• Ronga

För oss som vill äta glutenfritt

Jag har bestämt mig för att sluta äta gluten. Jag vet inte om jag är allergisk mot det, ska testa mig så fort jag kan, men oavsett så tänker jag sluta äta gluten.

Men ett stort problem uppstår för mig som är ganska ny inom detta. VAD ska jag äta? Vill inte äta bröd öht, glutenfritt eller inte. Så mackorna kan man säga hejdå till (det gör ont!). Blir förmodligen aldrig mer pizza, pasta/spaghetti, hamburgare eller bullar och kex.

Så vad rekommenderar ni för något? Vad äter ni till frukost, vad äter ni till mellanmål (förutom frukt?) och hur stillar ni hungern på kvällarna?

Tack!

Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • Svar på tråden För oss som vill äta glutenfritt
  • Ronga

Tack för ditt svar!

Produkter som innehåller gluten, står det "gluten" på förpackningen eller används något annat namn för det eller förkortning man ska ha utkik efter?

• Ronga
    BuoBä skrev 2015-01-05 02:17:23 följande:

Om du har tänkt att testa dig för glutenintolerans så ska du inte sluta med gluten innan det är gjort, för då funkar inte testet. Bara så du vet.

I know, läste det
    Tack
  • Ronga
    DickRex skrev 2015-01-05 02:21:34 följande:
    Men hallå! Du har ju dator, googla bara! ...eller titta i glutenfria hyllan/frysen i affären.
    Jag har gjort det och man nämner oftast alltid samma produkter och utesluter andra. T,ex "Dessa produkter innehåller gluten .......och massa andra".
    Sen så vill jag ha råd ifrån folk som äter glutenfritt, lite tips på goda saker man kan göra/äta. 
  • Ronga

Tackar, tackar 

• Ronga
    glutten skrev 2015-01-05 02:28:07 följande:
    Det är därför jag säger att du måste börja läsa innehållsförteckningar. Du får googla för att lära dig vad vilka ingredienser du måste se upp med. Kan tipsa om appen "Ingredienslexikon", den är användbar.
    Skall hämta den genast. Thänx Solig
  • Ronga
    Annelie 76 skrev 2015-01-05 08:12:55 följande:

Tja, jag äter mat istället för gluten. Har du sett kostcirkeln nån gång? Saker med gluten är en väldigt liten del och går hur bra som helst att hoppa över utan ersättningsprodukter.

LCHF och paleo är två kostinriktningar som är glutenfria helt enkelt för att man inte äter saker med gluten. Googla det så ser du vad du kan äta istället. Du behöver inte äta LCHF men kolla på listan över godkända livsmedel på Kostdoktorns sida för nybörjare så ser du vad du kan äta utan problem.

Tack för ditt svar.
    Ska ta en titt på kostcirkeln!
    Christabel81 skrev 2015-01-05 13:15:42 följande:

Bovetepannkakor med grädde och bär (osockrat) är bra som mellis. Bannkaka är en favorit hos min dotter: mixa en banan och ett ägg och stek som omelett. Sallader av alla slag är gott, olika grönsaker och ostar, oliver med mera. 

Tack!
  • Ronga

LCHF kan vara något för mig, men inte till 100% då jag tänker satsa på lite mer kolhydrater än vanligt (vill upp några kg).

• Ronga

Jag har nu varit glutenfri i två dagar, kanske tidigt att säga, men jag har hittills inte haft min obligatoriska magproblem när jag vaknar. Slump?

• Ronga
    glutten skrev 2015-01-06 20:46:37 följande:
    Jag märkte skillnad redan dagen efter jag slutade, så absolut inte omöjligt att det har med glutenstoppet att göra!
    Tänker avvakta i en vecka, är jag helt problemfri (som jag hittills varit) så är det en självklarhet att jag är glutenintolerant, även om jag fortfarande ska testa mig. Man kan ju aldrig vara riktigt säker.
  • Ronga
    Molle1981 skrev 2015-01-10 00:16:18 följande:
    Testa dig först. Gluten kan vara tufft även för dem som inte har utvecklat celiaki. Det kan även vara något bakomliggande som en infektion eller annan sjukdom som ligger till grund för din glutenöverkänslighet.

Så även om du får ett negativt svar på celiaki, så kan du fortfarande vara känslig mot gluten och mår du då bättre av att minska ner på gluten, så tycker jag att du ska göra det, dock kommer du förmodligen inte behöva vara lika strikt som en person med celiaki bör vara.
    Kan mycket väl vara något åt det hållet. Ska ringa VC och boka tid på måndag.
  • Ronga
    Annelie 76 skrev 2015-01-10 09:29:27 följande:
    Du måste äta gluten när du testar dig annars kommer testet visa att du är frisk. Glutenintolerans är en sjukdom som bara ger symptom när man äter det, så fort man slutar försvinner symptomen vilket du märkt.
    Yes, jag vet  
    Tack!
    Cemina skrev 2015-01-10 14:59:46 följande:

Tänk på att om du börjar utesluta gluten ur din kost innan du gjort provet så ökar risken för att resultatet är felaktigt.

Jag slutade äta gluten för ett år sen, mina magproblem är helt borta. Har råkat få i mig det av misstag några gånger och då har jag reagerat kraftigare än när jag åt det regelbundet.

Det kan vara lite klurigt innan man är van att tänka glutenfritt, men man vänjer sig snabbt.

Du nämnde att du vill äta mer kolhydrater än LCHF, då kan du ju fortsätta äta ris och potatis som vanligt, även mycket grönsaker och frukt! Jag gillar inte heller riktigt de glutenfria produkterna då det är så mycket konstiga ingredienser i dem, men jag har hittat ekologisk bovetepasta som bara innehåller bovete, funkar riktigt bra!

Till bakning kan du göra en egen mjölmix, har inte receptet nu men om du googlar lite går det säkert att hitta. :) Jag gjorde sockerkaka på det en gång och det smakade minst lika gott som "vanlig" sockerkaka.

www.56kilo.se (måttlig lchf) och www.nillaskitchen.com är två riktigt bra receptbloggar för inspiration.

Tackar!
  • Ronga
    Annelie 76 skrev 2015-01-10 16:05:06 följande:

Det finns bönpasta och nudlar gjorda på konjakrot som är gluten och nästan kolhydratfria. Risnudlar och glasnudlar är också glutenfria. Risnudlar funkar jättebra som ersättning för spagetti eller tagliatelle.

Tack för tipset!
    Tänkte handla idag, så det är något att hålla utkik efter ;)
  • Ronga

Köpte glutenfritt bröd igår. Tonfisk, rödlök, majonäs i en röra som pålägg..super!

Svar på tråden För oss som vill äta glutenfritt