• Eir

Sveriges Hycklande politiker/myndigheter? - Yttrandefriheten hotas? - Attentaten i Paris.

Veronica Palm (S) anmäler Björn Söder (SD) hans uttalande "Fredens religion har visat sitt ansikte" för hets mot folkgrupp. Hur kan det vara det?  Den här meningen talar om religionen inte om muslimer i allmänhet.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/palm-anmaler-soders-facebooksinlagg/

Nu vet jag inte om hans roll innebär några inskränkningar som gör att han inte får uttala sig i största allmänhet. Om det inte gör det så är det helt förkastligt enligt mig om hans skulle bli fälld för hets mot folkgrupp.
    Jag tycker då att Veronica Palm (S) hånar de mördade journalisterna i Paris. För kämpade för yttrandefrihet när de drev med islam/kristendom mm.

Men vad är det som händer i Sverige? Det finns fler exempel som jag tycker är märkliga.

"En tröja med texten "Islam is the devil" togs på fredagen i beslag av polisen i Värmland. Tröjan bars av en man i en galleria i Karlstad vid 14-tiden på eftermiddagen."

http://hd.se/inrikes/2014/11/21/troja-utreds-for-hets-mot/

Det åtalade väcktes ur sin sömn av en muslimsk utomhusgudssjänst i Nyköping i juni i år. Förargad la han ut en film av gudstjänsten på sin Facebook, tillsammans med kommentaren ?det är inte normalt att vakna till en åsna som har ont i magen?.
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inskrankning-i-yttrandefriheten_3850710.svd

Nu vet jag inte om dessa två fall har blivit fällda i domstol. Är det någon som vet?

På vilket sätt skulle dessa uttalande/text vara hets mot folkgrupp?

Jag tycker att det är ett hyckleri från politiker/myndigheter som stöder dessa åtal och samtidigt säger sig värna om yttrandefriheten.

Är detta smygvägen att inför en lag mot hädelse? Vill vi ha det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-09 20:32
    Varning för lagar mot hädelse.

motargument.se/2012/12/03/varning-for-lagar-mot-hadelse-av-religion/

• Svar på tråden Sveriges Hycklande politiker/myndigheter? - Yttrandefriheten hotas? - Attentaten i Paris.
  • Eir
    Rataxes skrev 2015-01-09 20:33:15 följande:
    Robert Höglund (S)

Kan så vara, men varför förekommer de då i huvudsak i muslimska länder och vad har alla dessa muslimska brödraskap, mullor, ayatollor och imamer gjort för att få slut på dessa uråldriga traditioner? Inget som kommit till omvärldens kännedom, i alla fall. Ja, det är mycket som rättrogna muslimer måste reda ut innan vi kan ta dem till våra hjärtan.
    Korridorskamrat med Dan Park på anstalten?
    Eller steglas direkt?
    Islam verkar vara ondskans religion. För vad skall vi annars tro när vi ständigt, via media, dagligen blir påminda om självmordsbombare, Talibaner, Boko Haram med flera terroristgrupper samt Islamiska Statens framfart i mellanösterns länder. Att döda sig själv och andra bara för att, som belöning, få komma till paradiset och få sitta på profetens (Muhammed) högra sida är helt obegripligt för oss.
    Ja, hur ska detta uttalande då tolkas som han gör????
  • Eir

Fler som tycker att Veronica Palm är en hycklare.

https://www.facebook.com/ianwachtmeisterofficiell/posts/309591165904541

OM TYSTNADEN, YNKEDOMEN OCH ÅSIKTSCENSUREN
    Islamistiska mördare skjuter ner redaktionen för en tidning, vars frejdiga samhällskritik och förlöjliganden av demokratins fiender, helt saknar motsvarighet i vårt eget land.
    När Björn Söder påtalar mordens direkta anknytning till Islams jihad, polisanmäls han(!!) av socialdemokraternas megafon V Palm.
    I vilket annat icke-muslimskt land skulle något liknande ske? Palm vill på sedvanligt etablerat politiskt manér fiska röster från svenska muslimer. Ändamålet helgar medlen. Samtidigt visar hon sin egen underdånighet.
    Den påbjudna tystnaden och åsiktscensuren har präglat Sverige under alltför många år. I belysningen från vad som skett och sker i Paris blir situationen komisk; (om ordet kan användas i dessa tragiska sammanhang). De som själva missbrukat sin makt genom att censurera det fria ordet, det öppna meningsutbytet och den frejdiga samhällskritiken, framträder nu som dess största tillskyndare!! De spelar upp hela registret FÖR det fria ord som de till vardags gör allt de kan för att begränsa och försvåra. Dåligt, mycket dåligt Dagens Nyheter med flera!
    Fegheten och undanglidandet är tydligen SVT:s ledstjärna, när de upprepar att det är muslimerna som hotas. Om ni nu trodde att morden i Paris handlade om motsatsen!
    Själv fick jag en liten påminnelse om den svenska ynkedomen, när ett slutet sällskap, som engagerat mig som middagstalare, idag meddelade att de inte vågade lyssna på mig. Om sådana krukor satt på samhällets topp vore Sveriges motståndskraft snart utraderad.
    Tystnad, ynkedom och åsiktscensur kännetecknar samhällen som förlorat sin självaktning.
    Den svenska politiska striden börjar allt tydligare stå mellan nyttiga idioter och (o)farliga patrioter.
    J´aime Charlie!

Kopierat från Ian Wachtmeisters Facebook sida

• Eir

Ytterligare försök av KD Tuve Skånberg 2009 att få "vassare satir" med lag mot hädelse..

En sådan lagstiftning skulle enligt min mening inte stå i strid med yttrandefriheten. Redan i dag finns det inskränkningar i vad man får uttrycka om exempelvis homosexuella. Det går att diskutera deras val av livsstil, men gränsen för vad som är acceptabelt går vid att uppvigla, kränka eller misskreditera dem.
    En trosfridslag skulle på motsvarande sätt göra situationen lättare för religiösa minoriteter i Sverige. Som en bieffekt kan den förhoppningsvis också leda till större varsamhet i samtalet och till bättre kritik och vassare satir av religionen.

http://www.expressen.se/debatt/sa-kan-hadelselag-ge-vassare-debatt/

• Eir

Nalin Pekgul (S) var inne på samma sak 2010.

Finns det ny stark lobbyrörelse som kräver en ny lag mot hädelse här i Sverige??

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/varfor-kranka-vanliga-muslimer_4408129.svd

"Yttrandefriheten är dock inte ovillkorlig. Kritik av tron får inte går över i kränkning av dem som tror. Det är inte självklart att det i ord och bild är tillåtet att utpeka muslimer i gemen som terrorister. Gyckel och hån kan överträda en gräns där det övergår till hets mot folkgrupp."

• Eir

Jag som TS tillhör inte det manliga folket...

Och jag har även länkat till "högersidan".

Veronica Palm var själv i blåsvädret för att ha uttalat sig antisemitiskt 2010  har hon glömt det??

Antisemitismen slår ut i full blom

Jag läste på den socialdemokratiska riksdagsledamoten Veronica Palms blogg: ?Undrar du också vem Dom Utvalda ska bränna nästa gång?? Citatet är från en sång av Björn Afzelius.

Dom Utvalda refererar inte till ett land, utan till judar som grupp. Och det är dessutom en beteckning som i detta sammanhang ? och helt i linje med traditionell antisemitisk argumentation ? syftar till att framställa judar som överlägsna och ondskefulla.

Efter det som har hänt kan en av de mer framträdande socialdemokraterna i riksdagen fråga: Vem ska judarna bränna nästa gång?

Snabbt fick Veronica Palm kalla fötter. Men inte av egna insikter utan för att hon fick kritik på sin blogg.

Så lite senare skriver hon: ?Jag har nu förstått att sångcitatet, när det rycks ur texten, av vissa debattörer på nätet uppfattas som på gränsen till antisemitiskt.?

Nej, Veronica Palm, det är inte på gränsen. Det är antisemitiskt. Att efter händelseutvecklingen i Mellanöstern i generella termer peka på judars vilja att bränna är faktiskt att kollektivt skuldbelägga en viss grupp.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/antisemitismen-slar-ut-i-full-blom_4816359.svd

Veronica ..  Hycklare..??!!

• Eir
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-09 23:15:38 följande:

@Eir

Är du allmän sosse-hatare, eller är det just Palm du går igång på?

Jag betraktar mig inte som någon "hatare" av något slag.
    Du har samma retorik som en del muslimska människor jag har debatterat med.
    Det verkar som om när argumenten tar slut så kommer orden att man "hatar".
    Kanske är därför som en del väldigt gärna vill ha en lag mot hädelse.. Argumenten för sin sak har sinat och det är hemskt att "förlora ansiktet"...

Jag kritiserar och ifrågasätter gärna religion/politik och det är inte samma sak som hat.

• Eir
    ummabdellah skrev 2015-01-09 23:45:48 följande:

För att inte glömma nämna att våra moskeer i göteborg börjat få hotsamtal. Igår kom poliser förbi ena mosken för kolla att inget händer. Räddningstjänsten kom idag även och kollade nödutgångarna och säkerhet

Tråkigt att höra att mosken har blivit utsatt för hot. Tyvärr verkar det som om hot kan komma från olika håll även från andra muslimska grupper. Kanske är det så i det här fallet?

? Vid stora högtider brukar vi ha vakter ute men tack och lov har vi inte haft några direkta hot. Eventuella hot har i så fall kommit från andra muslimska grupper och inte från högerextrema. Och vi hoppas förstås att vi slipper hot, säger han.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/ingen-okad-sakerhet-runt-malmos-moskeer/
  • Eir
    ummabdellah skrev 2015-01-10 00:30:31 följande:
    Har mkt svårt att tro det är från andra muslimer då alla grupper har sina egna moskeer och detta aldrig hänt förut muslimer emellan men nu kommer krig sakta men säkert mot islam . Vilket bara är väntat
    Jag har svårt att tro att en imam för den mosken skulle ljuga om detta i massmedia. Varför skulle han göra det?
  • Eir
    Har mkt svårt att tro det är från andra muslimer då alla grupper har sina egna moskeer och detta aldrig hänt förut muslimer emellan men nu kommer krig sakta men säkert mot islam . Vilket bara är väntat
    Det kan ju eventuellt även vara arga, förtvivlade muslimska föräldrar som förlorat sina barn. Och nu desperat vill väcka debatt om vad som kanske sker i moskéer och använder sig av hot. En ökad insyn i mosken kanske inte är till gagn för allmän beskådan?

"Rekrytering till ISIS??

Moskéer uppmanar till jihad i Syrien

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/08/06/moskeer-uppmanar-till-jihad-i-syrien/
  • Eir
    Eir skrev 2015-01-10 01:00:06 följande:
    Det kan ju eventuellt även vara arga, förtvivlade muslimska föräldrar som förlorat sina barn. Och nu desperat vill väcka debatt om vad som kanske sker i moskéer och använder sig av hot. En ökad insyn i mosken kanske inte är till gagn för allmän beskådan?

"Rekrytering till ISIS??

Moskéer uppmanar till jihad i Syrien

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/08/06/moskeer-uppmanar-till-jihad-i-syrien/
    Så här skriver Per Gudmundsson bl a i sin blogg. Det väcker en hel del tankar.

Göteborgsjihadisten Mirsad Bektasevics mamma berättade en gång för Sydsvenskan om hur hennes son blev aspirerande självmordsbombare:
    Han var en vanlig tonåring som ägnade fritiden åt boxning. Men efter ett moskébesök förvandlades tillvaron för [Mirsad]. 
    Han odlade skägg, gick till skolan i fotsid klädedräkt, vägrade att beröra kvinnor.  
    Sedan fyra veckor sitter [Mirsad] fängslad i Sarajevo, anklagad för att ha planlagt ett självmordsattentat mot en västambassad. 
    Gissa tre gånger vilken moské det gällde!

http://gudmundson.blogspot.se/2011/12/atalade-for-mordplaner-pa-vilks-ar.html

• Eir
    Eir skrev 2015-01-09 21:37:10 följande:

Det var inte så länge sedan KD motionerade för en lag mot hädelse.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Lag-mot-religionskrankning_GN02K286/?text=true

Eir skrev 2015-01-09 21:43:16 följande:

Ytterligare försök av KD Tuve Skånberg 2009 att få "vassare satir" med lag mot hädelse..

En sådan lagstiftning skulle enligt min mening inte stå i strid med yttrandefriheten. Redan i dag finns det inskränkningar i vad man får uttrycka om exempelvis homosexuella. Det går att diskutera deras val av livsstil, men gränsen för vad som är acceptabelt går vid att uppvigla, kränka eller misskreditera dem.
    En trosfridslag skulle på motsvarande sätt göra situationen lättare för religiösa minoriteter i Sverige. Som en bieffekt kan den förhoppningsvis också leda till större varsamhet i samtalet och till bättre kritik och vassare satir av religionen.

http://www.expressen.se/debatt/sa-kan-hadelselag-ge-vassare-debatt/

Nej jag är inte "enbart" ute efter Veronica Palm (S) men nu är det hon som är aktuell i och med hennes anmälan.

• Eir
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-10 10:02:14 följande:

@Eir

Det var ingen "retorik". Jag anser inte heller att du har "fel". Men undrar varför du siktar in dig så stenhårt på just Palm. Dina inlägg osar lite och jag var genuint nyfiken på om det är "sossar"' "vänstern" eller just Veronica Palm du ogillar så mycket.

Men du svarar ju inte utan börjar svamla om hur muslimer diskuterar (knappast homogent får man förmoda)

Se mitt föregående inlägg. Jag hade antog att du läst tråden..
Svar på tråden Sveriges Hycklande politiker/myndigheter? - Yttrandefriheten hotas? - Attentaten i Paris.