Inlägg från: Tyavanin |Visa alla inlägg
  • Tyavanin

Hemsk 4 åring,hjälp

Snällspiken skrev 2014-12-29 15:32:43 följande:

Ett tips bara: Sluta referera till din pojke som "hemsk", bara det skulle ju kunna göra vem som helst ledsen och arg (vilket han sannolikt är)!

Att skylla din utmattningsdepression på ditt barn är inte heller rättvist, det kanske är hans humör som har utlöst det hela men att du mår dåligt idag har helt säkert en orsak som ligger långt tillbaka i tiden. Hur stabila, närvarande och trygga var exempelvis dina egna föräldrar..?

Jag tycker synd om dig och synd om din pojke, men tänk på att han är pytteliten och det är orättvist att lägga hela bördan för mammas ledsenhet på ett litet barn, hur kommer det att påverka honom som vuxen tror du?

Tänkte lite samma. Jag är också mitt i en utmattningsdepression. Min fyraåring och femåring har bråkat konstant med varann i ett år och lika länge har min fyraåring (förlåt) gett mig ångest inför lediga dagar. Jobbar dygnspass så har många lediga dagar i månaden. Ångesten som kom berodde framförallt på att jag aldrig visste hur min fyraåring skulle vara på för humör. Hon fick såna utbrott säkert tio ggr om dagen då hon sparkade och slog mig, helt utom kontroll. Men, att jag hamnat där Jag är nu beror inte på mina barn, utan mina egna krav på mig själv, ständigt finnas där för alla, aldrig få något tillbaka. Nog utlöste min fyraåring det lite iaf, men det är många år bakom detta året som sakta men säkert fört mig närmare Klippan. Jag hoppas att du får den hjälpen du och din son behöver.
Svar på tråden Hemsk 4 åring,hjälp