• Markus87

Spermadonation?

Hej,

Markus heter jag, är en frisk ung man på 27 år. Mörkbrunt hår, blåa ögon, ser väll alldaglig ut. Har en dotter på strax över 1 år som är helt underbar.

Jag läste precis en artikel om spermadonation. Visst visste jag att detta fanns, men inte i den utsträckning som jag nu tolkade det som. Tycker det är bedrövligt att väntetiderna skall vara så pass långa.

Jag insåg ganska snabbt att denna hjälp man kan ge andra människor (ensamstående,par och gifta) som verkligen bestämt sig för att vilja ha hjälp men inte kan få det är självklar.

Så, min fråga är först och främst, vad anser ni om exempelvis jag som ung kille utan läkarhjälp skulle hjälpa en kvinna/ett par med detta?

Finns det intresse utav att sköta detta på egen hand eller vill dom flesta ändå vänta på läkarens hjälp? (Jag anser att det inte borde ha någon betydelse, har jag fel?)

Mvh Markus

• Svar på tråden Spermadonation?
  • Markus87

Vill även tillägga följande frågor:

Är detta olagligt? (Ex. Säg att Sara 45 år vill att jag ska hjälpa henne med att bli gravid.)

Vad är fördelar respektive nackdelar med denna snabbare variant?

• Skribenta

Hej Markus!
    Kanske är du den jag söker!! Jag har också en dotter, 4,5 år, som drömmer om att få bli storasyster. Lika hett som hon önskar det önskar jag att få bli mamma till ytterligare en liten! Jag separerade från dotterns pappa för ca 2 år sedan och vi var då just uppe i syskonförsök. Jag känner nu att jag vill försöka få ett syskon på helt egen hand och har varit inne på Danmark men tycker att det är för dyrt och kkrångligt. Jag vill ju bara ha en enda liten simmare och ställer inga krav på den som har hjärta nog att skänka den till mig! 
    Hoppas att vi hörs! 

• Anonym (Daniel)

Jag skulle först och främst uppmana dig och andra män att gå och donera inom vården. Om fler kunde hjälpa till så skulle köer för att få hjälp minska rejält.

Sen förstår ja din tanke (och ja hoppas att du inte har några förhoppningar om förhållande, sex, tjäna pengar mm för då är du helt fel ute!!!).

Jag tror att dom flesta vill kunna få hjälp snabbt och smidigt, utan en massa byråkrati, men gärna också med någon koll så att donatorn är frisk osv vilket är svårt att visa när man gör det privat.
    Sen vet ja inte om du har koll på hur det funkar rent lagligt med vårdnad osv.
    Visst, du skulle kunna vara "ett ligg på utlandssemester" eller liknande så att fadern blir okänd, men ska någon godkänna dig som donator vill dom säkert veta en hel del om dig och din barkund, och då är de ju inte omöjligt att de sen kommer fram i framtiden och att ett (eller flera) barn plötsligt vill träffa sin biologiska "pappa".

Jag tycker att tanken är god att vilja hjälpa. Köerna och byråkratin i Sverige är beklagligt jobbiga, men de kan dels ändras om fler män vill hjälpa till på riktigt och gå iväg och donera.
    Kompisgäng mm borde bestämma att gå iväg tillsammans för att göra en god sak :)
    Var 4e Svensk har någon form av svårighet att få barn så alla har vi någon i vår bekantskapskrets, även om det inte talas högt om det. Alla andra i samma krets borde hjälpa till så att fler får chans att bli förälder.

De är vad ja tycker!
    Tack för mig!

• Markus87

Skribenta. Det är just sådana människor som dig jag tänkte på. Jag kan kontakta dig. Men har fått en stor tankeställare efter Daniels inlägg.

Daniel. Tack för ditt inlägg. Tycker du verkar väldigt vettig.

Måste påpeka väldigt snabbt att jag sex är väldigt fint och skönt men skrev inte detta för att jaga efter ett ligg, det kan jag nog ordna på ett eller annat sätt.

Ja det kan bli komplikationer med att barnet vill träffa sin biologiska fader. Egentligen skulle jag inte ha problem med detta dock (fast skulle nog kännas ganska konstigt). Men såsom du skrev om skyldigheter o.s.v ifall det skulle ske så får jag väll ett ansvar oavsett om jag vill eller ej? Framförallt en skyldighet om vi byter ut order ansvar?

Denna tråd var skapad på nyfikenhet angående ämnet. Sedan att jag skrev på ett dåligt sätt som förmodligen uppfattades såsom att jag på ett fult knep letar efter ligg är feluppfattat.

(Skriver via mobilen på arbetet så kan finnas stavfel mm)

• Anonym (Daniel)
    Markus87 skrev 2015-04-28 09:21:14 följande:

Skribenta. Det är just sådana människor som dig jag tänkte på. Jag kan kontakta dig. Men har fått en stor tankeställare efter Daniels inlägg.

Daniel. Tack för ditt inlägg. Tycker du verkar väldigt vettig.

Måste påpeka väldigt snabbt att jag sex är väldigt fint och skönt men skrev inte detta för att jaga efter ett ligg, det kan jag nog ordna på ett eller annat sätt.

Ja det kan bli komplikationer med att barnet vill träffa sin biologiska fader. Egentligen skulle jag inte ha problem med detta dock (fast skulle nog kännas ganska konstigt). Men såsom du skrev om skyldigheter o.s.v ifall det skulle ske så får jag väll ett ansvar oavsett om jag vill eller ej? Framförallt en skyldighet om vi byter ut order ansvar?

Denna tråd var skapad på nyfikenhet angående ämnet. Sedan att jag skrev på ett dåligt sätt som förmodligen uppfattades såsom att jag på ett fult knep letar efter ligg är feluppfattat.

(Skriver via mobilen på arbetet så kan finnas stavfel mm)

Nu har det nästan gått 5 månader sen du skapade inlägget och min undran är om du varit och donerat inom vården ännu eller om du fortfarande bara letar privat?
    Det ena behöver ju inte utesluta det andra ;)
Svar på tråden Spermadonation?