• Mytime

Endometrios, pergotime och provera

Jag har endometrios. Innan det konstaterades så fick ja pergotime för att trigga ägglossning trots att ja har egen regelbunden ägglossning. Blev dock överstimulerad alla tre ggrna.

Nu har ja gått på hormonbehandling i två månader med pergotime för att "ta bort" mensen en stund för endometrosens skull.

Men nu slutade ja me dem den 10/12 och mensen kom ungefär en vecka efteråt o pågår nu. Är på dag 7-8 nu.

Läser man om pergotime så ska de inte tas om man har endo..

Men vi har försökt i 2,5år utan att lyckas så va tror ni om att ändå testa pergotime en gång till på eget intiativ?

När ja fick dem sist skulle ja ta dem dag 5-9 men ja har läst om flera som tagit dem dag 9-13 ist, vad gör de för skillnad?

Undrar även över provera. Ja fick de för att mens o ägglossning skulle försvinna. Men ja har läst om flera här som fått de för att BLI gravida, hur går de ihop?

Hur funkar provera eg????

• Svar på tråden Endometrios, pergotime och provera
  • Madde82s

Har aldrig hört dem som ätit pergotime från dag 9-13, endast de som börjar dag 3 å tar till dag 7. Skulle inte tagit då det står att man inte bör pga endo.

• chbw

Varför inte pergotime vid endo?

Har för mig att proveran kan tas för att lättarr bli gravid om man tar i typ 10 dagar, men att de kan atoppa ägglossning o blödning vid långtidsbehandling.

Läste på massor när jag fick provera (har själv endo) då min läkare sa att det funkar likadant som ppiller, vilket det inte gör så vi skyddade oss samtidigt. Dock gick mina migränattacker från ett tiotal gånger på ett år till att vara nästan konstant i en vecka så fick avsluta behandlingen...

• Madde82s

Jag tror att det är att pergotime ger större risk för cystor på personer som har endo. .när det gäller provera kan det hjälpa att bli gravid om man har oregelbunden cykel eller mycket mellan blödningar, den kan stoppa ÄL om man börjar ta provera innan man haft sin ÄL då provera är ett ett liknande hormon som progesteronet som inte börjar produceras först efter ÄL och därför kan det störa eller stoppa ÄL.

chbw skrev 2015-01-07 19:40:05 följande:

Varför inte pergotime vid endo?

Har för mig att proveran kan tas för att lättarr bli gravid om man tar i typ 10 dagar, men att de kan atoppa ägglossning o blödning vid långtidsbehandling.

Läste på massor när jag fick provera (har själv endo) då min läkare sa att det funkar likadant som ppiller, vilket det inte gör så vi skyddade oss samtidigt. Dock gick mina migränattacker från ett tiotal gånger på ett år till att vara nästan konstant i en vecka så fick avsluta behandlingen...

• Thotis90
    Man ska inte äta Pergotime när man har endometrios då Pergotime bildar mer follikelstimulerande hormon, FSH, i hypofysen i hjärnan. FSH stimulerar äggstockarna att bilda hormonet östrogen. Endometrios gillar östrogen.
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • chbw
    Thotis90 skrev 2015-01-10 18:45:00 följande:

Man ska inte äta Pergotime när man har endometrios då Pergotime bildar mer follikelstimulerande hormon, FSH, i hypofysen i hjärnan. FSH stimulerar äggstockarna att bilda hormonet östrogen. Endometrios gillar östrogen.

Förklarar saken =) värdelös sjukdom...
  • JasmineSjöholm

jag har Endo och vi har försökt i 4 år, fick utskriver Pergo i dec -14 men mensen har inte kommimsedan november så fick utskriver Provera den 9/2 och tagit dom sedan dess så nu hoppas jag:)

Svar på tråden Endometrios, pergotime och provera