• Rädisan26

Letrozolbehandling, resultat?

Hej!

Jag fick för ett halvår sedan reda på att jag har en lättare PCO. Jag är normalviktig och började i december med LCHF i försök att öka chanserna. Jag har ätit 5kurer med pergotime där jag 4 av 5 gånger fått ägglossning, senaste gången med Pregnyl som komplement. I december gjorde jag en äggledarspolning där allt såg bra ut. Hade då på dag 12 en äggblåsa på 16mm och en på 22mm så jag har haft god effekt av pergotimen men ändå inte blivit gravid. Spermatestet visar toppenspermier.

Så till saken, är nu inne på första kuren med Letrozol istället och är nyfiken på hur det har gått för er som använt Letrozol? Är det någon som använder det nu?

• Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?
  • Alltidväntarmanpånåt

Vi ska göra vårt 21:a försök denna månad. 4:e försöket med Letrozole. De andra tre månaderna m Letrozole har jag sprungit fram o tillbaka till Ferterlitetscentrum och gjort ultraljud för att följa tillväxten av äggblåsan. Den här gången meddelade jag dem inte utan tog hormonerna på samma sätt som innan. De där ultraljuden har ju liksom inte tillfört nåt direkt utan bara bekräftat att jag känner min kropp väldigt bra. (Dessutom finns det väldigt mkt annat roligt att göra för 3000 kr i månaden...) Men visst börjar man tappa hoppet.. Fattar inte varför det inte tar sig?! Tror jag hoppar över nästa månad så får kroppen vila lite från Letrozole. Hm...räknar tydligen redan ut denna månad och då har ändå inte äl varit än.. Kanske borde jobba lite m positiv inställning. Man vill ju inget hellre än att bli gravid och få ett friskt litet barn. I år verkar det ju dessutom vara värsta babyboomen.. Kan inte bara den där boomen få träffa oss alla!!!

eagel87: 14 försök totalt eller 14 försök m Letrozole? Om det är m Letrozole, har du haft någon pausmånad eller är det 14 Letrozole-försök på raken?

• eagle87
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-06-12 21:25:45 följande:

Vi ska göra vårt 21:a försök denna månad. 4:e försöket med Letrozole. De andra tre månaderna m Letrozole har jag sprungit fram o tillbaka till Ferterlitetscentrum och gjort ultraljud för att följa tillväxten av äggblåsan. Den här gången meddelade jag dem inte utan tog hormonerna på samma sätt som innan. De där ultraljuden har ju liksom inte tillfört nåt direkt utan bara bekräftat att jag känner min kropp väldigt bra. (Dessutom finns det väldigt mkt annat roligt att göra för 3000 kr i månaden...) Men visst börjar man tappa hoppet.. Fattar inte varför det inte tar sig?! Tror jag hoppar över nästa månad så får kroppen vila lite från Letrozole. Hm...räknar tydligen redan ut denna månad och då har ändå inte äl varit än.. Kanske borde jobba lite m positiv inställning. Man vill ju inget hellre än att bli gravid och få ett friskt litet barn. I år verkar det ju dessutom vara värsta babyboomen.. Kan inte bara den där boomen få träffa oss alla!!!

eagel87: 14 försök totalt eller 14 försök m Letrozole? Om det är m Letrozole, har du haft någon pausmånad eller är det 14 Letrozole-försök på raken?

Hej... Har du egen ägglossning utan letrozol?

Går ni privat?

Nej har tagit 3 kurer letrozol. Så försökt 10 månader naturligt och 3 med letrozol.
  • Alltidväntarmanpånåt
    eagle87 skrev 2015-06-13 00:06:59 följande:

Hej... Har du egen ägglossning utan letrozol?

Går ni privat?

Nej har tagit 3 kurer letrozol. Så försökt 10 månader naturligt och 3 med letrozol.

Ja, jag har egen ägglossning men långa cyklar (runt 35 dagar och har alltid haft det mer el mindre) och då tyckte min läkare att vi kan testa att bättra på min äl med hjälp av Pergotime som inte funkade alls och sen nu för ett par månader sedan fick jag testa Letrozole istället. Visst hjälpte det så jag fick kortare cyklar. Fick även 14 dagar mellan äl och mens istället för 12. Vet inte om det har så stor betydelse. Skönt iaf att det inte tar så lång tid till nästa försök när ett har misslyckats tycker vi..

Vi går privat ja. Vårt första barn kom till på första försöket så denna långa väntan var inte riktigt vad vi tänkt oss... När vi sökte hjälp efter nästan 1 års försök sa man att eftersom vi redan har ett barn så prioriteras inte vi och det kan jag ju förstå så då vände vi oss till Fertilitetscentrum istället. Gjorde en utredning där som visade tendens till pco i form av att jag har väldigt mkt äggblåsor men annars ingenting.

Kanske har du redan skrivit innan men hur ser din/er resa ut? Varför fick du Letrozole? Har du restat Pergotime el nåt annat oxå?
  • eagle87
    Alltidväntarmanpånåt skrev 2015-06-13 14:40:49 följande:
    Ja, jag har egen ägglossning men långa cyklar (runt 35 dagar och har alltid haft det mer el mindre) och då tyckte min läkare att vi kan testa att bättra på min äl med hjälp av Pergotime som inte funkade alls och sen nu för ett par månader sedan fick jag testa Letrozole istället. Visst hjälpte det så jag fick kortare cyklar. Fick även 14 dagar mellan äl och mens istället för 12. Vet inte om det har så stor betydelse. Skönt iaf att det inte tar så lång tid till nästa försök när ett har misslyckats tycker vi..

Vi går privat ja. Vårt första barn kom till på första försöket så denna långa väntan var inte riktigt vad vi tänkt oss... När vi sökte hjälp efter nästan 1 års försök sa man att eftersom vi redan har ett barn så prioriteras inte vi och det kan jag ju förstå så då vände vi oss till Fertilitetscentrum istället. Gjorde en utredning där som visade tendens till pco i form av att jag har väldigt mkt äggblåsor men annars ingenting.

Kanske har du redan skrivit innan men hur ser din/er resa ut? Varför fick du Letrozole? Har du restat Pergotime el nåt annat oxå?
    Hej ok då förstår jag. Vad skönt att ni iaf redan har ett barn.

Jag har som sagt pco men regelbunden mens O inga eg symptom bara pco äggstockar. Kanske lite hårig.

Vi gifte oss oktober 2013 O har haft oskyddat sex sen dess. De första 6 mån brydde vi oss inte om att pricka in äl. Så började väll försöka mer seriöst april 2014. Ja gick sedan upp i. Vikt i juni O de påverka min äl så den försvann ända tills nov. Sen nov har jag haft regelbunden äl, jag tempar så ser precis när jag haft äl. Så vi har nu gjort 7 seriösa försök sen nov varav 3 var letrozol. Utan letrozol ägglossar jag dag 17-19 med letrozol dag 15-17!så skiljer inte så mkt. Startade utredning här i England och gjort spolning kollat spermier progestron fsh. Allt ser bra ut så deras råd är bara att fortsätta försöka. Man får inte gratis ivf här förräns 36 försök. Privat kostar runt 40 tusen. Man kan få göra privat gratis om man donerar ägg men min man vill inte göra ivf förräns nästa år då han tror vi kan lyckas på egen hand.
  • Alltidväntarmanpånåt

Ja jag är väldigt glad för vårt barn. Det är lyckan i mitt liv, såklart. Men det är konstigt... När man inte har något barn är ju längtan enorm och det enda man vill är att få det där lilla barnet i sin famn. Hade aldrig kunnat föreställa mig att längtan efter ett syskon kunde vara så enormt. Man har ju redan fått ett barn och skulle kunna nöja sig där. Vara tacksam och nöjd helt enkelt. Men det är just det. Man vet exakt vad det är man går miste om, om och om och om igen, så för min del är längtan ännustörre nu. Vårt första barn blev visserligen till på en gång men av olika anledningar så fick vi vänta ett 8 mån från att vi bestämde oss till att vi verkligen kunde sätta igång och försöka så längtan hann verkligen suga tag i oss då med. Och alla människors jobbiga tjat... Först är det "vill inte ni ha barn..." och ganska snabbt därefter kommer det "vill ni inte ha fler barn..." Suck!!!!

Jag håller tummarna för att juni blir månaden då vi alla blir gravida. Statistiskt sätt så är ju det månaden då flest barn blir till och mars månaden då flest barn föds, så någon i tråden borde ju bli gravid. Sen betyder ju inte denna statistik alls att det på nåt sätt är lättare att bli gravid i juni men ändå... Juni är en bra månad. Jag känner det:)

Lycka till allihopa som läser!!'

• MissBeesly

Tänkte jag skulle uppdatera för att sända lite hopp till alla som kämpar. Plussade ju för någon månad sen men har varit osäker på om allt verkligen är ok eftersom jag haft så få gravidsymtom. Idag var vi på VUL och fick se en sprattlande krabat i v 8+6! Känns fantastiskt. Vi försökte i 16 månader och det lyckades på 4:e letrozolförsöket. Skickar all lycka till er!

• Sandra_84

Jag är i slutet av min femte omgång med Letrozole, ser väldigt mörkt ut även denna gång. ???? Har en omgång kvar med tabletterna innan vi måste gå vidare med IVF.

• Lectin
    Sandra_84 skrev 2015-06-23 15:10:20 följande:

Jag är i slutet av min femte omgång med Letrozole, ser väldigt mörkt ut även denna gång. ???? Har en omgång kvar med tabletterna innan vi måste gå vidare med IVF.

Frustrerande... varför ser det mörkt ut? Har du menskänningar? Jag väntar på bim i min tredje letrozolcykel (och en pergotime före det) och hoppas så mycket att hela jag är skengravid! en hel del symtom kommer såklart från ovitrelle-sprutan också men hoppas och tror gör jag ändå.
  • Sandra_84
    Lectin skrev 2015-06-23 15:27:54 följande:
    Frustrerande... smile4.gif varför ser det mörkt ut? Har du menskänningar? Jag väntar på bim i min tredje letrozolcykel (och en pergotime före det) och hoppas så mycket att hela jag är skengravid! en hel del symtom kommer såklart från ovitrelle-sprutan också men hoppas och tror gör jag ändå.
    Det ser mörkt ut pga negativt test idag, har BIM på fredag tror jag. Har testat nån omgång förut och när det var negativt 3 dagar innan så var det tyvärr så. Jag bara väntar tills mensen kommer nu. Suck. Så ja, allt är så j*vla frustrerande! Hoppas att det blir bättre utgång för dig!
  • Lectin
    Sandra_84 skrev 2015-06-23 17:14:33 följande:

Det ser mörkt ut pga negativt test idag, har BIM på fredag tror jag. Har testat nån omgång förut och när det var negativt 3 dagar innan så var det tyvärr så. Jag bara väntar tills mensen kommer nu. Suck. Så ja, allt är så j*vla frustrerande! Hoppas att det blir bättre utgång för dig!

Åhå. Förstår. Men du, jag tänker hålla en tumme för dig ändå. Det kaaaaan ju ha varit för tidigt bara.
Svar på tråden Letrozolbehandling, resultat?