• josu

När ska man bäst börja med smakportioner?

Dottern är snart fyra månader och då verkar en del börja med smakportioner, jag ammar och vill gärna fortsätta med det tills hon är 6 månader. Bör jag då även vänta med smakisar, eller ge någon ibland så hon vänjer sig vid olika konsistenser och får upp intresset för mat? Finns det några för/ nackdelar med att vänta. Enligt BVC är fyra månader lämpligt att börja och vid 6 månader behövs mer näring än bara amningen, eller har jag förstått fel? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden När ska man bäst börja med smakportioner?
  • Sisisisi

Rekommendationen är väl fortfarande att man börjar med smakportioner först vid 6 mån. Vid 4 mån kan bebisen få lite smaker, typ att man doppar fingret i såsen.

Mitt första barn fick börja vid 3,5 månad för att BVC tyckte det. Andra fick börja vid 6 mån. Ser inga som helst fördelar med att börja tidigt.

Många bebisar som börjar få mat tidigt får problem med magen vilket de som börjar senare mer sällan får.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • josu
    Sisisisi skrev 2014-12-16 12:45:09 följande:

Rekommendationen är väl fortfarande att man börjar med smakportioner först vid 6 mån. Vid 4 mån kan bebisen få lite smaker, typ att man doppar fingret i såsen.

Mitt första barn fick börja vid 3,5 månad för att BVC tyckte det. Andra fick börja vid 6 mån. Ser inga som helst fördelar med att börja tidigt.

Många bebisar som börjar få mat tidigt får problem med magen vilket de som börjar senare mer sällan får.

Jag  trodde att smakportioner var smaker, alltså typ ett kryddmått av lite puré någon gång i bland. Men det är alltså smaker vid fyra månader, smakportioner vid sex månader och sen ersätta något mål med mat ännu senare?

• Alexi

Om man helammar finns ingen anledning att börja före sex månader.

• Sisisisi
    josu skrev 2014-12-16 12:51:11 följande:

Jag  trodde att smakportioner var smaker, alltså typ ett kryddmått av lite puré någon gång i bland. Men det är alltså smaker vid fyra månader, smakportioner vid sex månader och sen ersätta något mål med mat ännu senare?

Ja precis :) När maten kan ersätta amningen är ju väldigt individuellt. Ibland får man amma efter maten i flera månader, men vissa barn är väldigt matglada och får lätt i sig en hel portion mat ganska tidigt och en del väljer bort amningen helt när de fått smak på mat.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • josu
    Alexi skrev 2014-12-16 12:53:17 följande:

Om man helammar finns ingen anledning att börja före sex månader.

Alltså inga smaker heller? Jag tycker att det vore skönt att kunna vänta, eftersom amningen ju fungerar så bra och hon därmed aldrig har krångel med magen. Samtidigt vill jag ju så klart inte vänta med någon som är viktigt för hennes utveckling bara för att jag är bekväm.
  • josu
    josu skrev 2014-12-16 14:06:02 följande:
    Alltså inga smaker heller? Jag tycker att det vore skönt att kunna vänta, eftersom amningen ju fungerar så bra och hon därmed aldrig har krångel med magen. Samtidigt vill jag ju så klart inte vänta med någon som är viktigt för hennes utveckling bara för att jag är bekväm.
    Finns det en risk att hon väljer bort amningen om hon får smaka saker redan nu?
  • Yonndax

Om amningen fungerar bra behövde du inte stressa nått. Du kan vänta tills hon är 6 månader. Men som sagt om du vill så typ ett finger av såsen, lite purré eller liknande då och då men det är inget nödvändigt. Finns dem som det tar tid för att lära sig ära mat med lite bitar i, men så länge de växer och mår bra så måste man inte stressa med nått.

• Alexi

Det finns ingen anledning att börja med smakportioner före sex månader, tvärtom har ju rekommendationen länge varit att vänta till dess.

Det enda som är viktigt är att sen när ni börjar med mat inteoducera gluten medan du fortfarande ammar, sägs ju kunna minska risken för glutenintolerans.

• Ragnar

Jag tror på teorin om att det är bäst att börja med mat då barnen kan sitta upprätt i en barnstol utan stöd av kuddar och annat och gripa maten själv. Då utvecklingen av matsmältningsorganen, styrka och motorik i normala fall följer varandra. Detta kunde mina barn gör då de var 6-7 månader men min systers barn som är 5 månader sitter riktigt stadig redan nu.
    Så jag tror det är olika när barnen är redo för mat. Men å andra sidan om barnet ammas och växer som det ska klarar det sig på bröstmjölken minst till 6 månader om inte längre. Fast på samma gång tror jag inte det skadas av att smaka litet redan vid 4 månader. Så det blir nog bäst om man gör det man tror är bäst för sitt barn.

• Mellanmjölkens land

Verkar barnet intresserat av vad du äter? Då kan det vara idé att ge pyttebitar, typ doppa fingret i såsen. Det måste inte vara varje dag utan man kan hålla upp utan problem.

Svar på tråden När ska man bäst börja med smakportioner?