• Anonym (Caroline)

Sig skydd?

Hej.

Har haft en timanställning under många år, har sedan jan 14 arbetat varje månad. Innan pluggade jag heltid och jobbade nog också extra varje månad. Jobbade på ett annat jobb (vikariat 85%) i 7 månader (+ jobbade extra på min timanställning) utan avbrott och slutade sen den anställningen. Jag fick ett glapp på fyra dagar efter avslutad anställning och min nya anställning. Började nya anställningen, 100% tillsvidareanställning. Hinner jobba i sex månader innan jag går hem på föräldrarledighet. Visst uppfylls 240 dagars villkoret i och med att jag jobbat 7 månader på anställningen om 85% och perioden mellan anställningarna skyddad då av efterskyddstid om jag förstått det rätt? Jag får lägga ihop tiderna för båda anställningarna om jag förstått det rätt? Jag har även inkomst från min timanställning under den månaden när det blev ett glapp på några dagar mellan mina andra anställningar. Uppfylls 240- dagarsvillkoret? Har långt över inkomst för att få sgi fastställt. Föräldrapenningen, sgin, kommer väl beräknas på min nuvarande anställning om 100% eftersom jag kommer arbetat det under sex månader innan jag går hem och väntar på att bebisen ska titta ut?

• Svar på tråden Sig skydd?
  • Försäkringskassan

Hej!

För att uppfylla 240-dagarsvillkoret så behöver man vara försäkrad för en sjukpenning och under hela tiden skulle haft rätt till sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldrapenning i minst 240 dagar i följd före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen.

När vi beräknar en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) så tittar vi på inkomster som förväntas pågå stadigvarande i minst sex månader eller är årligen återkommande.

Här på Familjeliv kan vi inte svara på om du uppfyller 240dagarsvillkoret eller om du har rätt till en SGI på din 100% tjänst. Du behöver skicka in inkomstuppgifter till oss så att vi kan göra en inkomstutredning på dig.

Hälsningar
    Malin, handläggare

• Anonym (Caroline)

Men utifrån den informationen jag gett så bör det väl gå att ge ett vägledande svar? Ni kan väl lagen och borde kunna ge en fingervisning. Sen förstår jag såklart att ni här på familjeliv inte kan ta ett beslut.

Jag efterfrågar om efterskyddstiden är tillämpbar då jag har ett glapp på fyra dagar mellan anställning 1 (som varade i 7 månader) och anställning två som är en tillsvidareanställning ?? Går båda anställningarna att räkna ihop så att jag uppfyller 240-dagars villkoret? Inför glappet så pratade jag med er om dessa dagar och om jag behövde anmäla mig på af för dessa dagar, visste ju när jag skulle börja mitt nya jobb. Nej fick jag då till svar. Jag skulle omfattas av efterskyddstiden och därmed också uppfylla 249-dagarsvillkoret. Och när jag tänker efter så skulle det vara OTROLIGT LÖJLIGT om jag skulle behövt skriva in mig på af eftersom jag ändå inte skulle stå till arbetsmarknadens förfogande, i och med att jag skulle börja nytt jobb inom några dagar. Jag menar- Så stelbenta kan ni ju inte få vara, då är det ju stora fel på lagarna, eller tolkningarna av lagarna kanske närmare bestämt. Jag har som sagt inkomster över basbeloppet och även om jag bara skulle jobba någon dag i veckan, men vara anställd så tjänst jag så stt jag kan få en sgi fastställd, alltså jobba lägre %.

Förstår inte varför ni har denna funktion om ni ändå inte kan ge några svar eller fingervisningar om vad som gäller? Att klippa in lite lagtext eller rekommendationer hjälper sällan oss som tycker dessa lagar är en djungel.

• Försäkringskassan

Hej!

Som min kollega skrev tidigare så beräknas SGIn utifrån inkomster som beräknas pågå stadigvarande i minst 6 månader eller är årligen återkommande.
    Har man som du skriver haft ett arbete i 7 månader så ger det då rätt till en SGI. Om man då avbryter arbetet helt har man rätt till en efterskyddstid på 3 månader.
    Börjar man sen en ny anställning som du skriver är tillsvidare och glappet endast var 4 dagar så har man rätt till fortsatt SGI även dessa fyra dagar då man varken arbetade eller var inskriven på arbetsförmedlingen

När det sen kommer till frågan om 240-dagarsvillkoret så tittar vi inte bara på om man har rätt till en SGI.
    Kravet för att uppfylla 240-dagarsvillkoret är att föräldern under minst 240 dagar i följd före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen har varit försäkrad för en sjukpenning och under hela tiden skulle haft rätt till sjukpenning som överstiger lägstanivån (= 180 kr/dag) för föräldrapenningen.

En SGI på 82 100 kronor motsvarar en sjukpenning på 180 kronor per dag (82 100 kr x 80 % = 65 600 kr / 365 dagar = 180 kr/dag).

Utifrån dina uppgifter som då visar att du på ditt nya arbete med din nya inkomst inte hinner arbeta 240 dagar i följd. Hade du inte haft något arbete innan skulle vi då direkt kunna säga att du inte uppfyllde 240-dagarsvillkoret. Därför behöver vi också titta på vad din inkomst var på arbetet du hade innan din tillsvidareanställning för att se att du då hade rätt till en sjukpenning som översteg 180 kr/dag. Du behöver med andra ord ha haft rätt till en SGI på mer än 82 100 kr.

Detta är endast generell information utifrån dina uppgifter och inget beslut. För att vi ska kunna ge dig ett beslut för vad som gäller för just din kommande föräldrapenning behöver du skicka in uppgifter om inkomst på din nuvarande tillsvidareanställning samt ett arbetsgivarintyg för den anställning du hade tidigare.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

• Anonym (Caroline)

Okej. Tack!!

Jag hade under mina 7 månader som anställd 18.000 i månadslön, + att jag jobbade extra och tjänade mellan 600 upp till 5000 olika månader, tjänat olika varje månad alltså.

Min nuvarande anställning är lönen 25.500 /månaden.

Jag vet att jag sedan ett år tillbaka har tjänat över 180 kr dagen. Med den inkomsten kontra basbeloppet så borde jag ju haft rätt till sjukpenning över grundbeloppet även de dagar som glappar mellan mina anställningar? Och då borde ju mina anställningar kunna räknas ihop? Eller har jag förstått det hela galet?

Jag vill kunna planera min föräldraledighet och inkomster så vill liksom inte vänta och få snörpningar besked en månad innan bebisen kommer. Då är det lika bra att kunna planera och börja spara nu.

Men jsg måste ju säga att lagen är otroligt sjuk om man, när man jobbat över ett år när barnet kommer, pluggat i flera år + jobbar extra ska behövs hamna på samma fjuttiga ersättningsnivå som någon som inte jobbat en dag i hela sitt liv! Det låter ju inte klokt!

Jsg förstår absolut att detta inte är något beslut. Men det är bra information och bra fingervisning utifrån min specifika situation.

• Anonym (Caroline)

Min grundlön/brutto var 18.000 på första anställningen. Jsg fick ju inte ut 18.000 + ibland betald och obetald semester + sjukdom. Behöver ni veta vad jag faktiskt fått ut i lön 240 dagar före beräknad BF eller är det bruttolönen som ska uppges, i detta fall 18.000 och 25.500 på andra anställningen?

• Försäkringskassan

Hej! 

När du anger inkomst till Försäkringskassan ska du alltid ange inkomst före skatt, alltså bruttolönen.

Hälsningar

Doris, handläggare

• Anonym (Caroline)

Såg du inte, handläggare Diris, mina frågor i inlägget före du svsrade på?

Utifrån mina inkomster, kan jag då uppfylla 240-dagarsvillkoret trots glapp mellan mina anställningar pga att jag isåfall tjänat så pass "bra"? Förstår inte riktigt det här och vill gärna ha en fingervisning utifrån min ekonomi trots att jsg vet att ni såklart inte fattar beslut här. Får tyvärr inte mer hjälp om jag ringer kundservice så föreslå inte det tack.

Tack på förhand

• Anonym (Caroline)

Såg du inte, handläggare Diris, mina frågor i inlägget före du svsrade på?

Utifrån mina inkomster, kan jag då uppfylla 240-dagarsvillkoret trots glapp mellan mina anställningar pga att jag isåfall tjänat så pass "bra"? Förstår inte riktigt det här och vill gärna ha en fingervisning utifrån min ekonomi trots att jsg vet att ni såklart inte fattar beslut här. Får tyvärr inte mer hjälp om jag ringer kundservice så föreslå inte det tack.

Tack på förhand

• Försäkringskassan

Hej!

För att uppfylla 240 dagars-villkoret så bör det inte finnas något glapp, då kan det vara så att man får utbetalt dem första 180 dagar enligt grundnivån.

Jag rekommenderar dig att skicka in dina inkomstuppgifter till oss så att du kan få ett korrekt svar till vilken ersättning som du kan ha rätt till.

I vägledningen om föräldrapenning (sidan 63 och 67) kan du läsa mer om 240-dagarvillkoret; https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/80bf8c2b-594a-4e52-b996-e2b7583a175d/vagledning_2002_01.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar

Malin, handläggare

• Anonym (Caroline)

Nej jag har förstått det men har också förstått att det handlar om att man ska ha rött till en sgi som överstiger grundbeloppet? Och det borde jsg väl då ha, trots glapp, eftersom min sgi var skyddad under glappet? Då borde jag vara försäkrad för en sjukpenninggrundande inkomst som överstiger lägstanivå i 249 dagar.

Förstår liksom aldrig riktigt vad ni menar eftersom man kan vara skyddad utan att ha arbetat eller haft en anställning under alla dessa 240 dagar.

Ja, absolut men det är inte dags än. Men vill kunna planera min ekonomi.

• Försäkringskassan

Hej!

Utefter dom uppgifterna du har lämnat här har du en sjukpenninggrundande inkomst( SGI) som överstiger grundbeloppet inklusive glappet mellan anställningarna. Glappet mellan anställningarna skyddas genom 3 månaders regel.

3 månaders regel innebär att om du haft ett arbete i minst 6 månader i följd utan någon tjänstledighet, har du ett SGI skydd.  

Detta är inget beslut utan en fingervisning efter de uppgifter som du har lämnat här.

När det gäller föräldrapenningen bör den ersättningen beräknas på din aktuella SGI utefter de uppgifterna som du lämnat här.

Hälsningar

Tella, handläggare

Svar på tråden Sig skydd?