Luthien87 skrev 2015-01-21 15:51:06 följande:
Enligt min läkare har doseringen ingenting med kvinnans vikt att göra, utan mer hur många ägg hon kan vara benägen att producera, tror att det baseras på de blodprover som tas.
Jag har gjort två äggplock och de var helt olika varandra.
Första gjorde fruktansvärt ont, bedövningen gjorde ont att få och varje äggblåsa gjorde jätteont. Jag bara grät och grät. Då fick jag bedövning i äggstockarna, morfin intravenöst och fick prova lustgas (men jag gjorde nog fel, för det blev ingen skillnad).
Inför andra äggplocket fick jag extra lugnande innan (tablett, minns inte vad den hette, kanske ngt på T?) och sen morfin intravenöst. Fick också lustgas samtidigt som de satte bedövningen i äggstockarna. Tog sedan lustgas mest hela tiden under äggplocket och fick lite mer morfin. Upplevde inte alls det som lika smärtsamt och jobbigt, trots att jag var väldigt uppstressad och nervös...
Roligt att få svar på mina funderingar som jag inte har hunnit att fråga ännu. Tack!
Tråkigt att det gjorde ont för dig. Jag hoppas på att äggplockningen går smärtfritt. Det kommer nog att ske någon gång nästa vecka. Jag ska iväg på ultraljud innan helgen. De senaste två åren så har jag börjat att känna av mina äggstockar, ganska häftigt, men jag hoppas att det inte kommer att påverka äggplockningen negativt med smärta. Får vänta och se, ingen ide att oroa sig i onödan.
Känner mig än så länge otroligt lugn och tar det hela som det kommer för att inte bli allt för besviken om insättningen inte kommer att lyckas. Första steget är att det produceras bra med ägg och att de blir befruktade. Tänk vilken häftig teknik!
Man är otroligt tacksam att tekniken finns då man inte på naturlig väg kan bli gravid. Antalet ofrivilligt barnlösa ökar för varje år och man börjar undra varför? Jag är normalviktig, äter hälsosamt, röker eller snusar ej, motionerar, dricker sällan alkohol och är sällan sjuk. Det är allt lite märkligt att forskarna fortfarande inte vet varför detta drabbar så många och vad det beror på. Tur att forskningen går framåt för var dag som går :)