• isblomma21

Behöver tips och råd!! Angående matvägrande bebis

Min dotter är snart 8 månader. Jag ammar henne fullt men vid 6 månader började jag med smakportioner. Banan, potatismos med bröstmjölk, morotspuré (blev dåligt), och andra frukter. Men hon tycker nästan allt är äckligt, om jag ger henne mer än ett halvt kryddmått får hon kväljningar, blir gnällig och öppnar inte munnen mer alls. Nu senare har jag börjat försöka med gröt någon gång på dagen, gör egen mixad havregrynsgröt med paltbröd och har Ellas fruktpureer till. Hon är en temperamentfull tjej och det är inte ofta det duger att sitta still i stolen. Jag brukar lägga en klick av det hon ska få äta på hennes bricka och en egen sked så hon får leka lite själv och utforska. Jag kan slinka in en tesked MAX men sen blir hon förbannad och vill inte ha mer. Jag förstår ju att det tar tid för en del men det är lite frustrerande att hon ratar allt jag erbjuder. Jag är verkligen jättedålig på att laga mat och vet ännu mindre om barnmat och hur man lagar.

Någon som har några tips på hur jag ska fortsätta och vad jag kan börja testa att ge henne? Jag har en mixer så jag kan mixa hennes mat så den blir slät. Men kan jag börja redan nu att göra en komplett måltid med tex kyckling, potatis, morötter och mixa ihop och försöka ge henne någon tesked? Vad kan jag krydda med? Det är så svårt att få in rutiner för hon är så extremt sällan nöjd. Hon vill oftast bara bli omkringburen och lekt med. Jag blir ju så stressad också för jag läser överallt att vid 8-10 månader ska bebisen äta 2 fulla måltider om dagen. Vi är så långt ifrån det som det går. Hon visar noll intresse för någon mat, varken det jag äter eller det hon får.

Snälla ge mig alla tips ni kan ge mig!!

• Svar på tråden Behöver tips och råd!! Angående matvägrande bebis
  • Anonym2245

För oss släppte det när han fick se andra barn äta på öppna förskolan!

Jag började oxå laga massa själv han ratade eller bara åt en sked av. Köpte burkmat och testade lite olika. Det funkade bättre just då. Rätt konsistens. Någon månad fick han mest smaka olika burkmat. Han gillar kanske 60 procent av smakerna, efter de kan ja nu laga eget me samma/liknande ingredienser av de han gillar.

Vissa barn gillar inte puré. Min systerdotter hatade puré, vid tio mån fick hon plockmat. Och det gillade hon. Hoppade helt över puré mat.

Så mitt tips är att testa lite olika frukt å mat burkar å sen låta henne se andra barn äta.

Äter hon majskrok?

• isblomma21
    Anonym2245 skrev 2015-01-07 07:38:30 följande:

För oss släppte det när han fick se andra barn äta på öppna förskolan!

Jag började oxå laga massa själv han ratade eller bara åt en sked av. Köpte burkmat och testade lite olika. Det funkade bättre just då. Rätt konsistens. Någon månad fick han mest smaka olika burkmat. Han gillar kanske 60 procent av smakerna, efter de kan ja nu laga eget me samma/liknande ingredienser av de han gillar.

Vissa barn gillar inte puré. Min systerdotter hatade puré, vid tio mån fick hon plockmat. Och det gillade hon. Hoppade helt över puré mat.

Så mitt tips är att testa lite olika frukt å mat burkar å sen låta henne se andra barn äta.

Äter hon majskrok?

Tack för svar, jag ska prova det!!

Nja jag har testat ge henne majskrok ett par gånger men hon biter bara bort en stor bit och blir chockad och vet inte vad hon ska göra med biten i munnen så har fått peta ut den, är rädd att hon ska sätta i halsen också, hon hostar till och med av puré.
  • Lena

Ta det lugnt, två måltider redan vid 8-10 månader är inget att sträva efter.

Läs lite om BLW för att få alternativ

Du kan krydda med allt utom salt och honung.

Mosa din mat och ge?

• Annelie 76

Det finns böcker med recept på barnmat. En väldigt bra är "Barnmatsboken" av Moniqe Forslund. Den har allt från puréer till vanlig mat.

• isblomma21

Tack! Jag kan testa lite BLW. Och ge henne min mat också, men om det är saltat så kan jag väl inte ge? Eller gör det inget om det bara är lite?

• Lena

Är det saltat kan hon få lite. Ha annars som vana att salta på tallriken och inte när du lagar grytor och liknande så kan du ge henne det lättare

• eemmiiss

Testa HIPP Bolognese 6mån (finns 8 mån men det innehåller bitar) och fruktgröt med fruktpure!
    Rån med mycket smör på, skär dem i stavar. Ljust bröd med smör och ost.

Svar på tråden Behöver tips och råd!! Angående matvägrande bebis