• scanmia

Någon som haft väldigt matkinkiga barn där det blivit bättre?

Jag borde inte svara på ts, för jag har liknande problem med min 6-åring och det har verkligen inte blivit bättre. Snarare tvärt om under de senaste 3-4 åren eller så. Vad vi kör med i vår familj är att vi har lovat sonen att vi inte kommer att tvinga honom att äta någonting och att han aldrig ska behöva oroa sig för att tvingas att gå hungrig. Å andra sidan så lagar jag ingen specialmat, men sonen har alltid tillgång till sin back-up mat (babygröt: något som han kan äta utan problem, är hyfsat näringsrikt, ganska tråkigt och som han kan fixa själv). Jag lagar den maten som vi övriga i familjen gillar och vi testar nya rätter nästan varje vecka, alltså ingen barnmat. Givetvis finns även sådan mat som sonen kan äta med i rotationen och han får vara med och planera och vara involverad i matlagningsbeslut liksom vi andra. Jag försöker också att göra maten jag ändå lagar lättare för honom att acceptera genom att tex inte blanda ihop saker som kan serveras separat och om han skulle ha vågat sig på att prova något nytt så försöker jag att servera det igen fort som sören flera gånger för att etablera det.

Jag kan skriva mer om vad vi gör, men eftersom vi absolut inte är framgångsrika med att utöka vår lille killes matrepertoar så kanske det är mer lämpligt om jag avstår. Våra andra barn äter bra eller hyfsat i alla fall... 

Jag hoppas att du får många bra tips i din tråd som vi kan använda med!

Svar på tråden Någon som haft väldigt matkinkiga barn där det blivit bättre?