Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Snart 3åring som pratar läskigt

Nu har jag inte den erfarenheten, men jag tänker som så att hon är 3 år och har ingen erfarenhet av döden, ingen bild eller förståelse för vad som menas med att någon är himlen. För henne är farmor inte närvarande. Hon är i himlen.....som är vad? Hennes lillebror/lillasyster har hon inte heller någon erfarenhet, relation eller förståelse för egentligen. Han/hon är inte heller närvarande. Kanske i himlen då . Pippis mamma är i himlen. "Verkar vara ett vanligt ställe att vara på.....den där himlen....". Vet hon ens att Pippis mamma är död?

Annars är den en typisk ålder för spöken, monster och läskiga drömmar. Förstår att det det känns lite läskigt det där med att du och bebisen är i himlen, men jag skulle inte ta det så bokstavligt. Hon har ju liksom inte din referensram .

• Flickan och kråkan
    Lindybelindy skrev 2015-01-09 11:51:12 följande:
    Ja jag försöker ju tänka det så att hon ju inte förstår begreppet himlen och vad det egentligen är. Men det blir så obehagligt. Och nu när jag är gravid börjar jag tänka så konstigt att hon kanske är synsk och något kommer hända mig och bebisen i magen.. Ja du kanske förstår och sen när hon pratar om spöken. Har ju läst om att barn och djur kan se saker osv fast jag egentligen inte tror på sådant.
    I den åldern pratar de flesta barn om spöken, monster etc så det är helt normalt. Det där med himlen tror jag handlar om något helt annat. Förstår hon varför man säger att någon är i himlen? Jag har aldrig sagt något sådant till våra barn - för att jag själv inte är troende och för att man får tusen andra svåra saker att försöka förklara . Kanske dags att prata lite livsfrågor med henne på ett enkelt sätt .
Svar på tråden Snart 3åring som pratar läskigt