• Helendi

1a IVF för syskonförsök januari 2015-fler?

Hej!

Vi är vad de kallas "oförklarligt sekundärt barnlösa", vilket är mycket frustrerande och ganska vanlligt vad jag nu förstått. Utredningen vi gjorde i våras visade på bra värden för både mig (ett Amh på 3,6 och fsh runt 9) och min man. Hade varit enklare om det fanns något att peka på för bevisligen funkar inte allt som det ska.

Vår dotter är nu 3 år och vi har bara lyckats bli gravida en gång de senaste 1,5 åren och det slutade i MA i v 7 i somras.

Vi håller nu på med vår första IVF då syskonförsöken inte har utfallit så bra. Kör långa metoden och har sprayat med Synarela sen julafton. Eftersom jag inte har några direkta symptom på nedreglering så måste jag in imorgon och göra vul och ta blodprov.

Vore trevligt om min kropp samarbetade lite med mig Tungan ute.
    Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Ja du Citrona, vår dotter har nog inte riktig koll på det där med syskon. För vår del tror jag det beror på att merparten av våra vänner bara har ett barn eller är barnlösa så jag tror inte hon egentligen tänker så mycket på en lillasyster/bror. Visst kan hon emellanåt säga att hon vill ha en lillasyster, och då säger vi att det hoppas vi också på.

Jag kan känna mer irritation över vissa kommentarer man kan få av relativt okända människor om att "det är dags för syskon nu". Nu har jag varit relativt öppen med hela grejen så oftast rinner det av mig men har man en sämre dag kan jag bita av.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Många har nog ingen koll på hur svårt det kan vara att bli med barn, deras referensramar är ganska snäva. Sen kan det ju också vara så att eftersom jag har lite svårare att bli med barn så blir jag både mer irriterad på oförstående kommentarer och mer lyhörd för hur andra har det. 

Var inne på kontroll idag eftersom jag inte har haft några egentliga klimakteriesymptom på Synarelan. Ingen huvudvärk, vallningar etc. Lite mindre tålamod och kanske lite svårare att sova men det kan ju ha att göra med den situation vi är i just nu.

Fick klartecken i alla fall att börja spruta ikväll så nu känns det som om det händer något i alla fallCool. Hur går det för er andra?

Amanda 2011.11.04
  • Helendi
    Slänger in min fråga i den här tråden också:

En annan fråga till er som gjort flera IVF - hur har era protokoll sett ut om ni gjort långa med nedreglering med spray? De flesta som jag talat med fortsatte med sprayen under tiden de sprutade men det ska inte jag göra 
    Obestämd... Någon som har gjort ett liknande mitt?
    Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Mollan79 - jo, det är ju bara att lita på att läkaren har full koll. Det kanske beror på att jag är äldre eller att jag har så liten dos eller nåt sånt.

Angående om ägglossningen skulle gör att ett ev FET infaller på helgen: En av mina kompisar hade det problemet hela förra hösten, flera månader där det inte föll sig rätt. Om jag kommer så långt till ett FET så känns det skönt att min klinik har öppet på helgerna.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Lite tyst här inne - hur går det för alla?

FaithHope - en IVF kan gå från 28 000- 37 000 kr beroende på var du gör den. Och visst kan det funka, allt beror på vilka värden du har och vilken ålder Skrattande.

Själv ska jag upp till CvL imorgon för vul och blodprov - fingers xssed att kroppen samarbetar.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Citrona- vad skönt att din spruta gick bra i slutändan. Good on you! Och tack för lyckönskningarna. Tack även till dig Sandyyy!

Var upp till CvL för kontroll imorse och läkaren såg ett tiotal mindre blåsor så jag har fått ökad dos och ska upp dit igen på tisdag för mitt andra vul. Har sån tur att mitt schema gör att jag inte behöver ta ledigt . Blir nog äggplock i slutet på veckan skulle jag tro.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Citrona, nu håller jag mina tummar för att det växer till sig för dig. Var det ditt första eller andra vul?

Var själv på mitt 2a vul i tisdags och jag är tydligen synnerligt svårstartad , mina värden till trots. Dosen ökades för andra gången och nytt vul imorgon. Nu hoppas jag verkligen att det rört på sig... Har fått ägglossningssekret nu i alla fall och det får man ju av ökade östrogennivåer, så något händer i alla fall.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Isabelle - nu är du på g. Hur känns det?

Citrona - då kanske du kommer till äggplock innan mig Solig. Jag har mitt inbokat på tisdag. Nu går det säkert bättre än du tror på ditt vul imorgon ska du se. Pepp!

Dosen blev ändrad igen...från 225 till 150. Började på 125, vilket jag inte förstår varför då dosen är löjligt låg. Ökades till 175, sen 225 och nu 150 igenFörvånad.  Går på Gonal-F nu och har varit väldigt trög i starten med låga östrogennivåer.

Läkaren sa att man kan prova olika stimuleringsmedel om man vill och gör ett försök till. Puregon och Gonal-F är syntetiska fsh medan menopur och fostimon är urinderiverade. 

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Hurra Sandyyyy- grattis till plus. En sådan glad nyhet.

Citrona, hoppas att det gått bra för dig idag. Jag själv plockade ut 7 ägg så vi fåt väl se av vilken kvalité de är på torsdag då vi fått tid för återföring.

Öm i magen men mest i tarmarna eftersom jag inte ätit bröd på ett par veckor och jag tror att mina tarmar blev chockade av mackorna efter äggplocket.

Amanda 2011.11.04
Svar på tråden 1a IVF för syskonförsök januari 2015-fler?