Inlägg från: aug14 |Visa alla inlägg
  • aug14

Virgin gut theory och smaksensationer

Jag bor i ett land där det rekommenderas att man inte ger något annat än bröstmjölk/ersättning de första 6 månaderna (fast vad folk gör är ju en annan femma). I Sverige "får" man ju ge kryddmåttsstora smakprov från 4 månader. Båda ländernas rekommendationer borde ju vara baserade på samma WHO-studier, så därför blir jag förvirrad, och jag är en sån som gärna vill veta varför det rekommenderas att man gör på ett visst sätt.

När jag läser de svenska rekommendationerna får jag intrycket att man ska vara försiktig med mat efter 4 månader, men före 6 månader för att mjölken är den bästa näringen för en bebis i den åldern och inte för att maten är farlig i sig. Här rekommenderas det som sagt att man inte ger någonting annat alls förrän vid 6 månader och jag försöker klura ut om det bara beror på att rekommendationerna här är mer svartvita (för det är de - ingen samsovning under 1 års ålder, t ex.) eller om det finns faktorer som svenska myndigheter har valt att inte ta hänsyn till.

Den enda kandidaten jag har hittat är den sk. "virgin gut theory" som jag uppfattar handlar om att helammade barn har en viss tarmflora som skyddar mot allergier, men efter en enda matning med något annat (även ersättning) ändras tarmfloran.

Därför undrar jag: OM virgin gut theory stämmer, skulle vår bebis tarmflora ändras om vi skulle ge ett kryddmåttsstort smakprov då och då? Jag tänker själv att mängden mat är så liten att den knappt når mag- och tarmsystemet, men jag är ingen mikrobiolog och har ingen koll på vilka mängder som krävs. Jag valde att lägga tråden i amningskategorin eftersom virgin gut handlar just om att exklusiv amning är det optimala för barn under 6 månader och hoppas att det finns någon kunnig här. Tacksam för svar Glad 

• Svar på tråden Virgin gut theory och smaksensationer
  • aug14

Oj, hade gett upp om svar och så har jag fått 4 bra svar! Glad

Det här är mitt första barn och jag hoppas kunna amma länge. Minst 18 månader hoppas jag på. Jag ser inget behov av att ens introducera smaksensationer i dagsläget, men vill gärna ha koll på läget så jag vet hur nojig jag behöver vara över att t ex. släktingar låter honom slicka på någonting när jag lämnar rummet. Jag ses som lite av en extremsportare som "fortfarande" helammar (min son är 4 månader) och några av min sambos släktingar tycker att vi svälter honom eftersom "han växer och bröstmjölk räcker inte då. Ge honom i alla fall en flaska om ni vägrar ge honom riktig mat!". Hur han lyckas se ut som en sumobrottare när han aldrig har fått något annat än bröstmjölk om den ger otillräcklig näring vet jag inte. Flört

Jag hade tänkt börja med glutenintroduktion runt 5 månader. Vet att åldern egentligen inte spelar någon roll, men jag tänker att det skulle vara synd om vi väntar till 6 månader och han då verkligen behöver annan mat (för vissa bebisar är ju hungrigare än andra) och jag då tvingas välja mellan att fortsätta helamma när han vill ha mer och att inte introducera gluten under helamning. Låter det vettigt?

Och det är väl inte bröstmjölken som förlorar näring efter 6 månader utan bebisens medfödda järndepåer m.m. som börjar sina som gör att man ska introducera mat senast då? 

Kan inte riktigt fråga bvc-sköterskorna här eftersom det här med glutenintroduktion inte är etablerat här och de inte är så kunniga när det gäller amning i allmänhet.

Svar på tråden Virgin gut theory och smaksensationer