• glutten

För oss som vill äta glutenfritt

Jag äter glutenfritt bröd (bakar själv på Finax mix som är baserat på majsstärkelse), glutenfri pasta osv. Vet inte varför du inte vill äta bröd men det är mitt svar iaf. Den största förändringen jag gjort är egentligen att jag inte längre äter alls lika mycket bullar osv (vilket jag sörjer, älskar bullar och kakor... men orkar inte baka själv då det ändå inte blir lika gott som vanliga grejer).

Tänk på att läsa innehållsförteckningar väldigt noga i fortsättningen; gluten finns i en massa grejer man kanske inte tänker kan innehålla det.

• glutten
    Ronga skrev 2015-01-05 02:17:14 följande:

Tack för ditt svar!

Produkter som innehåller gluten, står det "gluten" på förpackningen eller används något annat namn för det eller förkortning man ska ha utkik efter?

Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
    Googla. Det finns massor av info på nätet. Men kort sagt: för det mesta står det INTE "gluten" i innehållsförteckningen, då gluten inte är en ingrediens. Det står vete, korn, råg, "stärkelse" (ospecificerat) osv. Man får alltså vara lite detektiv själv. Kolla in glutenfria hyllan i din mataffär dock!
  • glutten
    Ronga skrev 2015-01-05 02:23:42 följande:
    Jag har gjort det och man nämner oftast alltid samma produkter och utesluter andra. T,ex "Dessa produkter innehåller gluten .......och massa andra".
    Sen så vill jag ha råd ifrån folk som äter glutenfritt, lite tips på goda saker man kan göra/äta. 
    Det är därför jag säger att du måste börja läsa innehållsförteckningar. Du får googla för att lära dig vad vilka ingredienser du måste se upp med. Kan tipsa om appen "Ingredienslexikon", den är användbar.
  • glutten
    Ronga skrev 2015-01-06 15:47:52 följande:

Jag har nu varit glutenfri i två dagar, kanske tidigt att säga, men jag har hittills inte haft min obligatoriska magproblem när jag vaknar. Slump?

Jag märkte skillnad redan dagen efter jag slutade, så absolut inte omöjligt att det har med glutenstoppet att göra!
  • glutten
    Ronga skrev 2015-01-06 23:25:58 följande:
    Tänker avvakta i en vecka, är jag helt problemfri (som jag hittills varit) så är det en självklarhet att jag är glutenintolerant, även om jag fortfarande ska testa mig. Man kan ju aldrig vara riktigt säker.
    Jag har inte gjort "stora" testet, dvs tunntarmsbiopsi, men fick utslag för gluten på ett blodprov för ett par år sen. Har inte orkat gå vidare med det - jag mår mkt bättre utan gluten, så jag äter det inte.
Svar på tråden För oss som vill äta glutenfritt