• josu

När ska man bäst börja med smakportioner?

Dottern är snart fyra månader och då verkar en del börja med smakportioner, jag ammar och vill gärna fortsätta med det tills hon är 6 månader. Bör jag då även vänta med smakisar, eller ge någon ibland så hon vänjer sig vid olika konsistenser och får upp intresset för mat? Finns det några för/ nackdelar med att vänta. Enligt BVC är fyra månader lämpligt att börja och vid 6 månader behövs mer näring än bara amningen, eller har jag förstått fel? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden När ska man bäst börja med smakportioner?
  • josu
    Sisisisi skrev 2014-12-16 12:45:09 följande:

Rekommendationen är väl fortfarande att man börjar med smakportioner först vid 6 mån. Vid 4 mån kan bebisen få lite smaker, typ att man doppar fingret i såsen.

Mitt första barn fick börja vid 3,5 månad för att BVC tyckte det. Andra fick börja vid 6 mån. Ser inga som helst fördelar med att börja tidigt.

Många bebisar som börjar få mat tidigt får problem med magen vilket de som börjar senare mer sällan får.

Jag  trodde att smakportioner var smaker, alltså typ ett kryddmått av lite puré någon gång i bland. Men det är alltså smaker vid fyra månader, smakportioner vid sex månader och sen ersätta något mål med mat ännu senare?

• josu
    Alexi skrev 2014-12-16 12:53:17 följande:

Om man helammar finns ingen anledning att börja före sex månader.

Alltså inga smaker heller? Jag tycker att det vore skönt att kunna vänta, eftersom amningen ju fungerar så bra och hon därmed aldrig har krångel med magen. Samtidigt vill jag ju så klart inte vänta med någon som är viktigt för hennes utveckling bara för att jag är bekväm.
  • josu
    josu skrev 2014-12-16 14:06:02 följande:
    Alltså inga smaker heller? Jag tycker att det vore skönt att kunna vänta, eftersom amningen ju fungerar så bra och hon därmed aldrig har krångel med magen. Samtidigt vill jag ju så klart inte vänta med någon som är viktigt för hennes utveckling bara för att jag är bekväm.
    Finns det en risk att hon väljer bort amningen om hon får smaka saker redan nu?
Svar på tråden När ska man bäst börja med smakportioner?