Endometrios, pergotime och provera
Har aldrig hört dem som ätit pergotime från dag 9-13, endast de som börjar dag 3 å tar till dag 7. Skulle inte tagit då det står att man inte bör pga endo.
Har aldrig hört dem som ätit pergotime från dag 9-13, endast de som börjar dag 3 å tar till dag 7. Skulle inte tagit då det står att man inte bör pga endo.
Jag tror att det är att pergotime ger större risk för cystor på personer som har endo. .när det gäller provera kan det hjälpa att bli gravid om man har oregelbunden cykel eller mycket mellan blödningar, den kan stoppa ÄL om man börjar ta provera innan man haft sin ÄL då provera är ett ett liknande hormon som progesteronet som inte börjar produceras först efter ÄL och därför kan det störa eller stoppa ÄL.
Varför inte pergotime vid endo?
Har för mig att proveran kan tas för att lättarr bli gravid om man tar i typ 10 dagar, men att de kan atoppa ägglossning o blödning vid långtidsbehandling.
Läste på massor när jag fick provera (har själv endo) då min läkare sa att det funkar likadant som ppiller, vilket det inte gör så vi skyddade oss samtidigt. Dock gick mina migränattacker från ett tiotal gånger på ett år till att vara nästan konstant i en vecka så fick avsluta behandlingen...