• Markus87

Spermadonation?

Hej,

Markus heter jag, är en frisk ung man på 27 år. Mörkbrunt hår, blåa ögon, ser väll alldaglig ut. Har en dotter på strax över 1 år som är helt underbar.

Jag läste precis en artikel om spermadonation. Visst visste jag att detta fanns, men inte i den utsträckning som jag nu tolkade det som. Tycker det är bedrövligt att väntetiderna skall vara så pass långa.

Jag insåg ganska snabbt att denna hjälp man kan ge andra människor (ensamstående,par och gifta) som verkligen bestämt sig för att vilja ha hjälp men inte kan få det är självklar.

Så, min fråga är först och främst, vad anser ni om exempelvis jag som ung kille utan läkarhjälp skulle hjälpa en kvinna/ett par med detta?

Finns det intresse utav att sköta detta på egen hand eller vill dom flesta ändå vänta på läkarens hjälp? (Jag anser att det inte borde ha någon betydelse, har jag fel?)

Mvh Markus

• Svar på tråden Spermadonation?
  • Markus87

Vill även tillägga följande frågor:

Är detta olagligt? (Ex. Säg att Sara 45 år vill att jag ska hjälpa henne med att bli gravid.)

Vad är fördelar respektive nackdelar med denna snabbare variant?

• Markus87

Skribenta. Det är just sådana människor som dig jag tänkte på. Jag kan kontakta dig. Men har fått en stor tankeställare efter Daniels inlägg.

Daniel. Tack för ditt inlägg. Tycker du verkar väldigt vettig.

Måste påpeka väldigt snabbt att jag sex är väldigt fint och skönt men skrev inte detta för att jaga efter ett ligg, det kan jag nog ordna på ett eller annat sätt.

Ja det kan bli komplikationer med att barnet vill träffa sin biologiska fader. Egentligen skulle jag inte ha problem med detta dock (fast skulle nog kännas ganska konstigt). Men såsom du skrev om skyldigheter o.s.v ifall det skulle ske så får jag väll ett ansvar oavsett om jag vill eller ej? Framförallt en skyldighet om vi byter ut order ansvar?

Denna tråd var skapad på nyfikenhet angående ämnet. Sedan att jag skrev på ett dåligt sätt som förmodligen uppfattades såsom att jag på ett fult knep letar efter ligg är feluppfattat.

(Skriver via mobilen på arbetet så kan finnas stavfel mm)

Svar på tråden Spermadonation?