• aug14

Virgin gut theory och smaksensationer

Jag bor i ett land där det rekommenderas att man inte ger något annat än bröstmjölk/ersättning de första 6 månaderna (fast vad folk gör är ju en annan femma). I Sverige "får" man ju ge kryddmåttsstora smakprov från 4 månader. Båda ländernas rekommendationer borde ju vara baserade på samma WHO-studier, så därför blir jag förvirrad, och jag är en sån som gärna vill veta varför det rekommenderas att man gör på ett visst sätt.

När jag läser de svenska rekommendationerna får jag intrycket att man ska vara försiktig med mat efter 4 månader, men före 6 månader för att mjölken är den bästa näringen för en bebis i den åldern och inte för att maten är farlig i sig. Här rekommenderas det som sagt att man inte ger någonting annat alls förrän vid 6 månader och jag försöker klura ut om det bara beror på att rekommendationerna här är mer svartvita (för det är de - ingen samsovning under 1 års ålder, t ex.) eller om det finns faktorer som svenska myndigheter har valt att inte ta hänsyn till.

Den enda kandidaten jag har hittat är den sk. "virgin gut theory" som jag uppfattar handlar om att helammade barn har en viss tarmflora som skyddar mot allergier, men efter en enda matning med något annat (även ersättning) ändras tarmfloran.

Därför undrar jag: OM virgin gut theory stämmer, skulle vår bebis tarmflora ändras om vi skulle ge ett kryddmåttsstort smakprov då och då? Jag tänker själv att mängden mat är så liten att den knappt når mag- och tarmsystemet, men jag är ingen mikrobiolog och har ingen koll på vilka mängder som krävs. Jag valde att lägga tråden i amningskategorin eftersom virgin gut handlar just om att exklusiv amning är det optimala för barn under 6 månader och hoppas att det finns någon kunnig här. Tacksam för svar Glad 

• Svar på tråden Virgin gut theory och smaksensationer
  • Dasha
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-31 19:50:22 följande:
    Fast det var en högst personlig åsikt från din bvc-sköterska. Det finns inga som helst rekommendationen i den riktningen så tidigt....alls.
    jasså.... de hotade mig med intravenös matning när min 8-månaders åt väldigt lite annan mat, ville bara ammas.

trots att blodprov visade ingen järnbrist.

trots att vi gav henne extra kalktabletter.

trots att bebisen var superpigg.

och det var inte bm då, utan dietisten ditt vi fick remiss från bm.
  • Flickan och kråkan
    aug14 skrev 2014-12-31 13:59:38 följande:

Oj, hade gett upp om svar och så har jag fått 4 bra svar! 

Det här är mitt första barn och jag hoppas kunna amma länge. Minst 18 månader hoppas jag på. Jag ser inget behov av att ens introducera smaksensationer i dagsläget, men vill gärna ha koll på läget så jag vet hur nojig jag behöver vara över att t ex. släktingar låter honom slicka på någonting när jag lämnar rummet. Jag ses som lite av en extremsportare som "fortfarande" helammar (min son är 4 månader) och några av min sambos släktingar tycker att vi svälter honom eftersom "han växer och bröstmjölk räcker inte då. Ge honom i alla fall en flaska om ni vägrar ge honom riktig mat!". Hur han lyckas se ut som en sumobrottare när han aldrig har fått något annat än bröstmjölk om den ger otillräcklig näring vet jag inte. 

Jag hade tänkt börja med glutenintroduktion runt 5 månader. Vet att åldern egentligen inte spelar någon roll, men jag tänker att det skulle vara synd om vi väntar till 6 månader och han då verkligen behöver annan mat (för vissa bebisar är ju hungrigare än andra) och jag då tvingas välja mellan att fortsätta helamma när han vill ha mer och att inte introducera gluten under helamning. Låter det vettigt?

Och det är väl inte bröstmjölken som förlorar näring efter 6 månader utan bebisens medfödda järndepåer m.m. som börjar sina som gör att man ska introducera mat senast då? 

Kan inte riktigt fråga bvc-sköterskorna här eftersom det här med glutenintroduktion inte är etablerat här och de inte är så kunniga när det gäller amning i allmänhet.

Jag tycker du ska ta det hela med ro och se vad det är för en liten individ du har. Barn är olika . Mitt andra barn hade inget som helst mat intresse vid halvåret. Inte vid 7 månader heller. Först vid 8,5 månad vaknade intresset. Han ämnade uteslutande tills dess. Vi erbjöd och så, men nej, ville inte alla. Vår barnläkare sa att det var helt problemfritt. Han växte fint och hon sa att barn äter när de är redo. Och det stämde fint. När intresset väl fann sig så gick det fort. Han åt aldrig pureer utan åt plockmat direkt och åt allt själv. Vi fick aldrig mata. Slutade Anna helt vid 13 månader. Yngsta var jätteintresserad redan innan halvåret. Men det höll sig på provslicks-mängd rätt länge. Något helt mål av annan mat åt han inte förrän han var 10-11 månader. Runt året vände det totalt. Började äta som en häst. Allt. Han är 1,5 år nu och äter mer än sina storebröder som är 5,5 respektive 7. Han älskar allt. Grönsaker, fisk, kött, soppa, frukt. Nämner man mat i någon form så säger han "Mmmmm!" . Slutade amma vid 15 månader, men då hade vi enbart mysammat på kvällen rätt lång tid. Första barnet var någonstans mitt emellan. Vi gjorde mycket fel med honom känner jag. Pushade för mycket, lyssnade för mycket på "goda" råd om hur barn "ska" äta. Det bästa, har jag lärt mig av erfarenhet, är att ta det lugnt och framför allt följa och lyssna på det egna barnet. Barnets eget intresse och vilja att äta är en mycket god riktstolpe .
  • Flickan och kråkan
    Dasha skrev 2014-12-31 19:54:40 följande:

jasså.... de hotade mig med intravenös matning när min 8-månaders åt väldigt lite annan mat, ville bara ammas.

trots att blodprov visade ingen järnbrist.

trots att vi gav henne extra kalktabletter.

trots att bebisen var superpigg.

och det var inte bm då, utan dietisten ditt vi fick remiss från bm.

Men jösses. Vad förskräckligt! Var var detta? Min andra son ammade uteslutande tills han passerat 8 månader. Det var inga som helst problem enligt såväl vår bvc-sköyerska som vår barnläkare. Och det var det inte heller. Han mådde finfint precis som ditt barn uppenbarligen gjorde. Började äta när han var mogen och redo. Blir ledsen av att höra dina erfarenheter.
  • Annelie 76

Ingen som läst tidningen i höstas när det kom en forskningsrapport om att amning INTE skyddar mot glutenintolerans? Har man risk att få det spelar amningen ingen roll och inte heller när det introduceras...

Läste i en intressant bok att allergierna ökat samtidigt som amning blivit vanligare vilket tyder på att amning inte skyddar mot några allergier alls... Amma är bra men inte magiskt. Antikropparna mjölken innehåller skyddar mot infektioner men inget annat.

• Flickan och kråkan
    Annelie 76 skrev 2014-12-31 20:28:14 följande:

Ingen som läst tidningen i höstas när det kom en forskningsrapport om att amning INTE skyddar mot glutenintolerans? Har man risk att få det spelar amningen ingen roll och inte heller när det introduceras...

Läste i en intressant bok att allergierna ökat samtidigt som amning blivit vanligare vilket tyder på att amning inte skyddar mot några allergier alls... Amma är bra men inte magiskt. Antikropparna mjölken innehåller skyddar mot infektioner men inget annat.

Att det inte skyddar mot allergier generellt det vet jag. Just gluten trodde jag man var rätt säker på. Hur som ammar jag av en massa skäl och oavsett så duger bröstmjölk och/eller ersättning bra mycket längre än halvåret så matintroduktion ska inte forceras .
  • Dasha

1177 säger:

Måltidsordning vid ungefär 7 månader

Man kan börja ge annat än bröstmjölk eller ersättning vid flera måltider, till exempel kan man på morgonen eller eftermiddagen ge gröt och fruktpuré eller välling. Man kan också ge mjuk vitt bröd och äggrätter. Till den måltid då man ger vanlig mat kan barnet dricka vatten, men man kan också fortsätta att ge bröstmjölk eller ersättning före eller efter måltiden. Resten av måltiderna kan man fortsätta att amma eller ge modersmjölksersättning.

Så här kan en dag se ut när barnet äter större portioner, vid ungefär sju månader, med exempel på vad barnet kan äta:

Morgon: Bröstmjölk eller modersmjölksersättning.
    Förmiddag: Bröstmjölk eller modersmjölksersättning.
    Lunch: Potatis, grönsaker, fisk, lite frukt till efterrätt. Vatten att dricka. Eventuellt bröstmjölk eller modersmjölksersättning.
    Eftermiddag: Gröt, frukt- eller bärpuré. Eventuellt bröstmjölk eller modersmjölksersättning.
    Middag: Bröstmjölk eller modersmjölksersättning, eventuellt gröt eller välling.
    Kväll: Bröstmjölk eller modersmjölksersättning.
  • Dasha
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-31 20:05:45 följande:
    Men jösses. Vad förskräckligt! Var var detta? Min andra son ammade uteslutande tills han passerat 8 månader. Det var inga som helst problem enligt såväl vår bvc-sköyerska som vår barnläkare. Och det var det inte heller. Han mådde finfint precis som ditt barn uppenbarligen gjorde. Började äta när han var mogen och redo. Blir ledsen av att höra dina erfarenheter.
    det var i gbg, dottern började gå ner i vikt, gick ner 2 kurvor, fast jag hade massa mjölk. då fick jag nog och slutade amma när hon var ett år.

det hjälpte faktiskt inte, och matintresse vaknade aldrig. nu är hon en supersmall, superpigg och super-matkinkig 5åring. hon har ignorerad hela nyårssupen och även efterrätten, men fyrverkerierna kl. 24.00 tänker hon inte missa! Cool

nu  har jag en bebis som fyller 4 månader om en vecka, då tänker jag börja med smakprover, vi får se om han blir mera matglad.

dina barn vägde nog som de skulle, annars skulle du blivit lika terroriserad som jag.
  • Flickan och kråkan
    Dasha skrev 2014-12-31 23:20:21 följande:
    det var i gbg, dottern började gå ner i vikt, gick ner 2 kurvor, fast jag hade massa mjölk. då fick jag nog och slutade amma när hon var ett år.

det hjälpte faktiskt inte, och matintresse vaknade aldrig. nu är hon en supersmall, superpigg och super-matkinkig 5åring. hon har ignorerad hela nyårssupen och även efterrätten, men fyrverkerierna kl. 24.00 tänker hon inte missa! Cool

nu  har jag en bebis som fyller 4 månader om en vecka, då tänker jag börja med smakprover, vi får se om han blir mera matglad.

dina barn vägde nog som de skulle, annars skulle du blivit lika terroriserad som jag.
    Alla mina barn dippade rejält viktmässigt i den åldern, som helammade barn vanligtvis gör. med första barnet så tjatade bvc en del om vikten och vi lyssnade på det och pushade matintroduktionen. Han är det barn som minskade i vikt mest och som har vägt minst hela tiden och som vi har haft matstrul med generellt. Hade nog helt enkelt tur med vettig barnläkare med andra barnet som hade sent matintresse. 
Svar på tråden Virgin gut theory och smaksensationer