• Ronga

För oss som vill äta glutenfritt

Jag har bestämt mig för att sluta äta gluten. Jag vet inte om jag är allergisk mot det, ska testa mig så fort jag kan, men oavsett så tänker jag sluta äta gluten.

Men ett stort problem uppstår för mig som är ganska ny inom detta. VAD ska jag äta? Vill inte äta bröd öht, glutenfritt eller inte. Så mackorna kan man säga hejdå till (det gör ont!). Blir förmodligen aldrig mer pizza, pasta/spaghetti, hamburgare eller bullar och kex.

Så vad rekommenderar ni för något? Vad äter ni till frukost, vad äter ni till mellanmål (förutom frukt?) och hur stillar ni hungern på kvällarna?

Tack!

Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • Svar på tråden För oss som vill äta glutenfritt
  • glutten

Jag äter glutenfritt bröd (bakar själv på Finax mix som är baserat på majsstärkelse), glutenfri pasta osv. Vet inte varför du inte vill äta bröd men det är mitt svar iaf. Den största förändringen jag gjort är egentligen att jag inte längre äter alls lika mycket bullar osv (vilket jag sörjer, älskar bullar och kakor... men orkar inte baka själv då det ändå inte blir lika gott som vanliga grejer).

Tänk på att läsa innehållsförteckningar väldigt noga i fortsättningen; gluten finns i en massa grejer man kanske inte tänker kan innehålla det.

• Ronga

Tack för ditt svar!

Produkter som innehåller gluten, står det "gluten" på förpackningen eller används något annat namn för det eller förkortning man ska ha utkik efter?

• BuoBä

Om du har tänkt att testa dig för glutenintolerans så ska du inte sluta med gluten innan det är gjort, för då funkar inte testet. Bara så du vet.

• Ronga
    BuoBä skrev 2015-01-05 02:17:23 följande:

Om du har tänkt att testa dig för glutenintolerans så ska du inte sluta med gluten innan det är gjort, för då funkar inte testet. Bara så du vet.

I know, läste det
    Tack
  • DickRex
    Ronga skrev 2015-01-05 02:03:39 följande:

Jag har bestämt mig för att sluta äta gluten. Jag vet inte om jag är allergisk mot det, ska testa mig så fort jag kan, men oavsett så tänker jag sluta äta gluten.

Men ett stort problem uppstår för mig som är ganska ny inom detta. VAD ska jag äta? Vill inte äta bröd öht, glutenfritt eller inte. Så mackorna kan man säga hejdå till (det gör ont!). Blir förmodligen aldrig mer pizza, pasta/spaghetti, hamburgare eller bullar och kex.

Så vad rekommenderar ni för något? Vad äter ni till frukost, vad äter ni till mellanmål (förutom frukt?) och hur stillar ni hungern på kvällarna?

Tack!

Men hallå! Du har ju dator, googla bara! ...eller titta i glutenfria hyllan/frysen i affären.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Ronga
    DickRex skrev 2015-01-05 02:21:34 följande:
    Men hallå! Du har ju dator, googla bara! ...eller titta i glutenfria hyllan/frysen i affären.
    Jag har gjort det och man nämner oftast alltid samma produkter och utesluter andra. T,ex "Dessa produkter innehåller gluten .......och massa andra".
    Sen så vill jag ha råd ifrån folk som äter glutenfritt, lite tips på goda saker man kan göra/äta. 
  • glutten
    Ronga skrev 2015-01-05 02:17:14 följande:

Tack för ditt svar!

Produkter som innehåller gluten, står det "gluten" på förpackningen eller används något annat namn för det eller förkortning man ska ha utkik efter?

Googla. Det finns massor av info på nätet. Men kort sagt: för det mesta står det INTE "gluten" i innehållsförteckningen, då gluten inte är en ingrediens. Det står vete, korn, råg, "stärkelse" (ospecificerat) osv. Man får alltså vara lite detektiv själv. Kolla in glutenfria hyllan i din mataffär dock!
  • Ronga

Tackar, tackar 

• glutten
    Ronga skrev 2015-01-05 02:23:42 följande:
    Jag har gjort det och man nämner oftast alltid samma produkter och utesluter andra. T,ex "Dessa produkter innehåller gluten .......och massa andra".
    Sen så vill jag ha råd ifrån folk som äter glutenfritt, lite tips på goda saker man kan göra/äta. 
    Det är därför jag säger att du måste börja läsa innehållsförteckningar. Du får googla för att lära dig vad vilka ingredienser du måste se upp med. Kan tipsa om appen "Ingredienslexikon", den är användbar.
  • Ronga
    glutten skrev 2015-01-05 02:28:07 följande:
    Det är därför jag säger att du måste börja läsa innehållsförteckningar. Du får googla för att lära dig vad vilka ingredienser du måste se upp med. Kan tipsa om appen "Ingredienslexikon", den är användbar.
    Skall hämta den genast. Thänx Solig
Svar på tråden För oss som vill äta glutenfritt