• Pyrola

BF september 2015!

IMHO skrev 2015-02-12 19:47:34 följande:

Jag har fått ett inbokat i v 14, men det kanske beror på min ålder och att jag ska göra KUB? Det bokades redan vid första telefonkontakten innan inskrivning (som alltså är på onsdag).

Du får ett till inbokat efter inskrivningen. Det är det generella rul som bokas in utöver KUB.
  • Pyrola
    1StoltMamma skrev 2015-02-19 10:38:16 följande:

Någon här som utskrivet lergigan comp ? Har ni fått några biverkningar ?

Ja, jag får lite hjärtklappning och blir torr i munnen av den. 
  • Pyrola
    IMHO skrev 2015-02-19 11:30:10 följande:
    Jag har använt det i några veckor. Tröttheten blev värre, men tabletten ger mig en stunds ledighet från illamåendet, så det är det värt. Maxdosen lämnar tyvärr stora delar av dygnet obehandlade, men det är stor skillnad på att må illa ofta och hela tiden.
    Jag fick öka dosen och kompletterar med Primperan. Det funkar hyfsat faktiskt.
  • Pyrola
    fyrklöver81 skrev 2015-02-22 13:08:25 följande:

Sitter på kk akut. Har idag vart på UL såg en frisk bebis 11+4. Men även en misstänkt dött foster i äggledarna. Är sjukt nervös :/

Oj, hoppas du får bra hjälp och att det går bra!
  • Pyrola

Jag har en enorm mage redan - mycket pga extremt svullen mage och mycket gaser. Idag har jag även känt av smärta i sidorna, ner mot ljumskarna. Känns mest när jag böjer mig fram men det gör att jag blir lite nojjig om det är MF på gång ändå. Det är ju inga blödningar eller smärta i livmodern. Det är ju lite tidigt för sammandragningar tycker jag...

• Pyrola
    FamiljenPersson skrev 2015-02-27 12:32:13 följande:

KUB test igår.

Är i vecka 13. Visade sig att det inte fanns någon aktivitet och fostret hade dött i vecka 8.

Blev KK akut igår och idag har jag tagit tabletterna.

Känns jätte tungt, man har ändå ställt in hela livet på detta. september skulle det hända :(

Beklagar :(
  • Pyrola

Upplevelsen av en graviditet är ju förstås subjektiv. Jag gick upp nästan 30 kg med första barnet och det var en riktigt kall vinter det året så jag tyckte inte det var så jättekul att vara höggravid då (födde 27/3) - på slutet kunde jag bara ha birkenstocksandaler med raggsockor och ingen jacka funkade över magen. Vi hade detta i åtanke även om jag också är en person som inte gillar värme särskilt mycket, så kändes det bättre med vår/sommar-barn som nr 2. Inga ytterkläder att behöva tänka på - varken för mig eller sonen. Särskilt det senaste har känts väldigt rätt just nu då han är inne i en period då det är stört omöjligt att klä honom för utomhusvistelse.

Men - blir denna graviditet likadan som den förra kommer jag svära över värme och annat där i juli/augusti. Att vara gravid är inte min favoritsysselsättning direkt - men resultatet har ju visat sig värt det trots alla krämpor. 

• Pyrola

UL om en timme - har varit lite nervös inför detta, vet inte riktigt varför. Efter detta kommer jag nog berätta lite mer öppet och även bekräfta det som redan syns i form av en rätt svullen mage. 

Jag har känt små fladder, främst när jag klämt åt magen lite mot skrivbordet på jobbet och någon gång när jag legat ner. Men det är små, små rörelser som inte känns utifrån. Går in i v 14 i morgon.

• Pyrola

Babyskydd är jag mest noga med. Annars blir det mycket begagnat. Babyskydd är så svårt att veta ålder och det finns ju aldrig någon ordentlig garanti att det är okrockat. Vårt gamla med sonen som tyvärr faktiskt var med om en krock har vi hivat just av den anledningen. 

Annars gick KUB bra idag. Det var roligt att få se Pluppen, hen sprattlade, hjärtat pickade på, det gick att urskilja hjärna, magsäck, ryggrad och fem fingrar på vardera hand. Blev framflyttad dock till 13/9. 

• Pyrola
    malbjo skrev 2015-03-11 09:10:55 följande:

Var har/tänker ni handla era mammakläder. Jag har fått lite begagnat av en svägerska o köpt ett par byxor på HM. Lägger extremt lite pengar på kläder annars o handlar bara när jag måste. Bor på gård o har uniform när jag jobbar så det är mest slit o slängkläder. Känner inte för att lägga ut en förmögenhet men vill ju ändå känna att jag inte går runt i sambons tröjor o ser ut som ett levande tält :)

Jag har köpt 1 par mamma-tights och ett par mjuka byxor med rejäl midjemudd som är mjuk mot magen, båda från H&M. Hoppas klara mig ett tag med det. Kör mycket klänning sen innan och än så länge går det bra. 
  • Pyrola

Äntligen RUL!

Bra tillväxt, men tyvärr ligger moderkakan lite väl långt ner så det blir extrakoll i v 34 för att se om det  behövs kejsarsnitt eller inte. Jag hoppas att den kryper upp av sig själv tills dess, vill helst inte genomgå en operation. 

Och det är en tjej (rent fysiologiskt) så det blir en av varje här hemma. Eftersom moderkakan ligger så långt ner så känns det betydligt mer än förra gången.   

• Pyrola

Foglossningsskit. Kör med bälte men är ändå väldigt ont - även om jag den här gången måste hålla igång mer eftersom jag har en synnerligen aktiv 3-åring att ta hand om också.

Det jag tänkte höra är om någon känner igen sig. När jag sitter på huk trycker det på rejält från magen, det är mer svullet och ömt i underlivet än förra gången och även om det går tillbaka fort när jag reser mig så känns det rätt obehagligt, nästan som om bebisen ska komma ut. Jag undviker hukande nu men tycker att det känns mer annorlunda den här gången, jag har betydligt mer ont i blygdbenet fram och ända bak i svanskotan den här gången. Förra gången satt det mer i höfterna. 

Borde jag kolla upp trycket? Eller bara undvika att huka? Kan det vara foglossningen som känns såhär?

Svar på tråden BF september 2015!