IVF/ICSI I FALUN 2015
Skulle gärna vilja diskutera med andra i samma situation!
Vi kan hjälpas åt att reda ut termer, slå ihjäl denna evighetslånga väntan och dela erfarenheter.
Skulle gärna vilja diskutera med andra i samma situation!
Vi kan hjälpas åt att reda ut termer, slå ihjäl denna evighetslånga väntan och dela erfarenheter.
Jag och min sambo lyckades på egen hand att göra ett barn 2006 men efter det har det varit stopp. Vi har försökt till och från men utan resultat.
Förra året sökte vi hjälp och fick reslutatet - jag frisk och mannen lågt antal spermier.
Eftersom vi har ett barn sedan innan får vi ingen finansiering av landstinget så vi valde själva Faluns ivfklinik.
Jag sprayar med Synarela för fullt just nu och ska ta först sprutan av Bemfola den 22/1. Spännande!!
Någon som varit i Falun och vill berätta om deras upplevelse? *tusen frågor i huvudet en natt som denna * ????
Någon som vet om mensen ska komma tidigare än beräknat med Synarela?
Hej!
Jag har börjat resan på IVF kliniken i Falun den 20 december 2014 då jag startade med nässpray, Synarel. Inga biverkningar, pust... Har nu börjat med sprutor och ska snart dit på ultraljud. Jag använder mig av sprutorna Fostimon som de precis har slutat tillverkat, så om jag behöver längre dos än uppskattat så finns det ej att få tag på. De övervägde om jag skulle byta sort, men de sa att jag skulle nog klara mig med dem jag har. Håller tummarna! Jag har enbart träffat trevlig personal som har tagit hand om oss från start. Jag har vid flertal tillfällen haft frågor som jag har mailat dem och de har alltid ring tillbaka samma dag. Än så länge har allt varit bra med kliniken. Hur är er upplevelse av Falun hittills? Märkt av någon biverkning av sprayet?
Hej!
Roligt med flera i Falun! Hoppas det går vägen för er! :)
Vi har hembehandling i Östersund så jag har inte haft mer kontakt än över telefon än så länge med Falun. Planerat äggplock är vecka 6 så det ska bli roligt att träffa dem då!
Så du kör också på något annat än det vanliga sprutorna, jag har Bemfola och nu när jag har sökt på dem så verkar det vara samma sak som Gonal-F förutom att Bemfola är mer likt kvinnans egna hormoner.
På Synarel har jag mått lika olika, första veckan ingen skillnad alls. Andra mer yrsel och nästäppa.
Tredje veckan urkasst... Yrsel hela tiden, illamående och svettningar.
Som tur är idag sista dagen som jag ska ta dubbeldos! :)
Hur mår du och vart i processen är du?
Hej!
Roligt med flera i Falun! Hoppas det går vägen för er! :)
Vi har hembehandling i Östersund så jag har inte haft mer kontakt än över telefon än så länge med Falun. Planerat äggplock är vecka 6 så det ska bli roligt att träffa dem då!
Så du kör också på något annat än det vanliga sprutorna, jag har Bemfola och nu när jag har sökt på dem så verkar det vara samma sak som Gonal-F förutom att Bemfola är mer likt kvinnans egna hormoner.
På Synarel har jag mått lika olika, första veckan ingen skillnad alls. Andra mer yrsel och nästäppa.
Tredje veckan urkasst... Yrsel hela tiden, illamående och svettningar.
Som tur är idag sista dagen som jag ska ta dubbeldos! :)
Hur mår du och vart i processen är du?
Ok. Jag har läst att många använder Gonal-F, men Bemfola har jag inte hört talas om.
Vad tråkigt att du mår dåligt. Öskar att du slapp biverkningar. Men du får bita ihop och tänka att det förhoppningsvis kommer något gott ur det hela :)
Jag började med sprayningen den 20 december och den 14/1 började jag med mina sprutor. Efter blodprovstagning i måndags så ringde de och meddelade att jag skulle ta den högre dosen 150 ie som jag har fått utskriven. På fredag ska jag på besök för ultraljud och provtagning. Leverantören har slutat med Fostimon som jag tar, så jag hoppas att allt ser bra ut och att mina doser räcker. De funderade på om jag skulle byta sort precis innan jag skulle ta mina sprutor men de kom fram till att det borde räcka så jag hoppas de har rätt :)
Äggplock borde bli någon gång nästa vecka. I övrigt mår jag precis som vanligt.
Konstig karusell man har hamnat i. Jag som trodde att det skulle gå fort att bli gravid och vips har 3 år gått.
Ok. Jag har läst att många använder Gonal-F, men Bemfola har jag inte hört talas om.
Vad tråkigt att du mår dåligt. Öskar att du slapp biverkningar. Men du får bita ihop och tänka att det förhoppningsvis kommer något gott ur det hela :)
Jag började med sprayningen den 20 december och den 14/1 började jag med mina sprutor. Efter blodprovstagning i måndags så ringde de och meddelade att jag skulle ta den högre dosen 150 ie som jag har fått utskriven. På fredag ska jag på besök för ultraljud och provtagning. Leverantören har slutat med Fostimon som jag tar, så jag hoppas att allt ser bra ut och att mina doser räcker. De funderade på om jag skulle byta sort precis innan jag skulle ta mina sprutor men de kom fram till att det borde räcka så jag hoppas de har rätt :)
Äggplock borde bli någon gång nästa vecka. I övrigt mår jag precis som vanligt.
Konstig karusell man har hamnat i. Jag som trodde att det skulle gå fort att bli gravid och vips har 3 år gått.
Jag gillar verkligen kliniken och personalen, men det är bra att vara en aktiv patient.
De har inte föreslagit så mycket på eget bevåg men när jag bett om det har de varit mycket behjälpliga.
En av sköterskona kan sätta akupunkturnålar vid återföringen, kan rekommenderas, det har funnits studier som tyder på effekt av det. Men säg till redan när dag för återförandet bokas, så ni får veta om hon jobbar och så hon hinner planlägga in er. Om hon inte jobbar har de info om akupunktörer på stan, men de har jag inte testat, haft tur och tajmat så jag fått på kliniken.
Det har inte kostat något extra på kliniken.
Jag gillar att även gamlingar kan få trepack, jag fick det fast jag är över 40, de tittade på mina provsvar och ok-ade. Så fråga även om de inte går ut med det på hemsidan, det kan gå ;) .
De kan ge intralipiddropp, men varning för att de inte säger att det kostar 2000 och räkningen droppar bara in sen....
En budgetvariant är att be dem om recept, jag fick på tre påsar, och en ordna eget dropp. Man får köpa kanyl o droppslang själv, Medisave var enkel och billig att beställa från. Sen kan distriktssköterskan sätta droppen om man visar receptet, eller om man har en usk/sjuksköterska/läkare i bekantskapskretsen som är samarbetsvillig.
Man kan också få livmoderrispning (LEI) hos dem eller sin distansläkare,
det kostade inget extra för mig.
Det finns bra trådar här med saker som kan boosta chanserna, jag frågade doktorn och fick utan problem både Prasteron innan IVF-et, Predinisolon och Fragmin efter.
Jag har upplevt att det är svårt att få svar på mail, ungefär hälften av mina mail besvarades inte, resten ringde de och svarade på. Men när jag skrev ut frågorna och lämnade in på plats fick jag svar.
För ett mysigare boende rekommenderar jag att hyra rum via turistbyrån, det kostar 350 kr per rum och natt och är trevligare än hotell. Har oftast hyrt rummet
http://boka.visitsodradalarna.se/sv/stuga/a540610/fr856-falun/detaljer?sorting=ea8369&filter=c%3D15004%3Bsgid%3D4808
eller http://boka.visitsodradalarna.se/sv/stuga/a550468/fl903-falun/detaljer?sorting=ea8369&filter=c%3D15004%3Bsgid%3D4808 .
De ligger på promenadavstånd från kliniken i lugnt område. Skönt med gott om svängrum om man vill ta spermaprovet innan man går upp till kliniken på morgonen.
Fullt utrustade med köksgrejer och mycket svängrum. För det mesta bokar man ju in dem sent, när dag för ägglock satts,vilket innebär att manfår ringa turistbyrån och boka, de tar en hundralapp för det, men det lönar sig ändå jämfört med både vandrarhem o hotell.
Om mannen inte gillar iden på klinikens runkrum skickar kliniken gärna hem en burk innan, så kan man fixa det då eller på boendet i Falun om man åker upp långväga. Kolla locket ordentligt bara...
Vi har försökt göra resorna till lite semester också, i Borlänge finns ett par thaimassagetjejer som är billiga och jätteduktiga, jag passade på att få massage efter äggplocket vilket var jätteskönt.
Vi har stannat kvar mellan plock och insättning, efter första försöket när vi insåg att det alltid kommer att bli kortodlingar.
Syskon kan leka på både Falun och Borlänges öppna förskolor.
Utöver de självklara turistställena (gruvan etc) kan man öka cirklarna lite, vi hade en kupong via customerkampanjen ( köp pizza-få en hotellnatt mot matkostnad) och unnade oss en natt på Dala Husby hotell, det var klart värt det. Synd att jag inte vågade bada efter äggplock pga infektionsrisk, de hade supermysigt spa-hus med bubbelpool.
Loppissugna kan be turistbyrån om en lista, trakterna är helt nedlusade med såna :)
Nej det är svårt att hitta någon erfarenhet på Bemfola. Info hittade jag på fass men hade varit intressant med riktiga erfarenheter och statistik.
Ja så det absolut! Imorgon blir det skönt med en spray morgon och kväll som sagt! Fortsatte du med spray under sprutorna? Hur länge isof?
Skönt att vara så pass långt framme som vul och äggplock nästa helg!
Hoppas sprutorna räcker men det borde dem väl?
Härligt att du mår bra!
Ja nog är det det... Det är åtta år sedan som vi fick barn sist... Snacka om envisa att hålla på själva! :)
Har ni några andra barn?
Tack sammet för all info!!
Vad är det för Customerkampanj om hotellövernattning du menar och vart hittar man en sådan?
Vi kommer förmodligen ta ett hotellrum till dagen innan äggplock och åka ner över dagen vid återföring. Blir förmodligen 5-dagars så känner inte att vi stannar kvar mellan.
Men i brevet som vi fick från Falun stod det allt ingick i vårt pris på ett trepack, då birde de väl inte ta extra för dropp?
Det hade varit mysigt med en fantastisk resturang på kvällen innan plock, något förslag? Helst inte pizza och liknade utanför en bra fisk- eller kött ställe.
Loppisar gillar vi! Får vi en stund över ska jag absolut kolla in turistbyråns tips!
Customerkampanjen har tyvärr avslutats, kolla Tradera, där dyker en del av de kupongerna upp billigt, gratis övernattning men man köper ett matpaket.
Annars kan jag varmt rekommendera FR 856, bättre än hotell 350 kr totalt/natt,
Uthyrningsrum i villa beläget i lugna omgivningar ca 15 minuters promenad från centrala Falun. 25 kvm, 3 ordinarie bäddar + extra bädd. Rummet har egen ingång, eget pentry, eget WC samt dusch i badrum som delas med annat uthyrningsrum. (har inte en enda gång funnits någon i det rummet, det verkar för tillfället inte hyras ut utan användas som förråd,så man har badrummet ensam min anm)
I rummet finns 1 enkelsäng 120 cm och en våningssäng för 2 personer. Det finns även en utdragbar säng under våningssängen. Rummet lämpar sig bäst för 1-3 personer.
Litet pentry med microugn, kylskåp, vattenkokare, kaffebryggare, diskho. Öppen spis i rummet, men eldning är ej möjlig, Värmeljus kan ställas i spisen för mysbelysning. TV, internetuppkoppling.
Parkering på gatan, datumparkering.
http://boka.visitsodradalarna.se/sv/stuga/a540610/fr856-falun/detaljer?sorting=ea8369&filter=c%3D15004%3Bsgid%3D4808
Vi bodde i den alla gånger utom två (när den var fullbokad) .
Har inte lyckats hitta en enda topp-restaurang trots totalt åtta ivf-turer till Falun, Olearys har OK kött, annars har vi inte haft nån tur.
Finns en Indisk i Borlänge vi blev förtjusta i dock, det är ju nära dit.
Dropp är ingen normal del av en ivf-behandling, så den ingår inte, men jag tycker de kunde förvarnat om kostnaden iaf... då hade jag tagit recept direkt och ordnat droppet hemma. Då får man ut påsarna, men inget mer, kanyler och slang finns att köpa på medisave.com .
Vad är det för Customerkampanj om hotellövernattning du menar och vart hittar man en sådan?
Vi kommer förmodligen ta ett hotellrum till dagen innan äggplock och åka ner över dagen vid återföring. Blir förmodligen 5-dagars så känner inte att vi stannar kvar mellan.
Men i brevet som vi fick från Falun stod det allt ingick i vårt pris på ett trepack, då birde de väl inte ta extra för dropp?
Det hade varit mysigt med en fantastisk resturang på kvällen innan plock, något förslag? Helst inte pizza och liknade utanför en bra fisk- eller kött ställe.
Loppisar gillar vi! Får vi en stund över ska jag absolut kolla in turistbyråns tips!
Hej!
Hur har det gått för er? Jag och min sambo ska göra vårt nästa försök i Falun och blev nyfiken på denna tråd..
upplevde ni att det var väntetid innan ni kunde köra igång i Falun? Vi hoppas att få börja på nästa mens, men den kommer nog redan om 2-3 veckor så jag vet inte om det kanske är önsketänkande...
Hej!
Hur har det gått för er? Jag och min sambo ska göra vårt nästa försök i Falun och blev nyfiken på denna tråd..
upplevde ni att det var väntetid innan ni kunde köra igång i Falun? Vi hoppas att få börja på nästa mens, men den kommer nog redan om 2-3 veckor så jag vet inte om det kanske är önsketänkande...
Hej! Jag sköt upp behandlingen ca 1 månad pga av en semesterresa som vi gjorde. Kommer därför inte ihåg hur lång väntetiden var.
Hela behandlingen gick bra. Inga biverkningar under behandlingen, trodde jag. Jag fick överstimulering med förstorade äggstockar och vätska i buken efter insättningen. Var inlagd på sjukhus i en vecka. Det uppkom efter att embryot fäste, så det enda befruktade ägget tog sig :) Men det är inget du behöver vara rädd över. Det är inte många som drabbas av överstimulering, ca 1-5 %.
Men vi var lite besvikna över informationen om biverkningar som kan inträffa. Vi fick knappt någon information när vi var där. Jag var även på återbesök hos dem dagen innan jag blev inlagd på sjukhus då jag berättade att jag var så dålig. Men de sa bara att vi skulle avvakta och se hur allt blev. Men det slutade med att jag hämtades med ambulans på natten...
Men i det stora hela har de varit superbra förutom hjälpen med min överstimulering :)
Vad spännande för er. Hoppas allt kommer att gå bra!
Hej! Jag sköt upp behandlingen ca 1 månad pga av en semesterresa som vi gjorde. Kommer därför inte ihåg hur lång väntetiden var.
Hela behandlingen gick bra. Inga biverkningar under behandlingen, trodde jag. Jag fick överstimulering med förstorade äggstockar och vätska i buken efter insättningen. Var inlagd på sjukhus i en vecka. Det uppkom efter att embryot fäste, så det enda befruktade ägget tog sig :) Men det är inget du behöver vara rädd över. Det är inte många som drabbas av överstimulering, ca 1-5 %.
Men vi var lite besvikna över informationen om biverkningar som kan inträffa. Vi fick knappt någon information när vi var där. Jag var även på återbesök hos dem dagen innan jag blev inlagd på sjukhus då jag berättade att jag var så dålig. Men de sa bara att vi skulle avvakta och se hur allt blev. Men det slutade med att jag hämtades med ambulans på natten...
Men i det stora hela har de varit superbra förutom hjälpen med min överstimulering :)
Vad spännande för er. Hoppas allt kommer att gå bra!
Hur gick det för dig? Jag är på gång att prova Bemola? Fick du många ägg? Kvalite? Hoppas på svar!
Hej! Tänkte höra hur det fungerar när man gör behandling i Falun via landstinget Dalarna. Vi har precis genomfört vårt första IVF-försök som tyvärr misslyckades och vi kommer nu att gå vidare med FET (har 6 st i frysen). Som jag förstått det har vi tre gratisförsök, men innebär det 3 st ET/FET eller 3 st ET + x antal FET..? Tacksam för svar!
Jag kan bara svara för hur Östergötland gör och där är det 3 st et/fet som gäller.. men allt verkar ju kunna vara olika mellan landstingen så jag vet inte...
MiaMorot - tack för ditt svar! Verkar som att ET och tillhörande frysförsök räknas som ett försök i Dalarna.
Jag har för mig att ett trepack innebär 3 hela behandlingar samt 1 återföring. Tror även att man kan byta ut en hel behandling mot två återföringar...?