• mcflurry

Det här med att vara "bonusmamma"/killen jag träffar har en dotter sedan tidigare

Ok.. känns lite tidigt att kalla sig för bonusmamma... jag o killen har träffats i ca 8 månader och han har en dotter sedan tidigare. Hon är snart 6 år..
    Första månaderna har allt gått väldigt bra.. kanske min och hennes "smekmånad" är över nu.. för nu sista tiden beter hon sig annorlunda än första tiden..
    I början verkade mest kul att hon hade en kvinnlig figur att "leka"/vara med hemma hos pappa... men nu verkar jag mest bara vara i vägen. Jag tycker hon verkar så arg hela tiden på mig, hon har värsta attityden, o säger hela tiden emot, o vad jag än säger så är det liksom fel, o allt ska pappa göra/hjälpa henne med... osvosv..
    Hon har dessutom blivit väldigt klängig på pappan och ska ha hans uppmärksamhet hela tiden. Han säger själv att hon aldrig vart så kärleksfull mot honom.
    Sen är dottern väldigt bestämmande hela tiden i allt, hon gråter för lilla minsta, skriker ofta, allt ska vara på hennes villkor o man ska göra som hon säger..
    Nu börjar jag iallafall bli lite less på att hon ska ha sån attityd mot mig.. jag vet liksom inte hur jag ska bete mig...
    Jag har hela tiden varit väldigt snäll mot henne, gett henne uppmärksamhet, behandlar henne som min egen dotter, köper grejer o kläder till henne, tar med henne på roliga aktivetet, hämtar o lämnar på dagis osv.. men nu sista gångerna hon vart hos oss så tycker jag hon beter sig orättvist mot mig.
    Jag vet inte rikitgt hur jag ska tackla detta - hur jag ska bete mig? Kanske jag är för snäll? Kanske jag borde "ge svar på tal", o vara lite "hårdare" mot henne? Alltså att inte bara svälja allt hon säger och gör mot mig? Hon verkar vara en tjej som är väldigt talförlig och jag kanske borde mer svara tillbaka o inte bara svälja?

Någon som känner igen detta?

• Svar på tråden Det här med att vara "bonusmamma"/killen jag träffar har en dotter sedan tidigare
  • fluu

Dels kanske det beror på sexårsuppkäftigheten och dels kanske på att hon nu fattat att du är här för att stanna och vad det innebär.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Brumma
    mcflurry skrev 2014-12-28 11:12:04 följande:

Tack tack... :)

Varje gång hon kommer från sin mamma vid bytet i veckan så är hon jätteanti mig.. men sen när det gått ett par dagar så är hon hur go som helst..

Barn upplever ofta lojalitetskonflikter. Även om mamman inte utrycker ngn svartsjuka kan barnet ändå känna att det är ett svek att tycka om dig oxå. Märker hon av att mamman är anti dig (hoppas att så inye är fallet) så kan det såklart bero på det. Men det är inte helt ovanligt att de vill vara lojala utan att det finns ngn konflikt mellan de vuxna.

Visa att du tycker om henne ändå. Förhoppningsvis går det över.

Sedan kan det ta ett par dagar att "landa" efter bytet.
  • mcflurry
    Brumma skrev 2014-12-28 15:38:55 följande:
    Barn upplever ofta lojalitetskonflikter. Även om mamman inte utrycker ngn svartsjuka kan barnet ändå känna att det är ett svek att tycka om dig oxå. Märker hon av att mamman är anti dig (hoppas att så inye är fallet) så kan det såklart bero på det. Men det är inte helt ovanligt att de vill vara lojala utan att det finns ngn konflikt mellan de vuxna.

Visa att du tycker om henne ändå. Förhoppningsvis går det över.

Sedan kan det ta ett par dagar att "landa" efter bytet.
    Lite så går mina tankar oxå..

• mg29

Jag vet precis vad du pratar om!
    Jag sitter i samma sits med min sambo och hans snart 6-åriga dotter.
    Hon har nu börjat med attityd mot mig, säger knepiga saker och avfärdar mig om jag säger ifrån. Jag fattade verkligen inte vad jag gjorde fel och pappan sa gång på gång åt henne att lägga av med det där tramset eller att sluta vara elak mot mig. Vi är i denna fas än men jag har bestämt mig för att inte låta henne köra över mig. Hon är ett barn, jag är vuxen. Jag är inte hennes mamma och det gör hon mig så väl medveten om varje gång jag säger ifrån MEN jag är en vuxen i vår moderna familj och när hon är hos oss då är det pappas och mina regler som gäller PUNKT. Sen att hon är klänger på pappa, alltid ska sätta sig i mitten eller sliter o drar i honom så får en puss det har vi lärt os hantera och troligtvis går det över.

Kort fråga bara och kanske lite för privat men något jag upplever väldigt jobbigt.
    Hur får ni till ert privatliv? Min sambo vill i princip inte vara intim när vi har tjejerna hemma och med tanke på att deras mamma är så frånvarande som man bara kan så har vi ju tjejerna till 90% nu.. När vi flyttade ihop hade vi tjejerna varannan vecka. Tips på hur man kan hantera detta? jag håller på att bli tokig på att vi inte får någon "egentid" ihop..

• nokla
    mg29 skrev 2015-02-23 10:52:06 följande:

Jag vet precis vad du pratar om!

Jag sitter i samma sits med min sambo och hans snart 6-åriga dotter.

Hon har nu börjat med attityd mot mig, säger knepiga saker och avfärdar mig om jag säger ifrån. Jag fattade verkligen inte vad jag gjorde fel och pappan sa gång på gång åt henne att lägga av med det där tramset eller att sluta vara elak mot mig. Vi är i denna fas än men jag har bestämt mig för att inte låta henne köra över mig. Hon är ett barn, jag är vuxen. Jag är inte hennes mamma och det gör hon mig så väl medveten om varje gång jag säger ifrån MEN jag är en vuxen i vår moderna familj och när hon är hos oss då är det pappas och mina regler som gäller PUNKT. Sen att hon är klänger på pappa, alltid ska sätta sig i mitten eller sliter o drar i honom så får en puss det har vi lärt os hantera och troligtvis går det över.

Kort fråga bara och kanske lite för privat men något jag upplever väldigt jobbigt.

Hur får ni till ert privatliv? Min sambo vill i princip inte vara intim när vi har tjejerna hemma och med tanke på att deras mamma är så frånvarande som man bara kan så har vi ju tjejerna till 90% nu.. När vi flyttade ihop hade vi tjejerna varannan vecka. Tips på hur man kan hantera detta? jag håller på att bli tokig på att vi inte får någon "egentid" ihop..

Somnar de inte innan er på kvällen? Vi säger till våra barn efter läggningen (om de inte somnat än) att nu vill vi ha lite tid för oss vuxna också.
  • mg29
    nokla skrev 2015-02-23 11:03:16 följande:
    Somnar de inte innan er på kvällen? Vi säger till våra barn efter läggningen (om de inte somnat än) att nu vill vi ha lite tid för oss vuxna också.
    Jo vist somnar dom innan oss.
    Tjejen som blir 6 lägger vi runt 19:30 och största tjejen som blir 11 går o lägger sig runt 21-21:30.
    Läggningen är inte problemet utan han vill inte vara intim med flickorna där i rädsla för att dom ska se oss.. Var bara nyfiken om någon annan haft samma problem.
  • nokla
    mg29 skrev 2015-02-23 11:09:51 följande:

Tjejen som blir 6 lägger vi runt 19:30 och största tjejen som blir 11 går o lägger sig runt 21-21:30.

Läggningen är inte problemet utan han vill inte vara intim med flickorna där i rädsla för att dom ska se oss.. Var bara nyfiken om någon annan haft samma problem.

Nej... Du får nog prata med honom om det
  • Brumma
    mg29 skrev 2015-02-23 11:09:51 följande:

Lås in er på toaletten ;)

Det gör vi :D

OM barnen kommer upp hör vi det och går ut såklart men de kommer iallafall inte på oss ..m
  • mg29
    Brumma skrev 2015-02-23 11:52:44 följande:
    Lås in er på toaletten ;)

Det gör vi :D

OM barnen kommer upp hör vi det och går ut såklart men de kommer iallafall inte på oss ..m

Haha :D ja alla sätt är bra utom dom dåliga!

Har faktiskt inte tänkt på det tidigare men det skulle ju så klart så att "mysa till det" i badet tex. Då ser det ju inte allt för konstigt ut heller om minsta skulle komma upp för vi "tvättar" oss ju bara ;) 

• Brumma
    mg29 skrev 2015-02-23 13:09:32 följande:

Haha :D ja alla sätt är bra utom dom dåliga!

Har faktiskt inte tänkt på det tidigare men det skulle ju så klart så att "mysa till det" i badet tex. Då ser det ju inte allt för konstigt ut heller om minsta skulle komma upp för vi "tvättar" oss ju bara ;) 

Vi har mjuka mattor på badrumsgolvet ;)

Funkar det med :D
  • Brumma

Är man i ett kolsvart vardagsrum men har tänt lampor i hallen så hinner man se yrvakna barn innan de har minsta chans att se en själv - kan ju oxå vara bra att tänka på ;)

• mg29
    Brumma skrev 2015-02-23 14:51:10 följande:

Är man i ett kolsvart vardagsrum men har tänt lampor i hallen så hinner man se yrvakna barn innan de har minsta chans att se en själv - kan ju oxå vara bra att tänka på ;)

Ja det är ju sant :) vi bor rätt trångt just nu och har därför gett barnen de 2 rummen i lägenheten och delat av vardagsrummet som sovrum åt oss själva. Minsta flickans rum är precis bredvid och hon hör ju allt då det är så lyhört.
    Vi får trixa lite. Vi pratade om det igår iaf och då kröp det ju fram att det är inte bara är jag som funderat på lösningar på detta och det är ju betydligt lättare att komma till skott när vi är 2 som är sugna och kan vara lite påhittiga :D
    Tusen tack för tipsen :D

• Brumma
    mg29 skrev 2015-02-24 08:40:21 följande:

Ja det är ju sant :) vi bor rätt trångt just nu och har därför gett barnen de 2 rummen i lägenheten och delat av vardagsrummet som sovrum åt oss själva. Minsta flickans rum är precis bredvid och hon hör ju allt då det är så lyhört.

Vi får trixa lite. Vi pratade om det igår iaf och då kröp det ju fram att det är inte bara är jag som funderat på lösningar på detta och det är ju betydligt lättare att komma till skott när vi är 2 som är sugna och kan vara lite påhittiga :D

Tusen tack för tipsen :D

Lycka till :)
  • Baralivet

Jag känner igen det.
    Vi provade lite olika saker, varav två fungerade riktigt fint. Men barn är barn och precis som vi, lite moody ibland. 

Mer tid med bara henne och pappan - Om du brukar göra saker med henne eller dem tillsammans kommer hon fråga efter dig igen som förr. Det tar ett tag men så värt!

Be pappan förklara att man ska visa andra respekt, och stå på dig om hon gör/säger något som inte är okej. Ni ska båda göra det ordentligt ( alltså i ett samtal och inte bara i förbi farten) - Hon ska också lära sig att man inte kan behandla andra exakt hur som helst och du är en snäll person i hennes liv - Man behandlar väl inte sina vänner hur som helst? Men samtidigt som det görs, ös på med kärleken, så hon förstår att det inte betyder att du tycker mindre om henne bara för du har dina gränser. 

• Maymom
    Baralivet skrev 2022-05-12 16:44:08 följande:

Jag känner igen det.
    Vi provade lite olika saker, varav två fungerade riktigt fint. Men barn är barn och precis som vi, lite moody ibland. 

Mer tid med bara henne och pappan - Om du brukar göra saker med henne eller dem tillsammans kommer hon fråga efter dig igen som förr. Det tar ett tag men så värt!

Be pappan förklara att man ska visa andra respekt, och stå på dig om hon gör/säger något som inte är okej. Ni ska båda göra det ordentligt ( alltså i ett samtal och inte bara i förbi farten) - Hon ska också lära sig att man inte kan behandla andra exakt hur som helst och du är en snäll person i hennes liv - Man behandlar väl inte sina vänner hur som helst? Men samtidigt som det görs, ös på med kärleken, så hon förstår att det inte betyder att du tycker mindre om henne bara för du har dina gränser. 

Förhoppningsvis löste det sig för några år sedan... ;)
Svar på tråden Det här med att vara "bonusmamma"/killen jag träffar har en dotter sedan tidigare