• Lindybelindy

Snart 3åring som pratar läskigt

Jag undrar om detta är normalt i denna ålder. Vi har en bild inramad i fönstret på min dotters pappas mamma som är död. Hon tittade en dag på bilden och vi sa att det är farmor som är i himlen. Sen brukar hon gå dit och titta på bilden ibland och säga att farmor bor i himlen. Inget konstigt med det men så för någon månad sedan har hon börjar flera gånger om dagen att säga min mamma bor i himlen så försöker jag förklara att jag ju bor med min dotters namn. Men hon bara upprepar just att jag är i himlen. Vet inte om hon fått detta ifrån Pippi som hon tittar mycket på då Pippi säger att hennes mamma är i himlen. Det är lite obehagligt. Min dotter ska få ett syskon i sommar och idag sa hon lilla bebisen är i himlen. Hon har även börjat prata mycket om spöken som finns lite överallt i vårt hem. Ibland är hon rädd och ibland bara pekar hon. Som sagt känns det lite läskigt.. Är det en perioden dom går igenom? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Snart 3åring som pratar läskigt
  • Lindybelindy

Kan tillägga att det endast är jag som är i himlen. Och nu hennes syskon. Hennes pappa är på jobbet osv. Så hon nämner bara som sagt detta om mig.

• Flickan och kråkan

Nu har jag inte den erfarenheten, men jag tänker som så att hon är 3 år och har ingen erfarenhet av döden, ingen bild eller förståelse för vad som menas med att någon är himlen. För henne är farmor inte närvarande. Hon är i himlen.....som är vad? Hennes lillebror/lillasyster har hon inte heller någon erfarenhet, relation eller förståelse för egentligen. Han/hon är inte heller närvarande. Kanske i himlen då . Pippis mamma är i himlen. "Verkar vara ett vanligt ställe att vara på.....den där himlen....". Vet hon ens att Pippis mamma är död?

Annars är den en typisk ålder för spöken, monster och läskiga drömmar. Förstår att det det känns lite läskigt det där med att du och bebisen är i himlen, men jag skulle inte ta det så bokstavligt. Hon har ju liksom inte din referensram .

• Lindybelindy
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-09 11:28:47 följande:

Nu har jag inte den erfarenheten, men jag tänker som så att hon är 3 år och har ingen erfarenhet av döden, ingen bild eller förståelse för vad som menas med att någon är himlen. För henne är farmor inte närvarande. Hon är i himlen.....som är vad? Hennes lillebror/lillasyster har hon inte heller någon erfarenhet, relation eller förståelse för egentligen. Han/hon är inte heller närvarande. Kanske i himlen då smile1.gif . Pippis mamma är i himlen. "Verkar vara ett vanligt ställe att vara på.....den där himlen....". Vet hon ens att Pippis mamma är död?

Annars är den en typisk ålder för spöken, monster och läskiga drömmar. Förstår att det det känns lite läskigt det där med att du och bebisen är i himlen, men jag skulle inte ta det så bokstavligt. Hon har ju liksom inte din referensram smile1.gif .

Ja jag försöker ju tänka det så att hon ju inte förstår begreppet himlen och vad det egentligen är. Men det blir så obehagligt. Och nu när jag är gravid börjar jag tänka så konstigt att hon kanske är synsk och något kommer hända mig och bebisen i magen.. Ja du kanske förstår och sen när hon pratar om spöken. Har ju läst om att barn och djur kan se saker osv fast jag egentligen inte tror på sådant.
  • Flickan och kråkan
    Lindybelindy skrev 2015-01-09 11:51:12 följande:
    Ja jag försöker ju tänka det så att hon ju inte förstår begreppet himlen och vad det egentligen är. Men det blir så obehagligt. Och nu när jag är gravid börjar jag tänka så konstigt att hon kanske är synsk och något kommer hända mig och bebisen i magen.. Ja du kanske förstår och sen när hon pratar om spöken. Har ju läst om att barn och djur kan se saker osv fast jag egentligen inte tror på sådant.
    I den åldern pratar de flesta barn om spöken, monster etc så det är helt normalt. Det där med himlen tror jag handlar om något helt annat. Förstår hon varför man säger att någon är i himlen? Jag har aldrig sagt något sådant till våra barn - för att jag själv inte är troende och för att man får tusen andra svåra saker att försöka förklara . Kanske dags att prata lite livsfrågor med henne på ett enkelt sätt .
  • Norrland84

Tror det är ganska vanligt, då barn som är så små inte förstår riktigt innebörden. Min brors son säger då någon frågar hur gammal han är : Jag är fyra år och jag är inte död!

Låter lite sådär halvpositivt, men det är för att hans hund dog i höst och han inte riktigt förstått vad som hänt då man för förutom att man inte "finns" mer, så han vill visa att han finns :)

• Iarwain
    Lindybelindy skrev 2015-01-09 11:51:12 följande:
    Jag tror inte att du behöver oroa dig för att barnet skulle vara synsk.

Det är antagligen så att barnet inte förstår vad som menas med himlen och provar olika sätt att använda det på.
  • Lindybelindy
    Flickan och kråkan skrev 2015-01-09 11:58:12 följande:
    I den åldern pratar de flesta barn om spöken, monster etc så det är helt normalt. Det där med himlen tror jag handlar om något helt annat. Förstår hon varför man säger att någon är i himlen? Jag har aldrig sagt något sådant till våra barn - för att jag själv inte är troende och för att man får tusen andra svåra saker att försöka förklara smile2.gif . Kanske dags att prata lite livsfrågor med henne på ett enkelt sätt smile1.gif .
    Tack så mycket för att du svarade! ???? kanske är jag extra nojig för att jag är gravid. Samtidigt som detta går tankarna mycket kring just döden.. Jag ska bli tvåbarnsmamma och har min dotter som verkligen behöver mig osv ????
  • Lindybelindy
    Lindybelindy skrev 2015-01-09 12:22:46 följande:
    Tack så mycket för att du svarade! ???? kanske är jag extra nojig för att jag är gravid. Samtidigt som detta går tankarna mycket kring just döden.. Jag ska bli tvåbarnsmamma och har min dotter som verkligen behöver mig osv ????
    Oj mina symboler blev frågetecken istället. Skriver från mobilen. Skulle vara ett gult hjärta och en glad gubbe :) och tack för alla andra svar också! Känner mig lugnare :)
  • Anonym (Tina)
    Lindybelindy skrev 2015-01-09 11:14:46 följande:

Jag undrar om detta är normalt i denna ålder. Vi har en bild inramad i fönstret på min dotters pappas mamma som är död. Hon tittade en dag på bilden och vi sa att det är farmor som är i himlen. Sen brukar hon gå dit och titta på bilden ibland och säga att farmor bor i himlen. Inget konstigt med det men så för någon månad sedan har hon börjar flera gånger om dagen att säga min mamma bor i himlen så försöker jag förklara att jag ju bor med min dotters namn. Men hon bara upprepar just att jag är i himlen. Vet inte om hon fått detta ifrån Pippi som hon tittar mycket på då Pippi säger att hennes mamma är i himlen. Det är lite obehagligt. Min dotter ska få ett syskon i sommar och idag sa hon lilla bebisen är i himlen. Hon har även börjat prata mycket om spöken som finns lite överallt i vårt hem. Ibland är hon rädd och ibland bara pekar hon. Som sagt känns det lite läskigt.. Är det en perioden dom går igenom? Tacksam för svar.

Säger hon det till dig att du är i himlen eller säger hon det till andra när du inte är där? Tänker att om hon säger det om dig när du inte är hos henne så kanske begreppet "vara i himlen" för henne betyder ungefär "vara någonstans där jag inte ser personen" - så är det ju iaf med döda farmor och lillasyskonet i magen.

Sen kan barn gilla att leka med nya begrepp de inte riktigt förstår. Jag kommer t.ex. ihåg något min lillasyster sa när hon var liten. Hon fick för första gången höra begreppet "tina upp", så sa hon det några gånger och sen funderade hon ett tag innan hon sa "Kim upp!" med lite sådär stolt ton som att hon kläckt koden med uttrycket (hon kopplade alltså "Tina" med mig, hennes syster, och så kom hon på att hon kunde byta ut "Tina" mot "Kim", som är hennes brors namn)
  • Lindybelindy
    Anonym (Tina) skrev 2015-01-09 15:47:23 följande:
    Säger hon det till dig att du är i himlen eller säger hon det till andra när du inte är där? Tänker att om hon säger det om dig när du inte är hos henne så kanske begreppet "vara i himlen" för henne betyder ungefär "vara någonstans där jag inte ser personen" - så är det ju iaf med döda farmor och lillasyskonet i magen.

Sen kan barn gilla att leka med nya begrepp de inte riktigt förstår. Jag kommer t.ex. ihåg något min lillasyster sa när hon var liten. Hon fick för första gången höra begreppet "tina upp", så sa hon det några gånger och sen funderade hon ett tag innan hon sa "Kim upp!" med lite sådär stolt ton som att hon kläckt koden med uttrycket (hon kopplade alltså "Tina" med mig, hennes syster, och så kom hon på att hon kunde byta ut "Tina" mot "Kim", som är hennes brors namn)
    Hon säger det till mig. Vet inte om hon säger det när jag inte är med.. Men det är när vi är själva så kan hon utan förvarning komma och säga "mamma är i himlen" så försöker jag förklara att jag ju är där hos henne och inte i himlen men då upprepar hon om samma sak.
  • Aupendi
    Lindybelindy skrev 2015-01-09 16:18:33 följande:
    Hon säger det till mig. Vet inte om hon säger det när jag inte är med.. Men det är när vi är själva så kan hon utan förvarning komma och säga "mamma är i himlen" så försöker jag förklara att jag ju är där hos henne och inte i himlen men då upprepar hon om samma sak.
    Då hade jag direkt ställt motfrågan "vad betyder det att vara i himmelen?" Och sett vad hon syftade på, om hon hade nån tanke/förklaring.

Kanske upplevs som jobbigt att få höra som mamma att man är i himmelen, men hon verkar nog ha missförstått begreppet bara :)
Svar på tråden Snart 3åring som pratar läskigt