• setfire

PCOS- många tankar.

Känner mig lite deppig. 

Slutade med p-piller början av 2013, konstaterade PCOS i slutet av året, då jag fick Provera utskrivet för att försöka kicka igång mensen. Tog de inte, utan ville se om min kropp lyckades blöda utan hjälp. Fick mens december 2013, mars 2014 och maj 2014. Sen kom den inte mer och jag tog tre kurer Provera. 

Och nu har den inte kommit av sig själv ännu. Känner mig uppgiven. Vill inte ha barn än, men om en sådär två år kommer det vara mer aktuellt, så jag är deppig inför framtiden. Dessutom vill jag att min kropp ska fungera som den ska helt enkelt! Har hört av mig till min gynekolog och hoppas på att få en undersökning igen. 

Sambon och jag har senaste året varit helt oskyddade. Vi har ju inte försökt aktivt med att få barn, men å andra sidan har det ju gått ett år vilket brukar vara en gräns innan man kan göra en utredning. 

Har dock svårt att ta upp detta problem med min sambo, då jag vet att han inte vill försöka få barn "på riktigt". Missförstå mig rätt, han vill ha barn, och är införstådd i riskerna med att köra oskyddat, men jag vet att han inte kommer vilja göra en stor grej av det nu redan- även om jag menar att det är i ett förebyggande syfte, inför framtiden, då vi förmodligen kommer få kämpa för ett barn snarare än ta det som det kommer.

Jag vet inte ens om jag får någon ägglossning, men 3 blödningar på 2 år ser ju inte särskilt ljust ut. 

Jag är inte överviktig, men funderar på om LCHF-kost ändå vore något? 

Sen har drabbas jag emellanåt av små dalar, där jag inte mår så bra, är otroligt trött i dessa perioder. Dessutom kan jag få svettningar och huvudvärk får jag varje dag. Känns som det är hormonerna som styr alla dessa besvär, kroppen "behöver mens" men kan inte framkalla någon, det borde ju ge en del problem, och vara ganska uttröttande för kroppen... Hade inte detta när jag åt p-piller. Är symtomfri från detta till och från, men under de perioderna det varar har jag ingen motivation till någonting och är lättirriterad. Någon mer som blir deppig/trött/svettig/irriterad/huvudvärk av PCOS? Personligen tror jag att det kan finnas ett samband.

Sen om någon mer vill skriva av sig/känner igen sig är det välkommet! Man har mycket tankar som snurrar. 

• Svar på tråden PCOS- många tankar.
  • setfire

Tack för alla era svar! Hade nästan glömt denna tråd då det hänt lite sedan jag skrev.

När jag fick veta att jag hade pcos blev jag ledsen, och såg framför mig att jag och sambon skulle få det tufft om vi ville ha barn.

Den 23 januari i år tog jag graviditetstester då jag mått knasigt, haft dålig aptit, yrsel & illamående några dagar. Efter 13 månader utan att aktivt försöka, men ändå kört oskyddat & vetat vad det kunnat leda till, var jag gravid! Vi var livrädda men ändå glada och med tanke på att vi inte vet hur många chanser vi kan få fanns ingen tvekan att behålla trots att vi trott att det skulle ta längre tid och tajmingen inte är den bästa (men är den någonsin det när man inte har chans att "bestämma"?).

Det gick alltså. Kanske hjälpte provera till lite grann, kanske fick jag ägglossning ändå, det vet jag inte. Men det jag vet är att för alla er, liksom jag, oroar sig över det här med att kunna skaffa barn- det behöver inte vara kört! :)

• setfire
    Yogini skrev 2015-03-24 13:45:47 följande:

Hej. Jag har ungefär samma problem som du. Jag skapade en annan tråd kring min fråga, men jag tänkte att jag kan klistra in den här också. Kan du inte berätta mer om hur du gjorde för att bli gravid?

Mitt inlägg från annan tråd:

Hej! Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen råd.

Jag är 25 år och jag och min pojkvän har lite smått börjat försöka få barn. Vi har bara slutat använda skydd och har inte kollat upp ägglossning eller liknande, utan har bara tänkt att "blir det så blir det".

Jag har under hela mitt liv haft ganska lång menscykel och haft mens ca varannan månad ibland mer sällan. Men jag har ätit p-piller stora perioder. För ca 1,5 år sedan slutade jag med p-piller och då kom min oregelbundna mens tillbaka, samt dålig hy. Under detta året måste också tilläggas att jag tog 3 dagen efter piller på ett år. Min hy har blivit bättre men jag har märkt av lite lite mer kroppsbehåring.

Nu när i börjat prata om barn så ville jag direkt gå och kolla upp min mens hos en gynekolog för att jag kände på mig att något inte riktigt stämde. Min gynekolog är ganska säker på att det är pco jag har. Då jag har pärlbandsliknande ägg i mina äggstockar, endel finnar och oregelbunden mens. Dock visar mitt blodprov inget ovanligt.

Och nu till min fråga. Min gynekolog vill att jag skall börja äta p-piller, yaz. För mig känns detta helt fel, att börja stoppa i mig hormoner igen. Vad tror ni? finns det andra lösningar för mig? Jag känner lite att min kropp börjar återhämta sig efter alla hormoner jag proppat i den under alla dessa år, jag får mens oftare ( dock utan ägglossning då och då). Eftersom jag inte verkar ha så grav pco så borde det väll inte vara någon fara att gå utan p-piller för att kroppen skall få återhämta sig själv? Hur har ni gjort? Finns det något annat man kan göra för att lindra sin pco? Kost? Stressa mindre? träning osv?

Nu vet jag inte om det var jag själv eller om provera hjälpte mig, men jag åt en kur regelbundet i tre månader från och med augusti, så tog sista i oktober. Tabletterna framkallade mens varje gång, hade de inte gjort det hade jag gjort ett graviditetstest eller hört av mig till gynekologen. I slutet av december hade jag troligtvis min egna ägglossning och blev otroligt nog gravid! Jag och sambon har inte försökt, vi har haft sex när vi velat, ibland bara 1 gång varje/varannan vecka på grund av att våra scheman ibland går om varandra. Så det kändes verkligen som en lyckoträff!

Jag har tränat 2-3 gånger per vecka och utöver det promenerat med hunden, sen har jag försökt äta relativt nyttigt, men blir en hel del godis ändå ;) men tror min livsstil överlag är ganska sund. Har ingen övervikt heller, det kan också spela in. Annars gjorde jag egentligen inte så mycket medvetet mer än försökte kicka igång mensen med provera, vilket kanske också hjälpte!

Tycker att du ska höra av dig till gynekologen och fråga om provera istället, tycker inte heller att du ska börja med P-piller igen om du vill ha barn. Gynekologen föreslog diane till mig men jag sa nej! Ville inte ha barn just då men hade då kondom under en period. De där hormonerna har bara ställt till det för mig.

--------------

För övrigt är jag nu i vecka 16, har fått gå på ultraljud för några veckor sedan & fick beräknat datum i september. Ska på rul om en månad också :) är glad att allt änsålänge har gått bra!
  • setfire
    Anonym (:)) skrev 2015-03-22 06:03:12 följande:

Hej du! Förstår dina tankar då jag själv var i likadana. 2011 fick jag reda på att jag hade Pco men även om jag hade varit i barntankar då var det inte sådär super aktuellt med barn och valde därför att inte gå vidare. Jag och sambon körde på utan skydd med tanken "händer det så händer det" men vi hade bestämt att ifall det inte händer innan 2016 så skulle vi söka hjälp.

Men det hände innan och jag är beräknad till september. Hoppas bara det håller i sig.

Vad roligt! Grattis :) är också beräknad i september, den 18:e mer exakt :) när är du beräknad?
Svar på tråden PCOS- många tankar.