Inlägg från: Anonym (Din mamma gör fel!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Din mamma gör fel!)

Börjar bli less och trött på min äldre bror. Han verkar aldrig kunna mognas. Tecken på ointeligens eller kan det vara någonting annat?

Hej lillasyster
    Dina föräldrar (varför skriver du "modern" hela tiden? Kallar du henne mor?) 
    verkar inte ha förstått att de har en stor del i att din bror kan bete sig på det här sättet. Det handlar om makt. Han gör det han gör för att de/ni/mamma låter honom bestämma. Ni men framför allt din mamma har gjort honom medberoende. Läs på mer om det här: sv.wikipedia.org/wiki/Medberoende

Jag tycker att du ska ta kontakt med en kurator och börja prata om situationen i familjen. Det är inte lätt för dig att bära detta själv.

Din mamma verkar inte förstå allvaret i situationen. Hon måste så klart sluta passa upp på din bror och hon får helt enkelt stå ut med att han blir arg ett tag. Han lär ju knappast svälta ihjäl. Så ni hjälper honom bäst genom att sluta hjälpa honom! 

Sen undrar jag lite över hur du skriver. Känns gammaldags på något sätt eller skriver du på dialekt?

Jag har dömt honom till en person. Vad betyder det du skriver i TS?

Mena du att du bedömer honom som en omogen 23-åring? Man kan hursomhelst inte skriva att man dömer TILL en person när det du menar är att du anser att han är på ett visst sätt. Döma till något kan bara en domstol göra. Ursäkta att jag gick på ditt språk men du får fler svar om du skriver mer rakt på sak. 

Hoppas på att du och din mamma kan hjälpa honom genom att dels sluta passa upp och vara medberoende i hans spelade hjälplöshet (för så klart kan han laga mat själv!) dels kan ni kanske fråga honom vad han har för mål och drömmar med sitt liv. Genom att prata om det så kanske han inser att han inte kan fortsätta på detta sätt. 

Hej brorsan, vad ska du göra när du blir vuxen? Ska du jobba, studera, skaffa en tjej eller ska du sitta hemma och äta mammas mackor resten av ditt liv? 

Det jag menade är att så länge ni ställer upp på att serva din bror, mamma och du, så är ni medberoende i hans problematik.

Han kan hota med att bli arg och då kommer mamma med mackan. Det är att vara medberoende. Om hon inte serverat den så hade han fått göra den själv. Det är det rätta att göra. 

Skulle han kunna bli våldsam? I så fall måste ni verkligen söka hjälp hos en kurator på vårdcentralen. Din mamma kan ju inte leva under någon sorts terrorvälde. 

Hur gick det för din bror i skolan? Har han fullständiga betyg?

Var är din pappa och varför skriver du så märkligt? Säger du verkligen brodern, är det någon dialekt? Har aldrig sett det förut. 

Svar på tråden Börjar bli less och trött på min äldre bror. Han verkar aldrig kunna mognas. Tecken på ointeligens eller kan det vara någonting annat?