Behöver tips och råd!! Angående matvägrande bebis
Min dotter är snart 8 månader. Jag ammar henne fullt men vid 6 månader började jag med smakportioner. Banan, potatismos med bröstmjölk, morotspuré (blev dåligt), och andra frukter. Men hon tycker nästan allt är äckligt, om jag ger henne mer än ett halvt kryddmått får hon kväljningar, blir gnällig och öppnar inte munnen mer alls. Nu senare har jag börjat försöka med gröt någon gång på dagen, gör egen mixad havregrynsgröt med paltbröd och har Ellas fruktpureer till. Hon är en temperamentfull tjej och det är inte ofta det duger att sitta still i stolen. Jag brukar lägga en klick av det hon ska få äta på hennes bricka och en egen sked så hon får leka lite själv och utforska. Jag kan slinka in en tesked MAX men sen blir hon förbannad och vill inte ha mer. Jag förstår ju att det tar tid för en del men det är lite frustrerande att hon ratar allt jag erbjuder. Jag är verkligen jättedålig på att laga mat och vet ännu mindre om barnmat och hur man lagar.
Någon som har några tips på hur jag ska fortsätta och vad jag kan börja testa att ge henne? Jag har en mixer så jag kan mixa hennes mat så den blir slät. Men kan jag börja redan nu att göra en komplett måltid med tex kyckling, potatis, morötter och mixa ihop och försöka ge henne någon tesked? Vad kan jag krydda med? Det är så svårt att få in rutiner för hon är så extremt sällan nöjd. Hon vill oftast bara bli omkringburen och lekt med. Jag blir ju så stressad också för jag läser överallt att vid 8-10 månader ska bebisen äta 2 fulla måltider om dagen. Vi är så långt ifrån det som det går. Hon visar noll intresse för någon mat, varken det jag äter eller det hon får.
Snälla ge mig alla tips ni kan ge mig!!