• Akelois

IVF 2015 januari - februari

Josefinehej skrev 2015-01-27 19:22:37 följande:

Haha nej det här är verkligen värre än jag kunnat tänka mig. Nästan värre än när jag va gravid för 7 år sedan så de är ju bra att man får "öva upp" toleransen lite då ;)

Ja de måste vara sprayen... Jag ska också fortsätta med spray precis som du gör. Hoppas de lugnar ner sig för dig! Man vill bara ligga helt blixtstilla! Men men de är värt det i slutändan hoppas vi :)

Haha ja verkligen!!

Hur illa det än låter så är det lite tröstande att höra att nån annan i samma sits mår lika illa.. Ja alltså inte att jag önskat det men, ahhh! Du förstår va?

Ja jag var gravid med vår dotter för 8 år sedan och mådde konstant illa till vecka 18. Det kändes som en rejäl Synareldos!

Håller med dig, efter den här behandlingen vore det ljuvligt med 18 veckors gravidillamående!

Idag har jag verkligen enbart legat still med en kudde på huvudet. När ska du på ditt VUL för att kolla äggen?
  • Akelois

Grattis Fröken Smilla!!

Idag ringde Falun och på onsdag blir det äggplock! Ja hur ska jag beskriva känslan inför det? Skräckfylld? Överlycklig? Blandat?

Skulle tro blandad, är sinnessjukt nervös inför den fysiska smärtan MEN är samtidigt överlycklig över att komma ett steg närmare vårt mål.

Jag skulle få lugnade men är så rädd att det inte ska fungera lugnade.

Ja många frågor snurrar runt i huvudet på mig nu som ni märker... Jag vill iaf säga grattis till alla som har gjort ännu en dag i behandlingen! Bra kämpat!

• Akelois

Fixade listan då flera på antal försök var borta. Var noga med att ta den senaste listan så inga ramlar bort.
    Nu borde det vara sorterat och alla skall finnas med, har jag missat nån hojta gärna!  Har lagt till dig Grukangrace!

NAMN & ÅLDER:

Heystella: 24 år
    Josefinehej: 24 år
    Flinilinis: 25 år
    89Madeleine: 25 år
    Bebro001: 26 år
    Niskan15: 27 år
    Luthien87: 27 år
    Malinka87: 27år
    Meligna: 28 år
    Happyhappy: 28 år
    Väntar2015: 28 år
    Hallonbacken: 28 år
    Akelois: 29 år
    Maka011: 29 år
    Sofotrollet: 29år
    Monsan: 29 år 
    Noctura: 29 år
    Hedwig H: 30 år
    PD1984: 30 år
    Sindyrella1983: 31 år
    Söndag: 31 år
    Bergamott83: 31 år
    ulri: 32 år 
    toksnippa: 33 år
    Fröken Smilla: 33 år
    Linda8110: 33 år
    Gweny: 33 år
    MadArp: 34 år
    Utflykt i verkligheten: 36 år
    Sandi: 36 år
    Jenjoh5: 37 år
    Happyland: 38 år
    Kakan1976: 38 år
    Liil: 39 år
    Grukangrace: 41 år
    Lisodan:

FÖRSÖKSNUMMER:
    Happyland: 1
    Meligna: 1
    Akelois: 1
    Happyhappy: 1
    Fröken Smilla: 1
    Josefinehej: 1
    Utflykt i verkligheten: 1
    Väntar2015: 1
    Söndag:1
    Monsan: 1
    Noctura: 1
    Bergamott83: 1
    Bebro001: 1
    Hallonbacken: 1
    Niskan15: 1
    89Madeleine: 1
    Malinka87: 1
    PD1984:1
    Gweny: 1
    Sandi: 2 (1 IVF, 3 FET)
    Maka011: 2 (första avbröts)
    Flinilinis: 2 (första avbröts)
    Heystella: 2 (1 IVF missfall v. 5
    Lisodan: 2 (1 MA)
    Linda8110: 2 (1 FET)
    Jenjoh5: 2 (Första ET blev gravid, nu andra IVF, första för syskonförsök)
    Sofotrollet: 2 (1 ET, 1 FET)
    MadArp: 2 (1:a inget ägg blev befruktat av 14 st)
    Hedwig H: 2 (IVF 1 totalfrys, FET 1)
    Luthien87: 2 
    Liil: 3
    ulri: 3 (1 IVF, 2 FET)
    Sindyrella1983: 5 (har gjort 4 ET, ma v 7 på ET4.)
    Grukangrace: 5 (har gjort 4)
    Toksnippa: 6 (1 MF & 1 MA, tredje syskonförsöket nu)
    Kakan1976: 6 (4 ET, 1 FET, missfall efter ET 3 i vecka 6)

SPRAYSTART:
    Malinka87: 11/12-14
    Luthien87: 19/12-14
    Bebro001: 24/12-14
    Sandi: 31/12-14
    Akelois: 5/1-15
    Josefinehej: 14/1-15
    Gweny: 16/2-15
    PD1984: 24/2-15

SPRUTSTART:
    Fröken Smilla: 2/1
    Luthien87: 7/1
    Malinka87: 7/1
    Bebro001: 9/1
    Meligna: 12/1
    Maka011: 14/1
    Flinilinis: 14/1
    Happyland: 14/1
    Nocura: 14/1
    Happyhappy: 15/1
    MadArp: 18/1
    Sofotrollet: 19/1
    Sandi: 20/1
    Kakan1976: 22/1
    Akelois: 22/1
    Jenjoh5: 28/1, nedreglering med sprutor
    Utflykt i verkligheten: 28/1
    Josefinehej: 28/1
    Söndag: v 5
    Sindyrella1983: v 5
    89Madeleine: 2/2

ÄP:
    Fröken Smilla: 16/1
    Luthien87: 20/1
    Malinka87: 21/1
    Flinilinis: 26/1
    maka001: 28/1
    Bebro001: 29/1
    MadArp 30/1
    Happyland 30/1
    Sofotrollet: 30/1
    Meligna: v 5
    noctura: v. 5
    Akelois: 4/2
    Sandi: 4/2
    Kakan1976: v. 6
    Sindyrella1983: v 7
    Gweny:  v.12

FET:
    Grukangrace: prel. 30-31/1
    Heystella: v. 6
    Hedwig H: prel. v. 6

ET:
    Fröken Smilla: 21/1
    Luthien87: 22/1
    Malinka87: 23/1
    Happyland 1/2
    MadArp 2/2
    Sofotrollet 2/2

KLINIK:
    Maka011: Carlanderska
    Utflykt i verkligheten: Carlanderska
    Happyhappy: Carl von Linne Uppsala
    Bebro001: Carl von Linne Uppsala
    PD1984: Carl von Linne Uppsala
    Flinilinis: Falun
    väntar2015: Falun 
    Akelois: Falun
    Noctura: Falun
    Hallonbacken: RMC Linköping
    Sandi: Huddinge fertilitetscentrum
    Josefinehej: Huddinge fertilitetscentrum
    Sofotrollet: Huddinge fertilitetscentrum
    89Madeleine: Reproduktionsmedicin Huddinge
    Fröken Smilla: RMC Malmö
    Jenjoh5: Nordic IVF Malmö
    Sindyrella1983: Nordic IVF, Malmö
    Kakan1976: Nordic IVF Gbg
    Heystella: Nordic IVF Gbg
    Happyland: Sahlgrenska
    Meligna: Sahlgrenska
    Lisodan: Sahlgrenska
    Luthien87: Sahlgrenska
    Malinka87: Sahlgrenska
    Gweny: Sahlgrenska
    Monsan: IVF kliniken i Umeå
    toksnippa: Reproduktionscentrum Akademiska Uppsala
    Bergamott83: Västerås och Reproduktionscentrum Akademiska Uppsala
    Liil: Västerås och Reproduktionscentrum Akademiska Uppsala
    Söndag USÖ, Örebro

RUVARE:
    Lisodan: Testdag 31/1
    ulri: Testdag 3/2
    Fröken Smilla: Testdag 6/2
    Luthien87: Testdag: 6/2
    Malinka87: Testdag 7/2
    FliniL­inis: Testdag 12/2

Linda8110: Testdag 13/2
    noctura: Testdag 14/2

GRAVIDA:
    lisorna 
    Fröken Smilla
  • Akelois

ICSI har inget att göra med äggen utan det handlar om att mannen har får få eller av dålig kvalitet på spermierna.

Vi ska göra en ICSI nu då mannen bara har 9 miljoner.

• Akelois
    sofotrollet skrev 2015-02-02 16:15:27 följande:
    lisodan skrev 2015-02-02 15:34:30 följande:

Det låter konstigt om det är på grund av för få antal. 12 ägg är inte få alls. Jag har hört att läkarna strävar efter att man ska få 5-12 ägg. Vet tyvärr ej så mycket om ICSI. Vi har haft bara 7 ägg och 2 ägg och de har ändå inte gjort ICSI. Kan det istället ha något att göra med kvaliteten på äggen? Sa de något om det?

De gjorde ICSI pga för få spermier, inte ägg... äggen sa de inget om. Men fortfarande vill de ej säga om barnlösheten beror på spermierna...Dock börjar vi tro att så är fallet. 

Hur många ligger din mans på?

Över 20 miljoner anses man som fertil men då är även den nedersta gränsen.

Kanske han ligger där omkring och då anses fertil och därav varför de inte säger något? Fast de borde ju säga som det är.

Jag har läst att en genomsnittlig man har ungefär 200 milj. per sats och att cirka 250 stycken överlever och når ägget.

Helt otroligt vilket bortfall!! Då förstår man att det krävs en del...
  • Akelois

Jag känner några som har tagit lutinus till vecka 12. Så det verkar vara lite olika bud :)

• Akelois

JAG ÖVERLEVDE ÄGGPLOCKET!!! Hade sån ångest flera dagar innan och drömde att jag skulle på en massa olika sätt men det gick bra!

Det var inte skönt, det var det inte. Men det gick. Fick ett suveränt bemötande och full förståelse att jag var rädd.

9 ägg väntar nu på att bli befruktade och imorgon får vi veta om det blir 2,3 eller 5 dagar. Spännande! Är 9 ägg en bra pott förresten?

• Akelois

Tack gulliga ni!

Ja vår läkare i Falun var absolut nöjd med 9 men ni vet ju hur det, ALLT går att analysera

Nu sitter jag och mannen i bilen hem och har 37 mil framför oss. Långt att resa fram och tillbaka men faktiskt så är de här timmarna tillsammans så mysigt så det är värt det! Enda nackdelen är att sitta och skumpa i bil när man har ont...

Lycka till Niskan15! Det kommer säkert gå toppen! Ja lycka till alla andra oxå förstås! Nu är det inte långt kvar på den här behandlingen för många av oss.

• Akelois

Hej tjejer.

Har funderat fram och tillbaka om jag ska skriva här eller inte....

Jag har iaf bestämt mig för att vara ärlig med er tjejer då jag gillar hela högen, är så ledsen att jag måste lämna er.

Nu är det så här att både vår hemmaläkare och läkaren i Falun har helt missat att informera oss om en viktig sak, fast vi HAR frågat och varit helt ärliga.

Frågan är om det finns någon BMI-gräns när vi betalar privat. Nej det är inga problem för er har vi fått till svar. Dagen efter äggplock ringer först en sköterska och säger att det ser så bra ut och att vi kan komma tillbaka på måndag för insättning. Ni kan ju tänka er lyckan här hemma! Någon timme senare ringer överläkaren och säger att de fryser äggen och att det inte blir någon insättning. Lyckan byttes mot panik på 2,3 sekunder...! Du uppfyller inte vår BMI-gräns var svaret. Vilken j*vla gränsen frågar vi?! Vi hävdade kontraktsbrott och att det är en fråga om etik och moral.

Han erkänner att både han och hemmaläkaren har gjort fel men inget att göra. Vad krävs det för att vi ska få gå vidare frågade jag och svaret blev. "Gå ner 20(!!) kilo så syns vi om 2 månader"

Så läkaren uppmanar mig till att svälta mig själv för att ens kunna uppnå en sån makaber viktnedgång. Helt sinnessjukt! Jag förstår inte hur kroppen ska må bättre av två månaders svält? Vad de har för gräns talar de inte ens om...

• Akelois

Tack alla ni! Ni är så gulliga!

Ja alltså här hemma har vi gråtit, blivit förbannade samt suttit helt tomma och stirrat ut i ingenting.... Precis som ni säger så hade jag förstått om de sa INNAN att jag behöver gå ner innan vi startar. Därav vår fråga innan men då var det inga problem. Jag frågade även Falun varför min hemmaläkare (Jörgensen) inte sa nåt varpå Falun svarar; han uppfattade inte mig som överviktig. Och nu helt plötsligt har jag 20 KILOS övervikt!!

Jag frågade varför de i Falun inte sa något då eftersom Jörgensen är blind. Det står ju trots allt i journalen att jag har en viss övervikt. "Nja det stod så otydligt i journalen säger ÖVERLÄKAREN i Falun, är inte det hans jobb att läsa sådana?!

Medan jag frågar detta börjar han rota i några papper (min journal) och ber mig vänta. Jo här står det visst säger han...

Jag vet som sagt inte vilket BMI Falun har så på måndag ska jag ringa och kolla det och anmäla till socialstyrelsen. (Tack för tips) kommer förmodligen anmäla Jörgensen med, i torsdags när jag fick beskedet från Falun sa han att Jörgensen skulle ringa upp mig samma dag för "stöttning" , vad nu det innebär? Har han magiska piller som gör att jag går ner de kilona på 2 månader eller? Tyvärr har varken jag eller sambon hört ett ord från honom trots att vi har spelat in meddelanden och skickat mejl. Och han har mage att ta 5000:- per behandling!! (Ett schema och två VUL)

• Akelois

Josefinehej och kingston:

Jag var sinnessjukt nervös för äggplocket och var nästan svimningsfärdig innan. Kan säga att det gick hur bra som helst!! Det känns men på nåt konstigt sätt, inte ontkänsla liksom? Jag kände mest i höfterna och i svanken då man tydligen har nervgrupper som går precis där. Var tydlig med om det känns, då fyller sköterskan på med morfin. Är man riktigt nervös kan man få lugnande innan, det var skönt!

Ett tips till efteråt är att ha vetekudde! Den var superskön att ha i bilen och medan den var varm kändes knappt det onda.

Lycka till!!

• Akelois

Inga ägg gick att frysa... Innebär alltså att jag kommer behöva göra om hela behandlingen och vi fick inte ens en chans att stoppa in något ägg. SUCK!!

Ska dessutom gå ner 20 kilo på 2 månader innan behandlingen och jag är livrädd att det ska vara något annat som det ska skita sig på då... Något annat de "glömmer att kolla"

Har iaf pratat med läkaren i ösd och hans ursäkt till misstaget är att jag snyggfet. SNYGGFET?! Därför trodde inte han att jag har de BMI jag har. Allvarligt?!

Läkaren i Falun tyckte att det vikten stod lite luddigt så han hade missat det. Och på grund av detta så har vi gjort en hel hormonbehandling helt jävlar i mig i onödan!!

Det är inte min mening att kliva in här och vara negativ men det är skönt att skriva av sig någonstans då vi inte har pratat med släktingarna om detta.

• Akelois

Tack igen tjejer, ni är så jäkla go så jag skulle vilja ge alla en stor, fet kram!

Vi är i fasen med att anmäla både läkaren i ösd samt läkaren i Falun. Vill inte att detta ska få ske för någon annan!

Längta: jag bor i Fåker, 3 mil utanför Östersund. Skulle gärna prata med dig!

• Akelois
    Längta skrev 2015-02-11 13:50:19 följande:
    Det gör ni helt rätt i. Jag fick en läkare på gyn nu sist ja var på sjukhuset som sa till mig att en äggblåsa hade blitt så stor så den puttat undan den andra och sen fick ja ligga och fylla i journalen när han gjorde kollen. Sjukt. Så ringde umeå och dom ringde dit och skällde på han oxh så fick ja en ny som kollade. Viktigt inför plock ju.massa hittepåfolk på de där stället. Mpste vara påläst själv för att få gå tillen läkare och beta saker. Illa.

Jag bor i stugun. Men in till stan titt som tätt. Bara säga till nör de passar om vi ska träffas över en fika på stan eller hur vi ska göra. :)
    Men jösses?! Bra att du fick en ny! Den möjligheten har inte vi eftersom vi går privat hos Ove Jörgensen. Och byta läkare nere i Falun går inte heller eftersom han är den enda på kliniken. Höjden av otur!

Ja det vore mycket trevligt att träffas över en fika! Vi har ju olika ställen vi blir behandlade på så det vore roligt att byta erfarenheter/kunskaper med varandra. Ska kolla när jag ska in till stan nästa gång, nu har det varit ett himla rännande så förhoppningvis inte på några dagar
Svar på tråden IVF 2015 januari - februari