p-piller, pergotime, provera) Har alltså aldrig haft regelbunden mens av mig själv hela livet...är 36 år nu.

Våra barn blev till tack vare pergotime.

Men, med facit i hand kanske vi sluppit utredning och allt om jag börjat med lchf redan för flera år sedan.

jag tycker det är så himla svårt att ändra vanor, och lchf innebär så himla mycket fett! Det känns inte bra i längden. 

Jag tror på en varierad kost med bra fetter! :)
  • Anonym (:))

Hej du! Förstår dina tankar då jag själv var i likadana. 2011 fick jag reda på att jag hade Pco men även om jag hade varit i barntankar då var det inte sådär super aktuellt med barn och valde därför att inte gå vidare. Jag och sambon körde på utan skydd med tanken "händer det så händer det" men vi hade bestämt att ifall det inte händer innan 2016 så skulle vi söka hjälp.

Men det hände innan och jag är beräknad till september. Hoppas bara det håller i sig.

• Yogini

Hej. Jag har ungefär samma problem som du. Jag skapade en annan tråd kring min fråga, men jag tänkte att jag kan klistra in den här också. Kan du inte berätta mer om hur du gjorde för att bli gravid?

Mitt inlägg från annan tråd:
    Hej! Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen råd.
    Jag är 25 år och jag och min pojkvän har lite smått börjat försöka få barn. Vi har bara slutat använda skydd och har inte kollat upp ägglossning eller liknande, utan har bara tänkt att "blir det så blir det".
    Jag har under hela mitt liv haft ganska lång menscykel och haft mens ca varannan månad ibland mer sällan. Men jag har ätit p-piller stora perioder. För ca 1,5 år sedan slutade jag med p-piller och då kom min oregelbundna mens tillbaka, samt dålig hy. Under detta året måste också tilläggas att jag tog 3 dagen efter piller på ett år. Min hy har blivit bättre men jag har märkt av lite lite mer kroppsbehåring.

Nu när i börjat prata om barn så ville jag direkt gå och kolla upp min mens hos en gynekolog för att jag kände på mig att något inte riktigt stämde. Min gynekolog är ganska säker på att det är pco jag har. Då jag har pärlbandsliknande ägg i mina äggstockar, endel finnar och oregelbunden mens. Dock visar mitt blodprov inget ovanligt.

Och nu till min fråga. Min gynekolog vill att jag skall börja äta p-piller, yaz. För mig känns detta helt fel, att börja stoppa i mig hormoner igen. Vad tror ni? finns det andra lösningar för mig? Jag känner lite att min kropp börjar återhämta sig efter alla hormoner jag proppat i den under alla dessa år, jag får mens oftare ( dock utan ägglossning då och då). Eftersom jag inte verkar ha så grav pco så borde det väll inte vara någon fara att gå utan p-piller för att kroppen skall få återhämta sig själv? Hur har ni gjort? Finns det något annat man kan göra för att lindra sin pco? Kost? Stressa mindre? träning osv?

• setfire
    Yogini skrev 2015-03-24 13:45:47 följande:

Hej. Jag har ungefär samma problem som du. Jag skapade en annan tråd kring min fråga, men jag tänkte att jag kan klistra in den här också. Kan du inte berätta mer om hur du gjorde för att bli gravid?

Mitt inlägg från annan tråd:

Hej! Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen råd.

Jag är 25 år och jag och min pojkvän har lite smått börjat försöka få barn. Vi har bara slutat använda skydd och har inte kollat upp ägglossning eller liknande, utan har bara tänkt att "blir det så blir det".

Jag har under hela mitt liv haft ganska lång menscykel och haft mens ca varannan månad ibland mer sällan. Men jag har ätit p-piller stora perioder. För ca 1,5 år sedan slutade jag med p-piller och då kom min oregelbundna mens tillbaka, samt dålig hy. Under detta året måste också tilläggas att jag tog 3 dagen efter piller på ett år. Min hy har blivit bättre men jag har märkt av lite lite mer kroppsbehåring.

Nu när i börjat prata om barn så ville jag direkt gå och kolla upp min mens hos en gynekolog för att jag kände på mig att något inte riktigt stämde. Min gynekolog är ganska säker på att det är pco jag har. Då jag har pärlbandsliknande ägg i mina äggstockar, endel finnar och oregelbunden mens. Dock visar mitt blodprov inget ovanligt.

Och nu till min fråga. Min gynekolog vill att jag skall börja äta p-piller, yaz. För mig känns detta helt fel, att börja stoppa i mig hormoner igen. Vad tror ni? finns det andra lösningar för mig? Jag känner lite att min kropp börjar återhämta sig efter alla hormoner jag proppat i den under alla dessa år, jag får mens oftare ( dock utan ägglossning då och då). Eftersom jag inte verkar ha så grav pco så borde det väll inte vara någon fara att gå utan p-piller för att kroppen skall få återhämta sig själv? Hur har ni gjort? Finns det något annat man kan göra för att lindra sin pco? Kost? Stressa mindre? träning osv?

Nu vet jag inte om det var jag själv eller om provera hjälpte mig, men jag åt en kur regelbundet i tre månader från och med augusti, så tog sista i oktober. Tabletterna framkallade mens varje gång, hade de inte gjort det hade jag gjort ett graviditetstest eller hört av mig till gynekologen. I slutet av december hade jag troligtvis min egna ägglossning och blev otroligt nog gravid! Jag och sambon har inte försökt, vi har haft sex när vi velat, ibland bara 1 gång varje/varannan vecka på grund av att våra scheman ibland går om varandra. Så det kändes verkligen som en lyckoträff!

Jag har tränat 2-3 gånger per vecka och utöver det promenerat med hunden, sen har jag försökt äta relativt nyttigt, men blir en hel del godis ändå ;) men tror min livsstil överlag är ganska sund. Har ingen övervikt heller, det kan också spela in. Annars gjorde jag egentligen inte så mycket medvetet mer än försökte kicka igång mensen med provera, vilket kanske också hjälpte!

Tycker att du ska höra av dig till gynekologen och fråga om provera istället, tycker inte heller att du ska börja med P-piller igen om du vill ha barn. Gynekologen föreslog diane till mig men jag sa nej! Ville inte ha barn just då men hade då kondom under en period. De där hormonerna har bara ställt till det för mig.

--------------

För övrigt är jag nu i vecka 16, har fått gå på ultraljud för några veckor sedan & fick beräknat datum i september. Ska på rul om en månad också :) är glad att allt änsålänge har gått bra!
  • setfire
    Anonym (:)) skrev 2015-03-22 06:03:12 följande:

Hej du! Förstår dina tankar då jag själv var i likadana. 2011 fick jag reda på att jag hade Pco men även om jag hade varit i barntankar då var det inte sådär super aktuellt med barn och valde därför att inte gå vidare. Jag och sambon körde på utan skydd med tanken "händer det så händer det" men vi hade bestämt att ifall det inte händer innan 2016 så skulle vi söka hjälp.

Men det hände innan och jag är beräknad till september. Hoppas bara det håller i sig.

Vad roligt! Grattis :) är också beräknad i september, den 18:e mer exakt :) när är du beräknad?
  • Anonym (:))
    setfire skrev 2015-03-28 10:35:30 följande:
    Vad roligt! Grattis :) är också beräknad i september, den 18:e mer exakt :) när är du beräknad?
    Dagen innan dig, den 17 Flört :D
Svar på tråden PCOS- många tankar.