• Pyrola

BF september 2015!

Hej där - plussade i söndags och tänkte haka på här. BF 11/9 men med mitt första barn (född 2012) hade jag liknande datum för både ÄL och BF (fast andra månader) och han kom sen v 38+1 så vi får se om Pluppen gör något liknande om hen ens känner för att vara kvar förstås. 

Pendlar mellan glädje och "herregud två-barnschock" men försöker tänka att har folk klarat sånt här förut så ska väl vi göra det också. Syskon är en himla kul grej (oftast). 

Anade redan veckan efter ÄL att något fastnat, har samma typ av molvärk i livmodern och i ljumskarna som förra gången, men det är lite mer smärtsamt den här gången. Dessutom har smaksinnet förändrats och luktsinnet är känsligt. Mitt älskade kaffe smakar diskvatten - precis som förra gången. Enda skillnanden såhär tidigt är att jag då var sugen på sura/syrliga saker (svenska äpplen) medan den här gången kommer extrema sötsaksbegär mellan varven. Får se om illamåendet dyker upp också - det var såpass kraftigt förra gången att jag fick ett VUL i v 8 för att kolla så det inte var tvillingar samt Lergigan och sjukskrivning på deltid. 

Nåja - det var min något omfattande introduktion i det här sammanhanget.

• Pyrola

Här där jag bor vill de gärna veta så snart det går eftersom alla oavsett ålder erbjuds KUB i v 11-13 och för att de ska hinna med alla behöver de veta hur många som faktiskt är på gång. Sen får en RUL också i v 18-20.

• Pyrola
    snusmumriken skrev 2015-01-07 09:14:50 följande:
    Aha, vilken del av landet bor du? Hade gärna gjort kub-test om jag fick möjligheten, men tror inte jag får det här (västra Götaland). Är 33 år kan tilläggas, har inte fått göra något extra test de andra två graviditeterna. Kanske ska ringa snart ändå, har fått ett par missfall och det var riktigt tungt att ringa för att säga att jag inte behövde inskrivning längre så därför tänkte jag vänta..
    Jag bor i Östergötland. De erbjuder alla som vill. Annars är det RUL som gäller.
  • Pyrola
    melodie skrev 2015-01-07 17:27:54 följande:

Oj oj.. ibland undrar man hur man tänkte med syskon när sonen på 3 år är så trotsig så man själv nästan vill lägga sig på golvet i ren protest och skrika samtidigt som han gör det! Haha..men det hinner väl lugna ner sig något tills bebis är född............ (intalar mig det iallafall ;))

I hear you...har likadant här hemma. Vet att det är mycket för att sonen och jag är väldigt lika (envisa), men just nu är inte heller tålamodet från min sida sådär jättebra heller. 
  • Pyrola
    Skrevspark skrev 2015-01-07 19:10:55 följande:

Verkar som att de jag skrev tidigare försvann :/ nåja provar igen :) har bim imorgon..

Mensvärken som alltid brukar komma lyser nu med sin frånvaro, ist drar de å sticker i tjejmagen..

Ömma bröst, fryser, luktar svett (brukar aldrig lukta eller svettas), kliar på kroppen, och kissar som om jag har uvi fast utan svid..

Tänkte testa med testlagrets sticka imorgon bitti, va tror ni? Förtidigt? :D

Jag testade med sticka från Apoteket en dag innan BIM, fick svagt streck då, men fick ett tydligt yes när jag testade RFSU:s digitala.
  • Pyrola
    eriwag skrev 2015-01-08 12:26:32 följande:

Ska ni ta reda på kön?

Jag vill men min man vill inte :p

Jag ville inte alls med första barnet, men av någon anledning vill jag nog det den här gången. Vet inte varför, kanske för att lättare kunna prata med sonen om det som finns i magen, att kunna vara lite mer konkret än att bara prata om Pluppen.
  • Pyrola
    BabyJia skrev 2015-01-09 11:00:09 följande:
    Det lät lovande. Nä, provet ska ej skickas. Bara lämnas från lab till gynläkaren jag träffade igår. Så det är på samma sjukhus.

Hon sa först att provet skulle tas efter två dygn, men sen ändra hon eftersom lördagar är krångligare. Så hon tyckte jag kunde gå direkt till labbet idag efter 24 h från det att dem tog blodprov igår och ta nytt blodprov. Sen skulle hon räkna ut hcg och jämföra värderna.

Jag hoppas verkligen att det ökar som det borde. Jag tror ärligt talat att jag inte är längre än i v5 ca, hon fick det till v6+2 typ när hon räkna efter min senaste och vanliga mens i nov. Men digitaltestet visa 2-3, så att det bara gick igår att se en hinnsäck i livmodern vill jag hoppas kan bero på att det är såpass tidigt ännu.

Har mycket känningar i hela området av livmodern, mycket molvärk. Tom lite bak i ryggen. Sen något ömma bröst sen 3 dagar. Vill verkligen att detta ska gå vägen, men kan ändå inte slappna av innan jag vet svaret på dessa prov.
    Tumhåll även från mig <3
  • Pyrola
    Anni Me skrev 2015-01-09 09:35:50 följande:

Hejsan, får man vara med här? Plussade med cb idag :) beräknat bf är 16 september :)

Har en liten dotter på 2 år hemma så detta blir andra barnet för oss.

Grattis och välkommen!
  • Pyrola
    PaLo skrev 2015-01-09 00:09:14 följande:

Måste fråga!

Jag har i två dagar nu, på kvällstid, fått en lätt smärta på höger sida nästan där blindtarmen sitter (alltså i höjd med naveln fast mer på sidan). Lätt molande/pulserande som egentligen mest irriterar, men man undrar ju..

Är det fler som upplevt eller upplever detta så här tidigt?

Ja, jag känner det då och då och har gjort sen en vecka efter ÄL. Det kan sen flytta runt lite och röra sig bak i ryggslut och fram i livmodern. Men så länge det inte krampar och blir för intensivt så ser jag det som normalt. Hade liknande i förra graviditeten också.
  • Pyrola
    collansM skrev 2015-01-08 20:33:07 följande:

Har ni några symptom? Jag har ömma svullna bröst, ökade flygningar, lite mensvärk som kommer och går och sover gärna hela tiden, vilket är svårt med en 7 månaders. Juste jag grinar hela tiden också, precis dom förra grav

Molvärk, det drar i ljumskarna, blir lätt trött i ryggslutet när jag går/sitter för länge. Kaffet smakar diskvatten och jag är väldigt känslig för dofter. Allt luktar liksom tusen gånger mer intensivt. Sen har jag huvudvärk och är väldigt trött.
Svar på tråden BF september 2015!