Inlägg från: Anonym (Vännen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vännen)

Berätta för en barnlös kompis att jag är gravid?

Jag plussade äntligen för några dagar sedan och det är ett plus som jag har kämpat länge för, 2 år har det tagit oss. Givetvis är jag oerhört lycklig men nu funderar jag på hur jag ska berätta detta för mina kompisar och då framförallt en kompis som är barnlös precis som jag.

Vi har genom åren snuddat vid ämnet barnlöshet men hon har inte gett tydliga indikationer på att hon och hennes partner verkligen försöker. Jag har varit öppen med att vi kämpar och frustrationen över att det ska vara så svårt för vissa men lätt för andra. Hon har inte i dessa lägen sagt något bekräftande utan mest hållit med på ett allmänt plan.

Däremot minns jag tydligt en episod tydligt och som nu gör mig fundersam. När vår gemensamma vän inför samlad kompisskara berättade att hon var gravid så försvann all färg från min barnlöse väns ansikte och det tog en stund innan hon återhämtade sig.

Så nu är frågan, ska jag ringa min barnlöse vän i förväg och berätta om min graviditet för att ge henne en chans att vara förberedd eller ska hon få veta samtidigt som de andra?

I och min graviditet så blir hon den ende kvar som inte har barn, vi är alla över 35 år.

• Svar på tråden Berätta för en barnlös kompis att jag är gravid?
  • Anonym (Vännen)

Tack för kloka tankar från er alla. Jag läser era svar och har nu beslutat mig för att ta det enskilt med mina kompisar, just för att inte särskilja ut min barnlöse vän.

Givetvis hade jag helst av allt önskat att berätta det som en överraskning inför samlad grupp för att få se allas reaktioner men just med tanke på situationen så är min väns mående mer värt än att jag ska få en upplevelse som jag bara har en föreställning om. Jag får helt enkelt överraska flera gånger om :)

Som någon skrev ska jag börja med min barnlöse vän först, just för att eliminera risken att hon får höra det på omvägar.

Tack än en gång för värdefull input i en känslig situation!

Svar på tråden Berätta för en barnlös kompis att jag är gravid?